Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterhjul

Startet av magnusz, tirsdag 24. juli 2018, klokken 09:48

« forrige - neste »

Småfly

17" ph turbine med 215-50-17 hakka R3 og sensorer kom på 13.000 hos Fevik dekk. Ferdig lagt på felg. Fikk de her om dagen og ser bra ut. Evt frakt kommer i tillegg. Ofrer antagelig litt rekkevidde foran utseende her, men det for være. Syntes det blir stusselig meg 16" og/eller smalere dekk ;) Sjekket priser rundt og de fleste lå på 16-17 høvdinger for ett sett i 17".
Forøvrig noen som vet om disse felgene trenger andre bolter enn på originale tekna-felger?

Løve

Jeg er lite snobbet av meg på vinterdekk, så tar glatt kjedelige stålfelger  :)

kTesla

#32
*slettet

Zuexi

Får 16" med premium dekk (Nokian / Continental) til 10k inkl. TPMS hos Fevik Dekk (Grimstad) og Dekk Sjekk (Askim), mener jeg.

kTesla

#34
*slettet

ThomasEL

Jeg må nå bestemme meg for piggdekk eller piggfri på nye Leafen. Dette er snakk om vinterdekk som «følger med», altså 16 tommers dekk som jeg bestilte sammen med bilen i mai.

Hvordan er rullemotstanden på piggdekk kontra piggfrie i samme dimensjon?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Zuexi



Sitat fra: leif40kwh på søndag 07. oktober 2018, klokken 14:25
Stemmer angående Fevik iallfall, men den har økt til 10 500 kroner. (kostet 10 000 i sommer). Og kan man ikkje hente selv kommer forsendelse på ca 1000 kroner. Men man kan muligens bruke dette som forhandlingskort med andre forhandlere med "prisløfte"/"prisgaranti".

Selv sjekket eg med flere forhandlere i Bergensområdet, og prisen på samme dekk og felg varierte med noen tusenlapper.

Jeg bestilte i våres fra Fevik Dekk. fikk da Conti6 til 10k. 500 lapp i frakt, men det var til sentralt på Østlandet, så sikkert litt dyrere til Bergen ja.

Dekk Sjekk har finn annonse med Conti 7 dekk til 9990,-. Frakt kommer i tillegg da. Ca. 1200,- med posten.

Er et Bergens firma som også har Finn-annonse - Dine Dekk AS. Litt høyere i pris, men billigere enn når man legger til frakt fra de øvrige dekkforhandlere.

Sense

Sitat fra: ThomasEL på søndag 07. oktober 2018, klokken 17:53
Hvordan er rullemotstanden på piggdekk kontra piggfrie i samme dimensjon?

Åpenbart høyere rullemotstand på piggdekk, men jeg skal ikke uttale meg om hvor mye, for det avhenger bl.a. av hvor mange pigger dekket har.
Jeg har kjørt bil i over 30 år, og forstår ikke hvorfor så mange velger piggdekk når piggfrie dekk er så gode på is/snø. De fleste kjører jo mest på bar våt asfalt vinterstid, og når våren kommer blir den dessuten ofte tørr. Da er bråkete piggdekk noe dritt å skli på. På alt annet føre enn ren is/snø, gjør piggfrie dekk seg bedre. De lager mindre støy, mindre svevestøv, og gir bedre friksjon. Dessuten er det litt billigere, både i innkjøp og bruk (piggdekkavgift).
Bor du langt oppå fjellet, så kan jeg nesten forstå pigg-behovet, for der kan det være isdekke i flere mnd, men selv der kjører man ofte i et bart spor, ihvertfall på høst og vår. Hvorfor ikke kjøpe dekk etter det man kjører mest på og heller ta det litt roligere de gangene det er holke?

Elmonster

Sitat fra: Sense på søndag 07. oktober 2018, klokken 23:30
Sitat fra: ThomasEL på søndag 07. oktober 2018, klokken 17:53
Hvordan er rullemotstanden på piggdekk kontra piggfrie i samme dimensjon?

Åpenbart høyere rullemotstand på piggdekk, men jeg skal ikke uttale meg om hvor mye, for det avhenger bl.a. av hvor mange pigger dekket har.
Jeg har kjørt bil i over 30 år, og forstår ikke hvorfor så mange velger piggdekk når piggfrie dekk er så gode på is/snø. De fleste kjører jo mest på bar våt asfalt vinterstid, og når våren kommer blir den dessuten ofte tørr. Da er bråkete piggdekk noe dritt å skli på. På alt annet føre enn ren is/snø, gjør piggfrie dekk seg bedre. De lager mindre støy, mindre svevestøv, og gir bedre friksjon. Dessuten er det litt billigere, både i innkjøp og bruk (piggdekkavgift).
Bor du langt oppå fjellet, så kan jeg nesten forstå pigg-behovet, for der kan det være isdekke i flere mnd, men selv der kjører man ofte i et bart spor, ihvertfall på høst og vår. Hvorfor ikke kjøpe dekk etter det man kjører mest på og heller ta det litt roligere de gangene det er holke?

Vil si det kommer litt an på hvor du bor og hvor avhengig du er av. Må du ha bilen chef dag hele året bør du velge pigg. Ser på Sørlandet så er piggdekk et stort pluss da det er mye is og dette veksler fra dag til dag. Mellom bart, snø og is.
Et annet poeng er at hvis alle kjører piggfritt ville det blitt mye glattere også da piggdekk harver opp overflaten en kjører på. Men bor man steder med 90% sørpe eller bar vei så er det ikke vits med piggdekk.

Sense

Du har nok rett i at noen må piske opp isen med piggdekk for at det skal bli bart for andre der det ikke saltes. Ser gjerne for meg at nyttekjøretøyer fikser det. Busser, taxier og lastebiler kjører vel oftest med pigg vinterstid.

Men å kjøre piggdekk på Sørlandet, det er hinsides min fatteevne. Langs kysten vil det naturlig legge seg en hinne med salt på småveien. Men de fleste kjører aller mest på hovedveiene i nærmiljøet, og de veiene er oftest saltet. Da hadde jeg heller valgt å kjøre ekstra forsiktig på småveiene og heller ha mer grep der bilen kjører flest kilometer.

Hadde du sagt Finnmarksvidda, der Vegvesenet bruker opp alt saltet til tørr-fæsken, ville jeg antagelig trukket inn årene.

Jeg vokste opp med piggdekk på fjellet, med mye hardpakka snø og is. Men etter at jeg valgte piggfrie premiumdekk, som gjør piggdekkene flaue på bar asfalt, har jeg aldri angret.

tomrh

Sitat fra: ThomasEL på søndag 07. oktober 2018, klokken 17:53
Jeg må nå bestemme meg for piggdekk eller piggfri på nye Leafen. Dette er snakk om vinterdekk som «følger med», altså 16 tommers dekk som jeg bestilte sammen med bilen i mai.

Hvordan er rullemotstanden på piggdekk kontra piggfrie i samme dimensjon?
Jeg kan dele min erfaring fra Gen1 Leaf. Har kjørt med Nokian Hakkapeliitta 8 i 205/55R16 og også med Nokian WR D4 europeiske piggfrie i 195/65R15. Sistnevnte var merket rulle B. Brukte faktisk mindre strøm med piggdekkene selv om de piggfrie var på lette 15-tommere. De rullet til og med bedre enn de originale Bridgestone Ecopia EP150 også merket rulle B (i overgangssesong med få plussgrader ute). Så jeg vil tro at Hakka 8 nærmer seg A i rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#41
Når det gjelder pigg vs piggfritt så fungerte det veldig bra å kjøre piggfritt. Anbefales til all urban pendling! For oss er det bare en enkelt bratt bakke med sving noen hundre meter fra heimen som ødelegger piggfriidyllen. Denne bakken blir fort dekket av blank is når det svinger rundt null og regner. Har seilet ned ukontrollert på piggfritt flere ganger med hjertet i halsen, også med fossilen som hadde 4x4 og kjørte Hakka R, for firehjulsdrift har ingen fordeler i nedoverbakker. Et under at vi ikke har ødelagt noen biler enda. Når det i tillegg går altfor lenge før det strøs her på en ubetydelig sidevei her på landet, så er det bare piggdekk som duger. Nå blir det handlet Michelin X-Ice North 4, testvinner på is i Motor, med 250 pigger! Er spent på den bakken hver vinter, kona truer litt for ofte med at vi bør flytte...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erikoe

Valgte 195/16/60 conti6 dekk på min nye leaf, piggfrie. Faktisk økte rekkevidden i forhold til de originale 215/17/50 sommerdekkene.

Dudi

Sitat fra: erikoe på mandag 08. oktober 2018, klokken 20:43
Valgte 195/16/60 conti6 dekk på min nye leaf, piggfrie. Faktisk økte rekkevidden i forhold til de originale 215/17/50 sommerdekkene.

Klarer du å sette noen tall på dette?

Sense

Litt vanskelig å kunne måle nøyaktig, for du er avhengig av samme temperatur og vind, for å kunne få målene representative. Da trenger du igrunn to like biler som kjører samtidig i samme hastighet og strekning med forskjellige hjultyper.

Det er helt logisk at rekkevidden øker med smalere dekk. Jo mindre kontakt dekket har i bakken, jo mindre rullemotstand.
Synes det er vanskeligere å forstå hvorfor lavere profil gir lavere rekkevidde.  Men det er visst sånn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA