Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading

Startet av sylwester, mandag 23. juli 2018, klokken 21:00

« forrige - neste »

Joltus

Ene og alene?

Fossilbil vil jo alltid være raskere.... Når man kan kjøre 1000km på en tank og nye 1000 tar tre minutter så sier det seg selv at rapidgate ikke er ene alene grunnen til dette.

Men det blir ikke bedre av lade hastigheter fra 90 tallet...

sylwester

#16
Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.

24kWh blir jo ikke varm. Du kan kjøre en 24kWh 60mil og den vil fremdeles snitte 32kW på siste som første hurtiglading.

Hele poenget med å kjøpe en ny bil med større batteri er å kunne ha færre hurtigladestopp slik at hva man gidder å kjøre med en 40kWh er noe mer enn en 24kWh for du får ikke meg til å kjøre mye lengre enn 25 mil med 24kWh Leaf siden vi da er oppe i 4-5 hurtigladinger og bikker en time. Med en 40kWh så forventer jeg at det ikke er mer slitsomt å kjøre 50 mil til Stockholm. Faktisk forventer jeg at det skal være enklere og mindre ladetid enn med 24kWh Leaf som da ville brukt 2,5 timer med lading og 8-10 ladestopp. Da jeg kjørte til Uddevalla hadde jeg redusert til 36kW etter 14mil og etter 7mil til hadde jeg 25kW ladehastighet. Jeg hadde 17kW etter 38mil. Dvs. bortsett fra den første ladestoppet så lader min 24kW Leaf raskere enn 40kWh og på grunn av at LBW er flyttet opp til 7kWh og lading under dette vil bidra til ytterligere varme har 40kWh ca. 20% mer batterikapasitet enn 30kWh-Leaf og ikke 33% som jeg forventet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bondeknøl

Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 17:32
Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.


24kWh blir jo ikke varm. Du kan kjøre en 24kWh 60mil og den vil fremdeles snitte 32kW på siste som første hurtiglading.

Hele poenget med å kjøpe en ny bil med større batteri er å kunne ha færre hurtigladestopp slik at hva man gidder å kjøre med en 40kWh er noe mer enn en 24kWh for du får ikke meg til å kjøre mye lengre enn 25 mil med 24kWh Leaf siden vi da er oppe i 4-5 hurtigladinger og bikker en time. Med en 40kWh så forventer jeg at det ikke er mer slitsomt å kjøre 50 mil til Stockholm. Faktisk forventer jeg at det skal være enklere og mindre ladetid enn med 24kWh Leaf som da ville brukt 2,5 timer med lading og 8-10 ladestopp. Da jeg kjørte til Uddevalla hadde jeg redusert til 36kW etter 14mil og etter 7mil til hadde jeg 25kW ladehastighet. Jeg hadde 17kW etter 38mil. Dvs. bortsett fra den første ladestoppet så lader min 24kW Leaf raskere enn 40kWh og på grunn av at LBW er flyttet opp til 7kWh og lading under dette vil bidra til ytterligere varme har 40kWh ca. 20% mer batterikapasitet enn 30kWh-Leaf og ikke 33% som jeg forventet.
Helt feil.
Hele poenget med å kjøpe ny bil med større batteri er ikke bare å ha færre hurtigladestopp, men å unngå hurtiglading mest mulig, og det har jeg oppnådd ved å bytte fra 30kw til nye Leaf. Jeg har da hurtigladet mye mindre med nye Leaf enn den gamle, og det er jeg veldig happy med.

sylwester

@Bondekjøl Forstår ikke helt hva forskjellen på "færre hurtigladestopp" og "unngå hurtiglading" er.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bondeknøl

Sitat fra: sylwester på søndag 05. august 2018, klokken 12:35
@Bondekjøl Forstår ikke helt hva forskjellen på "færre hurtigladestopp" og "unngå hurtiglading" er.
Det betyr veldig enkelt at med nye Leaf er batteriet så stort at jeg ikke har behov for å hurtiglade der jeg før måtte. Det gjør at de som driver med hurtigladere tjener veldig dårlig på meg nå med den nye Leafen.

sylwester

Høres nesten ut som om du måtte hurtiglade til vanlig. Jeg ville aldri kjøpt en bil som ikke hadde klart daglig kjøring uten hurtiglading. Typisk skal man ikke trenger mer enn 60% WLTP på en lading. I praksis betyr det at jeg aldri ville kjøpt ny Leaf hadde jeg hatt behov for mer enn 150km.

Jeg har ikke noen andre biler. Jeg har en 40kWh Leaf og en 24kWh Leaf. Vi kjører turer som er lengre enn 150km på vinteren og over 200km på sommeren. Våre lengste turer er 500km en vei, til Stockholm,  og vi kjører tilbake dagen etter. Jeg er redd vi kommer til å starte turen tilbake med varmt batteri.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA