Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading

Startet av sylwester, mandag 23. juli 2018, klokken 21:00

« forrige - neste »

sylwester

Før sto det opptil 80% på 45-60 minutter (web archive) og videoene sier 0-80% på 45-60 minutter. Dette tilsvarer 31-41kW (YouTube video)

Nå er denne teksten oppdatert til 20%-80% på ca. 60 minutter.

Man kan regne med at de mener den prosentvisningen som er i dashen og det betyr at de i praksis lover R28%-R72% som betyr 220gids. Dvs. 17kWh på en time. Dvs. snitthastighet på 17kWh. Det høres veldig oppnåelig ut selv på de varmeste sommerdagene. Hvis de mener reel % så er det 31kW.

Jeg mener også at da jeg kjøpte sto det LBW - 80% på 45-60minutter, noe jeg på den tiden som eksisterende leaf-eier leste som 34-45kW snitthastighet, men som pga av at LBW kicker inn på R19%, noe som ikke noen kunne gjette, så er det egentlit 23-30kW i snitt.


-som var litt stusselig siden de fleste leste LBW som 4kWh (50GIDS) og ikke 7kWh (89GIDS) som de har stilt den inn på, men web archive har ikke den versjonen.

Dette tyder vel på at de er redde for reklamasjoner pga av varmen?


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Eg mener bestemt at 40-60 minutter kom etter at vi bestilte.

40 minutt fra 0-80% ble bilen solgt til oss med lovnad om.

ThomasEL

Her innrømmer de iallfall bortimot hele Rapidgate.
Det skrives rett ut at bilen reduserer ladefarten.

Tipper det er en og annen Nissaningeniør som nå klør seg i hodet og lurer på hvorfor de ikke la ei sløyfe fra bilens aircondition innom batteriet..
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Vi skulle leafe til danmark på fredag, det har blitt gjort om til venn sin i3.

Joltus

Den informasjonen var hvertfall ikke tilgjengelig for oss når vi kjøpte den.

Nissan sikrer seg ved å begrense evt søksmål til de første som fikk bilen.

Dudi

Syns å lese at alle elbiler har disse utfordringene mht temperatur og batteri. 

leafnor

Sitat fra: Dudi på tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:44
Syns å lese at alle elbiler har disse utfordringene mht temperatur og batteri.
Ja, men de de løser den utfordringen på ulike måter. Noen løsninger mer aktive enn andre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Gordon Retriever

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 24. juli 2018, klokken 10:50
Her innrømmer de iallfall bortimot hele Rapidgate.
Det skrives rett ut at bilen reduserer ladefarten.

Tipper det er en og annen Nissaningeniør som nå klør seg i hodet og lurer på hvorfor de ikke la ei sløyfe fra bilens aircondition innom batteriet..

Hmm, når teksten med liten skrift blir lengre enn den med stor... :P
Mistenker fortsatt at årsaken til at Leaf 40 ikke har kjøling var for å holde kostnadene nede.

Sense

Det tror jeg også. Meningen var hele tiden at bilen skulle være svært konkurransedyktig på pris og likevel beholde en god kvalitetsfølelse. Og der har den vel holdt sine lovnader.
Rapidgate og forbruket pr. kjørte km, var en liten nedtur, men vi hadde aldri planlagt å bruke bilen på lange turer. (Der har vår Tesla sin forse med enorm bagasjeplass, stor rekkevidde og superladere.)
Igrunn forstår jeg ikke helt de som kjøper Leafen til dette formålet. Antall ladinger og ladetid vil kreve for mye til slikt bruk, selv uten rapidgate.

For vårt bruk passer bilen glimrende. Inni trange parkeringshus, passer bilen langt bedre enn Teslaen.

sylwester

#9
Sitat fra: Sense på tirsdag 24. juli 2018, klokken 21:32
...
Igrunn forstår jeg ikke helt de som kjøper Leafen til dette formålet. Antall ladinger og ladetid vil kreve for mye til slikt bruk, selv uten rapidgate.
...

Absolutt ikke.. Jeg eier en 24kWh og min erfaring er at en hurtiglader mellom VLBW på 2kWh og 1kWh (2xskilpadde) er OK så ca. 37kWh netto på første lading, og 30kWh mellom hurtigladere og siste etappe. 500km til Stockholm med god hastighet kanskje 190Wh/km = 95kWh (95 - 37)/30 = 1,93 så det holder med 2 hurtigladinger til Stockholm på maks lovet 60 minutter. Jeg regnet med at hvis jeg kjørte ned til LBW og ladet i 30 minutter 2x og dermed tok 2 korte og en lang hurtiglading ville jeg få ladehastigheten ned ytterligere siden 2x 10-50% er av erfaring raskere enn 10-80%. En av ladingene var full siden det skulle kombineres med et bedre måltid. I praksis økte jeg reisetiden fra 7timer til 8 og jeg la til 30 minutter til i sikkerhet som kona aksepterte.

Varme i batteriet på min 24kWh har jeg aldri merket. På vinteren kjører jeg enda hardere for å få batteriet over 10 grader på første hurtiglading, men varme har jeg aldri hatt som problem. På grunn av dette så har jeg heller ikke sett noe behov for å redusere hastighet siden det tar kortere tid å lade litt ekstra enn å kjøre saktere. Jeg visste ikke at 30kWh hadde et varmeproblem før etter jeg hadde signert kontrakt og før jeg signerte sa jeg til selgeren at jeg kjører en del turer Oslo-Stockholm, men selger så ikke noe galt i det.

Dette skjer ikke så ofte at man kan koste på seg en Tesla, men til Leaf-prisen og den kalkylen over er det helt greit. Streken i regningen er derimot at jeg må begrense hastigheten og jeg får tregere lading. Kona blir nok ikke fornøyd hvis vi bruker over mine marginer på den turen, men jeg har egentlig ikke lyst på en dyrere bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

På langtur med 24kWh LEaf er det ikke ladingen kona klager på. Det er setene. :o
På sommer bruker jeg to timer ladetid Trondheim-Sandefjord. Det er helt innafor.
Men å bruke mer tid enn nødvendig er ikke innafor, slik som det vil bli med 40kWh Leaf. Tur til Sandefjord med en 40 kWh vil ta en time mer med lading og koste unødvendige 150,- mer. Dog er setene bedre.

Forøvrig, lurer på hva selgerne nå sier om ladehastighet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mosfet

Nissan.no fremdeles den dag i dag: "Det har aldri gått raskere eller vært enklere å lade opp elbilen enn med ladetiden til nye Nissan LEAF"

Den er vel verken raskere å lade enn både gamle Leaf eller diverse andre elbiler som Tesla, Hyundai etc. At de i tillegg sliter med hurtiglading gjør jo påstanden enda mer villedende..

Lukter forbrukersak lang vei.

erato

Betyr ikke det (17Kwh) 10-12 mils kjøring pp en times lading med varmt batteri.? Og med en minutt pris på 2,50 ca 12 kr pr mil? Jeg kjører min diesel på 6 kr/mil ca 140 mil på en tre minutters fylling....
.

MrOtto

Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.

Løve

Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.

Raskere enn hva? Strekket Jæren - Oslo tar betydelig mye mer tid i en Leaf 40kWh enn i en fosilbil, ene og alene på grunn av rapidgate.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA