Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på luftfjæring

Startet av Chris.and, tirsdag 24. juli 2018, klokken 09:58

« forrige - neste »

Chris.and

Hei,
Har hatt et relativt frustrerende eierskap med min Model S 100D som vi fikk utlevert rett før jul. Har vært feil på feil på feil, og en av feilene er blant annet en "klakkelyd" i understellet på bilen. Bilen ble levert med luftfjæring. Ved kjøring så høres det ut som om det er løse bærekuler i understellet, med en irriterende klakkelyd.

Da jeg nå har gått til skrittet å ønske å heve kjøpet grunnet summen av antallet feil, så forsøker jeg også å avklare om andre har opplevd samme feil, og hva tilbakemeldingen fra Tesla har vært på dette. Både en lånebil og en annen Tesla Taxi jeg satt på med (samme modell, S 100D), hadde samme feil. Naboen, som ikke har luftfjæring, har ingen klakkelyd.

Tesla service var først veldig undrende til lyden, kunne ikke skjønne hva det var, før de senere innrømmet at dette var en feil de jobbet med å finne en løsning på (de skyldte på Bilstein). I siste brev fra Tesla´s advokat, så er dette ikke en feil i det hele tatt, bilen skal ha en slik klakkelyd tydeligvis.

Med hilsen en som har kjøpt katta i sekken....

daktari

Har samme lyden siden ny, 90D levert mars 2017. Mangr forsøk på utbedring, "venter på engineering".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sveinung1954

Sitat fra: Chris.and på tirsdag 24. juli 2018, klokken 09:58


Tesla service var først veldig undrende til lyden, kunne ikke skjønne hva det var, før de senere innrømmet at dette var en feil de jobbet med å finne en løsning på (de skyldte på Bilstein). I siste brev fra Tesla´s advokat, så er dette ikke en feil i det hele tatt, bilen skal ha en slik klakkelyd tydeligvis.

Med hilsen en som har kjøpt katta i sekken....

Her er det bare å «lawyer up». Det er det eneste språket de forstår. Jf. sakene knyttet til «700 HK er ikke egentlig 700 HK» hvor de eneste som har fått kompensasjon er de som «lawyered up».
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Hodetelefoner

Hvilken klakkelyd? Lyden av oljen og ventilen i støtdemperen?
Litt lyd, men ingen slark hos oss.
Er fordi tesla begynte å bruke litt stivere dempere. Nye biler er stivere enn de eldre. Dessverre..

Sveinung1954

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:33
Hvilken klakkelyd? Lyden av oljen og ventilen i støtdemperen?
Litt lyd, men ingen slark hos oss.
Er fordi tesla begynte å bruke litt stivere dempere. Nye biler er stivere enn de eldre. Dessverre..

Han skriver: «Tesla service var først veldig undrende til lyden, kunne ikke skjønne hva det var, før de senere innrømmet at dette var en feil de jobbet med å finne en løsning på».
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

mthoring

Kan ikke si å ha lagt merke til en slik lyd selv, og jeg er generelt veldig var for (u)lyder.

(Har dog fått utbedret knirk fra taket, og har lagt merke til et par andre veldig svake raslelyder fra interiøret som jeg mest sannsynlig kan leve med.)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

daktari

Det er en lyd som dempet, mutt skrangling. Uregelmessig, høresi 0-40 km/t på vei med ujevnt dekke/lappet asfalt. Oppstår når bilen får belastning litt skjevt.  Ikke samme lyden som når man treffer en fartsdump eller hull i veien. Ikke klonk som ved slitte foringer eller løst stab-stag/krengningsdemper.
Jeg trodde først det var noe løst i frunken, men de (Tesla SC) tror det har noe med innfestingen av fjærenhetene foran til chassiset - de har ikke sagt det så tydelig til meg, men til andre eiere i USA. Så bæres disse lydene muligens inn mot kupéen via tårnavstiverne/tårnstag.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chris.and

Som daktari skriver, så er det en dempet, mutt skrangling. Høres mest når bilen kjører opp til 50 km/t. Trenger ikke være belastning eller annet enn små dumper. Høres akkurat ut som slitte bærekuler på en vanlig bil.

Min bil har hatt skranglelyder, knirkelyder og ikke minst denne klakkelyden siden jeg fikk bilen. Som Geirr skriver så har jeg også tatt steget til en advokat på saken, men Tesla mener at dette ikke er en feil, og om det i så tilfelle er en feil, så er den så liten at det må jeg kunne leve med. Det som gjorde meg mest forbannet var at de først latet som om dette var noe helt fremmed som de aldri hadde vært borti, og så kommer det fram at dette var en veldig vanlig feil som de var fullstendig klar over, men som de ikke hadde noen løsning på... Skriver en annen tråd om mulig søksmål på dette og andre punkter.... Er så j.... lei denne bilen at jeg ikke kan få sagt det...

Chris.and

@daktari, har du noen dokumentasjon på korrespondanse mellom deg og Tesla vedrørende denne feilen før Oktober 2017? Etter mitt syn så var Tesla klar over denne feilen da jeg bestilte min bil, og har bevist solgt en bil med feil. Nå bagatelliserer de feilen og sier det skal være sånn, men tipper det kommer en recall på dette når de finner ut av feilen om noen måneder....

daktari

Ja, mener der var september i fjor de brukte mye tid på bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Megawatt

Klarer dere å vise lyden ved å filme?

Daniel80

Rart det kun gjelder noen få biler. Min S75D har ingen ulyder i hjuloppheng, og det er sykt digg, for jeg har alltid hørt ulyder i hjuloppheng på andre biler jeg har hatt.. Selv der andre ikke har klart å høre lydene  :laugh:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Her i Oslo er de fleste gater i oppløsning, så å si all småkjøring innebærer denne skranglingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Megawatt

Sitat fra: daktari på torsdag 26. juli 2018, klokken 22:56
Har ikke lykkes så godt selv men disse har:

Rattle noise coming from front air suspension video 1

Rattle noise coming from front air suspension video 2

Rattle noise coming from front air suspension video 3

Den lyden høres veldig kjent ut. Kjører en S75D med luftfjæring utlevert desember 2017. Har fundert litt på hva lyden kommer av selv.
Daniel80: Når er din bil fra da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA