Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil fungerer IKKE som feriebil!

Startet av EV-FTW, søndag 22. juli 2018, klokken 13:58

« forrige - neste »

EV-FTW

Ok, før folk steiler, det er mulig å feriere med elbil, men det har sine store begrensninger, inkl Tesla.

Først av alt, jeg er veldig glad i min Leaf 30. Den gjør jobben og vel så det i hverdagen, da kjører jeg normalt rundt  10 mil daglig.

Men, dette er første sommer med bare 1 bil i heimen, og vi tenkte å prøve oss på en god bilferie, for gøy.

Det innebar 4 personer, telt og bagasje.
Vi har kjørt følgende ( med flere overnattinger):

Sandnes - Eidfjord
Eidfjord- Gol
Gol - Kongsberg og videre til Seljord.
Seljord-Dalen-Valle
Valle-Sirdal- Sandnes
Sandnes - Kristiansand
Kristiansand-Oslo-Jessheim.
Jessheim - Kongsvinger - Austmarka
Austmarka - Charlottenberg- Austmarka.
Austmarka-Jessheim
Jessheim-Oslo-Kristiansand.
Kristiansand - Sandnes.

Det blir da ( med litt småturer rundt i områdene vi sov) rundt 3000 km.

Jeg kunne avsluttet med å si det har gått helt fint, med litt tålmodighet.
For det har det.

Men, for meg, er det mye som skal til før jeg kan si at Elbil kan erstatte fossilbil på slike turer.

1. Å lade hver 15/16 mil blir for mye stopp for min del.
2. Bare etter en lading ( i denne varmen) ligger temeperatur på batteriet rundt rødt , og da vet jeg at jeg skal lade både en og to ganger før overnatting.
3. Forbruket! Jeg må ligge i rundt 90-100 på motorvei hvor farten normalt er 110, for å holde et nogelunde greit forbruk. Og for å forhindre varmgang i batteriet. ( med fossilbil hadde jeg normalt lagt cruisecontrol på 130 i 110 sona, da lå GPS på 120)
4. Ladekø. Det har blitt litt ladekøer nå i ferien. Flere elbiler på veiene. Det MÅ bygges ut flere ladere.
5. Tilgang til saktelading på plasser vi sover. Dette har fungert greit på capingplasser, men vist seg utfordrende på holteller.

Elbil fungerer videre dårlig i Finnskogen. Ladet til 90 prosent i Kongsvinger, før inn til Austmarka. Så en del småkjøring til badeplasser der inne, og tur til Charlottenberg, og tilbake. Hadde da nok strøm til å komme fra Austmarka til Jessheim. Men så ble jeg oppringt, og måtte kjøre et viktig ærend, da forsvant mesteparten, og jeg kom meg akkurat til Kongsvinger.

Så overraskelser som ikke er innlagt i planlagt kjørerute, det fungerer dårlig. Og enda dårligere på plasser det er langt til ladere.
Her er fossilbil overlegen!

Jeg vil påstå at Nissan i dag ikke har noen biler som passer en slik tur vi har hatt i sommer. Tesla kanskje, men vi har vært på plasser det aldeles ikke er superladere, og kommer fort opp i samme problem med en Tesla langt på landet, som med en Leaf, om enn med litt mer overskudd.

Aller største problemet , foruten irritasjonen over å være en sinke på motorveien, er varmgang i batteriet. Heldige dere som har biler med aktiv kjøling, og SKAM DERE Nissan for ikke å ha dette. Det ødelegger enhver form for ambisjon om skikkelige langturer på sommeren!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

zbk

Tja. Er nå i Stockholm med min Ampera-e (fra Stavanger). Har overnattet noen dager i Sandefjord og en uke nær Vänersborg på veien, men det har vært ganske uproblematisk. Hver langtursdag (ca 450km) har hatt en liten times ladestopp og da har vi kommet frem med ca halvfullt batteri (dvs rundt 30kWt rest). Ellers har det meste av ladingen vært på 6A. Null problemer og til og med gratis hurtiglading i sommer der vi stoppet i Arboga.  :D Ingen begrensninger på bruken av AC og full fart på motorveien.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

EV-FTW

Jeg ser nok at de mange ekstra kWt en Ampera-e har absolutt hjelper, og gjør turen temmelig annerledes enn med 30 eller 40 Leaf.

Men poenget med utbygging av ladestasjoner står, samme med behovet for aktiv kjøling av batteri. Siden dette er en Leaf tråd, gjelder det med aktiv kjøling og problemer med overoppheting på lange turer et problem for samtlige Leafer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Troald

Jeg forstår situasjonen din. Selv skal jeg kjøre min Leaf 40 Bergen - Trøndelag om 2 uker. Etter nøye overveielser har jeg funnet ut at med to utålmodige tenåringer i baksetet så må det bli overnatting. Irriterende når man er vant til å ta det på en dag.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Ebe

Ikke for å være slik, men hvorfor i alle dager bruker du ikke Grand Picassoen deres på ennslik tur? Den er jo totalt overlegen 30-leaf på nærmest alle punkter på en slik reise.  ;)   Noe annet håper jeg aldri noen vil påstå... :-)

Men vi kjørte nettopp Bergen-Sandefjord med en 24-leaf, 6 hutigladninger. Tempen kom aldri opp på rødt, men lå på nivået under rødt. Hadde dog relativ rask lading hver gang; startet på 40-ish kw og fslt til 20-ish mot slutten.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafnor

Han har ikke Grand Picassoen lengre, som han skriver er dette første sommeren med bare 1 bil.
Og ja, det er annerledesferie med kortdisstanseelbilpåferietur.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Ja, er sant. Hadde jeg hatt Picassoen, hadde klart den blitt brukt. Har prøvd å få fjernet den teksten, men får den ikke vekk. Picassoen er byttet ut med en Harley Davidson. Men litt vanskelig å bruke den på ferie med 4 :).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TB

Signaturen lar seg ikkje endre, ein feil som også påvirker innlegg som innheld vedlegg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Bolfus

Ja, det å være på ferie med en kortrekkeviddebil er fortsatt for spesielt interesserte. Jeg har kjørt Oslo - Mo i Rana tur retur med en trilling (c-zero) og med en S90D. Det er to vidt forskjellige opplevelser ja.

Med Teslaen kjører vi akkurat som vi ville ha gjort i en fossilbil, og kommer frem like fort eller fortere. Kan knulle rumpe i venstrefila med autopiloten på! Eneste forskjellen i forhold til fossilbil er at vi med Teslaen alltid må stoppe på de samme stedene hver gang (Elverum, Berkåk, Grong). Blir godt kjent med menyen på Berkåk veikro for å si det sånn

Med trillingen så må man være forberedt på å vente i ladekø, ringe til fortum når det er problemer med ladere, sitte med ladeapper og planlegge neste stopp, svinge innom campingplasser og betale for å saktelade mens vi blunder, ligge konsekvent bak trailerne i høyrefila, svinge av veien for å slippe forbi på vanlige veier, etc. Det går, men det er en prøvelse. Heldigvis er det karakterdannende, da.

EV-FTW

#9
Som du skriver ang Tesla, at du alltid må stoppe på de samme ladeplassene.
For meg var det en av tingene jeg etterhvert opplevde som slitsomt på en så lang tur. At jeg måtte stoppe når bilen ville, ikke når jeg ville!

Samme med Tesla. Du må stoppe på de laderne, kan ikke hoppe over. Hadde det derimot vært enda flere superchargere, ville en kanskje fått litt mer følelsen av frihet, med å selv være den som bestemmer stopp, fordi en ønsker, ikke fordi en må!

Klart, dette er enda mer fremtredende med en bil som rekker ca 16 mil mellom ladingene, og som notorisk blir overhopphetet, så en svetter i førersetet, med tanken av hvor mye dette påvirker levetiden på batteriet!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Øystein K på mandag 23. juli 2018, klokken 08:26
Som du skriver ang Tesla, at du alltid må stoppe på de samme ladeplassene.
For meg var det en av tingene jeg etterhvert opplevde som slitsomt på en så slang tur. At jeg måtte stoppe når bilen ville, ikke når jeg ville!

1. Det forutsetter at du faktisk må lade. Personlig opplever jeg at svært mange av mine langturer ikke krever lading. Dvs kjører jeg kortere enn 3 timer/30-35 mil plugger jeg bare i ved ankomst. Det betyr at absolutt alle hytteturer jeg har tatt siste 5 år har vært dekket eller kunne vært dekket av saktelading (enkelte hurtigladinger fordi laderen står utenfor matbutikk eller annet pausebehov).

Om du først skal kjøre lenger enn 35 mil (lengste tur jeg har tatt med X`en uten lading er ca 40 mil) blir spørsmålet hvor mye du må lade for å komme frem og hvor du ønsker å ta pause. Holder det med CHAdeMO lading (45kW effekt) eller "må" du lade på supercharger? Jeg opplever at få langturer virkelig krever 100kW+ snitteffekt på ladesesjonen.
Men det er uansett antallet uttak kombinert med effekt og det at lading starter på sekundet som gjør at opplevelsen med superchargers ikke kan sammenlignes med kommersielle aktørers nettverk.
Du vet at nettverket fungerer svært bra, lader med høy effekt og har god oppetid. Det gir trygghet til å belage seg på det som hovedkilde, og heller supplere med det med finmaskede CHAdeMO nettverket ved behov en sjelden gang i blant.

Etter å ha vært så langt ned som Marienlyst syd på Falster i DK er jeg rivende uenig i trådens tittel. Jeg har vært på tre hytter siste to uker og elbilen fungerer knallbra. Stappfull bil med tre sykler på hengerfestet.  De eneste turene hvor jeg ser at elbilen kan falle igjennom er om jeg skal krysse Europa, eksempelvis ned Italia eller lignende. Da ville jeg kjørt hardere og tatt færre pauser med fossilbil. Men det kan jo snus - du ser mye mer underveis og får en flottere tur om du tar det med ro og tar mange pauser enn om du ligger mange timer i 150+ på AUtobahn uten pauser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. juli 2018, klokken 08:52


Om du først skal kjøre lenger enn 35 mil (lengste tur jeg har tatt med X`en uten lading er ca 40 mil) blir spørsmålet hvor mye du må lade for å komme frem og hvor du ønsker å ta pause. Holder det med CHAdeMO lading (45kW effekt) eller "må" du lade på supercharger? Jeg opplever at få langturer virkelig krever 100kW+ snitteffekt på ladesesjonen.
Men det er uansett antallet uttak kombinert med effekt og det at lading starter på sekundet som gjør at opplevelsen med superchargers ikke kan sammenlignes med kommersielle aktørers nettverk.
Du vet at nettverket fungerer svært bra, lader med høy effekt og har god oppetid. Det gir trygghet til å belage seg på det som hovedkilde, og heller supplere med det med finmaskede CHAdeMO nettverket ved behov en sjelden gang i blant.

Etter å ha vært så langt ned som Marienlyst syd på Falster i DK er jeg rivende uenig i trådens tittel. Jeg har vært på tre hytter siste to uker og elbilen fungerer knallbra. Stappfull bil med tre sykler på hengerfestet.  De eneste turene hvor jeg ser at elbilen kan falle igjennom er om jeg skal krysse Europa, eksempelvis ned Italia eller lignende. Da ville jeg kjørt hardere og tatt færre pauser med fossilbil. Men det kan jo snus - du ser mye mer underveis og får en flottere tur om du tar det med ro og tar mange pauser enn om du ligger mange timer i 150+ på AUtobahn uten pauser.
Dagens Teslaer med 100 batteri kan fint kjøres 45-55 mil fra fullt batteri i Norge. Vi kjørte nettopp med vår X100 fra hytta til Nordmøre. Det er en tur på 45 mil med to superladere. Jeg kunne da velge mellom to forskjellige steder å stoppe eller kjøre helt frem. Opplever ikke det som en stor begrensning.

Har og kjørt turer nedover Europa både med fossil og to år med Tesla. Det lengste vi kjørte på en dag var 110 mil nemnd fossil og og 90 mil med Tesla. Og det var med en 85D. Kunne fint kjørt lengre med vår X100. 100 mil går på 12 timer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EV-FTW

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. juli 2018, klokken 08:52
Sitat fra: Øystein K på mandag 23. juli 2018, klokken 08:26
Som du skriver ang Tesla, at du alltid må stoppe på de samme ladeplassene.
For meg var det en av tingene jeg etterhvert opplevde som slitsomt på en så slang tur. At jeg måtte stoppe når bilen ville, ikke når jeg ville!

1. Det forutsetter at du faktisk må lade. Personlig opplever jeg at svært mange av mine langturer ikke krever lading. Dvs kjører jeg kortere enn 3 timer/30-35 mil plugger jeg bare i ved ankomst. Det betyr at absolutt alle hytteturer jeg har tatt siste 5 år har vært dekket eller kunne vært dekket av saktelading (enkelte hurtigladinger fordi laderen står utenfor matbutikk eller annet pausebehov).

Om du først skal kjøre lenger enn 35 mil (lengste tur jeg har tatt med X`en uten lading er ca 40 mil) blir spørsmålet hvor mye du må lade for å komme frem og hvor du ønsker å ta pause. Holder det med CHAdeMO lading (45kW effekt) eller "må" du lade på supercharger? Jeg opplever at få langturer virkelig krever 100kW+ snitteffekt på ladesesjonen.
Men det er uansett antallet uttak kombinert med effekt og det at lading starter på sekundet som gjør at opplevelsen med superchargers ikke kan sammenlignes med kommersielle aktørers nettverk.
Du vet at nettverket fungerer svært bra, lader med høy effekt og har god oppetid. Det gir trygghet til å belage seg på det som hovedkilde, og heller supplere med det med finmaskede CHAdeMO nettverket ved behov en sjelden gang i blant.

Etter å ha vært så langt ned som Marienlyst syd på Falster i DK er jeg rivende uenig i trådens tittel. Jeg har vært på tre hytter siste to uker og elbilen fungerer knallbra. Stappfull bil med tre sykler på hengerfestet.  De eneste turene hvor jeg ser at elbilen kan falle igjennom er om jeg skal krysse Europa, eksempelvis ned Italia eller lignende. Da ville jeg kjørt hardere og tatt færre pauser med fossilbil. Men det kan jo snus - du ser mye mer underveis og får en flottere tur om du tar det med ro og tar mange pauser enn om du ligger mange timer i 150+ på AUtobahn uten pauser.

Skal absolutt ikke krangle på at en X eller S med 90 og 100 kWt fungerer langt bedre enn en bil med 30 og 40 kWt.
Får nok absolutt en langt mer frihetsfølelse med det. Likevel vil jeg nok påstå at når man er langt inni Finnskogen, uten mulighet for lading, så følger man godt med på kilometerne. Endatil mobildekning var et ukjent begrep der.
Så da forsvant frihetsfølelsen, som jeg hadde hatt med en fossil bil.
Hadde det derimot vært hurtigladere strategisk plassert der, hadde det vært annerledes.

Og på Tesla slipper man problematikken med oppheting av batteriet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Kristian O

Ikkje berre Tesla som takler varmt batteri. Ioniq er vel like bra?

Man må leite i dag for å finne plasser med manglende lading. Kan nevne området rundt Femunden som et eksempel, men der er rikelig med saktelading, så da går det bra.
Angående det du nevnte om samme stoppested kvar gang: i starten av min pågående ferie (Ålesund - Spania) starta eg med å hoppe over 4 superladere. For 2 år sida var det 1 SuC på samme strekninga, så det kjem fleire ladere som betyr fleire valg.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

EV-FTW

Sitat fra: Kristian O på mandag 23. juli 2018, klokken 16:31
Ikkje berre Tesla som takler varmt batteri. Ioniq er vel like bra?

Man må leite i dag for å finne plasser med manglende lading. Kan nevne området rundt Femunden som et eksempel, men der er rikelig med saktelading, så da går det bra.
Angående det du nevnte om samme stoppested kvar gang: i starten av min pågående ferie (Ålesund - Spania) starta eg med å hoppe over 4 superladere. For 2 år sida var det 1 SuC på samme strekninga, så det kjem fleire ladere som betyr fleire valg.


Absolutt. Ioniq har aktiv kjøling av batteriet. Som jo er veldig bra. Men for min del, har den og for liten rekkevidde for langtur på sommeren. Som sagt blir det for ofte for meg å stoppe hver 15-20 mil for lading. Da er det bilen som bestemmer og ikke jeg.

Biler som klarer 40 mil er en helt annen sak. Og når de dår bygget ut enda mer ladere er det topp. Jeg måtte altså flere ganger stå i kø nå i sommer. Det har ikke skjedd før. Og med takten på salg sv elbiler, vil det fort bli trangt om plassen på hurtigladere.

Men til mitt daglige bruk, som jo er mesteparten av tiden, fungerer Leaf utmerket.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA