Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladda 8 vs 14 amp.

Startet av engolf, lørdag 21. juli 2018, klokken 18:53

« forrige - neste »

engolf

Hej,
jag har nu två laddkablar i bilen, en till offentliga "stolpar", och en till hemmabruk. Den till hemmabruk väljer dock alltid att ladda på 8 amps, fast kursen tillåter 16 amps, och på jobbet till och med 20 amps.
I instruktionen står att kladden själv bestämmer vilken amp-styrka den laddar med, och tydigen kan man inte göra nånting åt det. Eller? Vad är det som gör att den alltid väljer 8 amps?
Såg förresten denna video, och undrar om det är ett 1:a-prilskämt, eller finns det sanning i det?
https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4

elekTrond

Gratulérer! De har nettopp bevitnet det berømte magnettrikset!  :laugh:

(Magneten skal egentlig sitte i og være en del av veggkontakten. Kan hende du fortsatt finner slike til salgs ved å lete litt. I mellomtiden har resten av verden (les: EU) forlatt froskespiserne og gått over til type 2 ... (",)
'13 Mjau

engolf

Du skojar väl inte med mig nu?
Så en liten magnet är allt som krävs för att kunna ladda med 14 amps?

pwb

Sitat fra: engolf på lørdag 21. juli 2018, klokken 20:09
Du skojar väl inte med mig nu?
Så en liten magnet är allt som krävs för att kunna ladda med 14 amps?

JA. Bruker det selv og det virker hver gang. Men det er kun på ene siden av kontakten så jeg lagde ett merke med en tusj så jeg lett ser hvor jeg skal holde magneten.

TB

Bakgrunnen for magnet trikset fungerer er eit lite rele støpt inn i støpselet. Når magnet påvirker rele sendes signal til elektronikken i om at 14/16A lading er akseptabelt.

Tanken var å montere spesielle kontakter med magnet der lading kan skje trygt over 8 A. Men, ladeboks med type 2 kontakt har mange fordelar, og er standard for lading, dermed er ikkje dette systemet spesielt utbredt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hsa77

Bakgrunnen for denne løsningen er at en vanlig schuko kontakt ikke tåler 16A belastning over lang tid uten fare for varmgang og brann. Ladekladden begrenser seg da på 8A for å trygt kunne lade fra en vanlig schuko kontakt.

Det finnes en mer robust versjon av schuko kalt "greenup", den tåler 16A belastning over tid. Greenup kontakten har innebygd en magnet, når ladekladden føler en magnet tror den at den er tilkoblet en greenup kontakt og skrur opp til 14A.

Å manipulere ladekladden til å lade på 14A fra en vanlig kontakt, slik som i YouTube videoen, er ikke å anbefale da det kan føre til varmgang og i verste fall brann.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

engolf

Tack för era svar!
På jobbet är det laddplatser till elbil med vanliga schuko-kontakter med en säkringsbox på 20 amp. Jag får testa med en magnet där och se om kontakten blir varm över tid.
Måste magneten vara på framsidan av kontakten (där metallkontakterna är), eller på sidan?

engolf

Jag har fortfarande inte lyckats med 14amp laddning:((
Testade med magneten på alla möjliga platser på kontakten, men den väljer alltid 8amps.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

TB

Tror magnet skal være på ene siden. Må IKKJE plassere magnet som på første bilde. Stor risiko for kortslutning mellom strømførende pinner, med ødelagt materiell og personell som resultat.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#9
Magneten må være relativt kraftig. Vi pleide å teipe fast magneten på siden, men det ble mye styr når en kun ønsket 8A lading.

Beste er kanskje en hestesko magnet i en tråd på kladden. Da er den alltid tilgjengelig for de gangene en trenger raskere lading.

Heldigvis tilbyr de fleste andre enklere måter å regulere ladestyrken. F.eks med en trykknapp. :D

For ordens skyld så har disse ladekablene temp sensor i Schuko støpselet i tillegg til reed releet, så varmgang er svært lite problem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pwb

Magneten skal være på andre siden av utkragingen (bilde 2). Tror den bare virker på en side så sett ett lite merke når du har funnet plassen. Sett kontakten i bilen, hold magneten på plass og sett i støpslet i veggkontakten. Hold magneten på plass til det lyser på 14A, når et lyser så kan den fjernes. Den holder seg da på 14A til strømmen mellom ladekloss og veggkontakten brytes (eller strømmen går).

engolf

Tack för beskrivningen pwb! Jag testade alltid med magneten på översidan av "kragen":(

tolapet

Hei

Har en slik kladd, til I-Miev, lader den kun med 16 Amp,
eller er det mulig å regulere. Der er ikke noen bryter på den.

elekTrond

@tolapet: evseupgrade.com bygger om til justérbar for et klekkelig beløp + frakt. Kan hende det blir like billig å kjøpe seg en Charge Amps Spark 6-10-16A. Eller en ekstra 8 eller 10 A ladekladd, om du orker å drasse på så mye kabler.  ::)

Ellers er det openevse.com og instructables.com/howto/evse som gjelder.  :+1:
'13 Mjau

tolapet

@elekTrond; takker for svar. Kladden virker ok, den. Lurte bare på om den alltid "leverte" 16 Amp,
planen er å kjøpe tangamperemeter i morgen, og måle.
Har prøvd å finne ut om den kan programmeres til å "levere" andre verdier??


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA