Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Newbie Ioniq-eier på langtur

Startet av Threewheeler, fredag 20. juli 2018, klokken 12:54

« forrige - neste »

Threewheeler

Hei - jeg har valgt å bytte ut min Golf GTI med en Hyundai Ioniq og er strålende fornøyd med hva jeg får for pengene med bruk til og fra jobben i Stavanger. Nå kommer derimot den store testen, biltur til Oslo-området...

Har nå blitt medlem av Elbilforeningen, sikret meg deres ladebrikke og lastet ned appèn for planlegging. Har satt rekkevidde ved start til 210 km da dette er realistisk (jeg har vanligvis 218 med klimaanlegget på som jeg jo også kan skru av...).

I følge appen må jeg stoppe i Lyngdal (etter 158 km), deretter Fortum ladestasjon på Gjerstad (etter 180 km), Skien (etter 72 km) og til slutt Grønn Kontakt på Lier (etter 96 km). Siste ettappe er da på 115 km....

Alle disse  stedene har 50 kW ladestasjoner - og spørsmålene mine er:

- Uten å ta hensyn til kø (skjønner det ofte kan være lange køer)... hvor mye tid jeg bør regne på selve ladingen på hver stopp? Bruker kun vanlig stikk over natten her hjemme og har ingen erfaring med hurtigladere.

- Kan jeg trygt droppe en stop og kjøre til Lyngdal (158 km), dernest til Gjerstad (180 km) og så til Lier (170 km?) med siste etappe på 115 km? Skjønner ikke hvorfor appèn legger opp til et 4, stopp...

- Skal ha med en stk tenåring, hund og litt baggasje - bør jeg tenke at dette vesentlig endrer forbruket?

Håper noen med litt mer erfaring kan komentere.

:)

aasen90

Jeg kjørte nylig Askim - Balestrand(sogn og fjordane). Distansen er på ca 42 mil.
Kjører normaltsett 10-20 over fartsgrensen, men passer på at jeg ikke trenger å overstige det grønne feltet når jeg gir gass. Tur,retur så brukte jeg 1.2 kw/mil, og turen inkluderer at man kjører over hemsedalsfjellet.

På returen kjørte jeg Balestrand - Jafs gol før jeg valgte å stoppe. Derifra og hjem er det viste displayet at jeg ville være ca 2-3 mil for kort. Når jeg hadde kommet til vinterbro/ås hadde ville jeg ifølge displayet ha ca 8 Km til gode når jeg kom hjem. Da jeg måtte ut igjen med bilen bare etter noen timer valgte jeg å hurtiglade ved Mc-Donalds.

Ved hurtigladning beregner jeg ca 30 minutter per stopp. Ting som temperatur avgjør hvor fort det går.

Noter deg sånn ca hvor de forskjellige hurtigladerne er, så stopper du etter behov. Selv bruker jeg også egotrip.se når jeg planlegger reiser.

God tur :)

Orbit

Er indre vei (over Seljord) noe alternativ? Tror det sparer tid pga mindre ladebehov. Litt mer svingete, som kanskje ikke er kompatibelt med tenåring/hund?

Ekstra bagasje spiller mindre rolle så lenge start/stopp er ved ca samme høyde. Har du lademulighet dit du skal i Oslo, eller trenger du å komme frem med noe gjenværende rekkevidde?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mr Oizo

Et godt tips som mange ikke ser ut til å forstå av de som er ferske, og absolutt skal ha 95 til 100 % når de lader på hurtiglader. Stopp heller en ekstra gang. Ioniq trapper ned farten på 77%, så man kan stoppe der, eller 80 % f.eks. Det beste ladeintervallet på langtur er 20-80 %. 20 fordi man må ha litt buffer for komme dit man skal, og 80 fordi det går tregt over det. Jeg rister på hodet hver gang jeg lader og det står f.eks en Golf som har stått der 45 minutter, har 97 % og fortsatt lader. Jeg tenker hva søren er det han driver med.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Orbit

Forslag fra ruteplanlegger som også forstår ladetid noenlunde bra:
Indre vei, 461 km, 8.5 time inkl lading, 62 km/t snitt under kjøring
E18, 559 km, 9.5 time inkl lading, 73 km/t snitt under kjøring.

Begge forslag ankommer Oslo med ca like mye til overs, så du kan justere (kanskje også droppe) siste ladestoppet på begge etter behov (mange ladere å velge mellom).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 20. juli 2018, klokken 19:18
Et godt tips som mange ikke ser ut til å forstå av de som er ferske, og absolutt skal ha 95 til 100 % når de lader på hurtiglader. Stopp heller en ekstra gang. Ioniq trapper ned farten på 77%, så man kan stoppe der, eller 80 % f.eks. Det beste ladeintervallet på langtur er 20-80 %. 20 fordi man må ha litt buffer for komme dit man skal, og 80 fordi det går tregt over det. Jeg rister på hodet hver gang jeg lader og det står f.eks en Golf som har stått der 45 minutter, har 97 % og fortsatt lader. Jeg tenker hva søren er det han driver med.
Sikkert like greit å tenke på seg selv i stedet for hva andre gjør. e-Golf finnes med veldig kort rekkevidde, og jeg har selv fulladet e-Golf på hurtiglader fordi jeg MÅTTE ha hver eneste Wh for å være sikker på å nå frem over en fjellovergang og ingen lademuligheter på 12-13 mil. Ankom forøvrig hurtigladeren nesten fulladet, men måtte toppe opp. Vi lader også mer en vi må (både med Model X og e-Golf) noen ganger fordi vi stopper med barn og ikke nødvendigvis er klar etter 80%.

Spajderman

Stemmer i på siste fra gr. Hender vel også at man stopper av andre grunner enn at man må lade, om man da kan slå to fluer i ett smekk og lade den så mye man kan mens bilen uansett står i ro og man gjør andre ting er vel det helt supert?

AppleKnocker

Hvis det ikke er kø. Men lading til opp mot 100% på hurtiglader mens andre venter er tvilsom praksis.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jornhd

Anbefaler å lade til rundt 80-85% da ladehastigheten begynner å falle på 77%. Har du 20-30 km "igjen" kan du regne med ca 30 minutter ladetid. Bare en fin anledning til å strekke litt på beina, tømme tanken og få litt proviant.
Nå på sommeren kan du regne ca 16-18 mil mellom hurtigladerne, men kan strekkes til opp mot 21 hvis du lader fullt (94%) og kjører pent. Du klarer nok fint Mandal som første stopp med 100% fra Stavanger, mest sannsynlig også Tangvall (218 km).
Du bør ha en buffer på 20-30 km tilfelle kø og omkjøring. Min erfaring er at gjettometeret stemmer veldig bra, med mindre det er vesentlig høydeforskjell fra der du er til dit du skal. Synes PlugShare appen er bra. Viser hurtigladere langs ruta du legger inn.

Bilen er herlig å kjøre på langtur med adaptive cruise control og lane assist, kjører nesten av seg selv. :)
Tror ikke du vil merke "lasten" din så mye på forbruket. Kan nok regne med forbruk på ca 1,2 kWh/mil med vanlig kjøring. Kanskje 1,3-1,4 på motorvei hvis du drar på litt.

Laget en kjekk avstandstabell til ladestasjoner på strekningen tidligere (finnes sikkert flere stasjoner nå):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/17-JHFOzlzto_1PioiEzlo_eK2HewvSLyaJUy1ESV0ok/edit?usp=sharing

yhafting

Sitat fra: Threewheeler på fredag 20. juli 2018, klokken 12:54
Hei - jeg har valgt å bytte ut min Golf GTI med en Hyundai Ioniq og er strålende fornøyd med hva jeg får for pengene med bruk til og fra jobben i Stavanger. Nå kommer derimot den store testen, biltur til Oslo-området...

Har nå blitt medlem av Elbilforeningen, sikret meg deres ladebrikke og lastet ned appèn for planlegging. Har satt rekkevidde ved start til 210 km da dette er realistisk (jeg har vanligvis 218 med klimaanlegget på som jeg jo også kan skru av...).

I følge appen må jeg stoppe i Lyngdal (etter 158 km), deretter Fortum ladestasjon på Gjerstad (etter 180 km), Skien (etter 72 km) og til slutt Grønn Kontakt på Lier (etter 96 km). Siste ettappe er da på 115 km....

Alle disse  stedene har 50 kW ladestasjoner - og spørsmålene mine er:

- Uten å ta hensyn til kø (skjønner det ofte kan være lange køer)... hvor mye tid jeg bør regne på selve ladingen på hver stopp? Bruker kun vanlig stikk over natten her hjemme og har ingen erfaring med hurtigladere.

- Kan jeg trygt droppe en stop og kjøre til Lyngdal (158 km), dernest til Gjerstad (180 km) og så til Lier (170 km?) med siste etappe på 115 km? Skjønner ikke hvorfor appèn legger opp til et 4, stopp...

- Skal ha med en stk tenåring, hund og litt baggasje - bør jeg tenke at dette vesentlig endrer forbruket?

Håper noen med litt mer erfaring kan komentere.

:)


Elbilforeningens app er egentlig dårlig egnet å bruke alene når du skal planlegge reise.

Medmindre du har 100+ soner, så kommer du greit 19-20 mil på første leg. Trekk fra litt om du må opp i høyden. De neste leg'ene bør være ca 15 mil. Men du bør alltid ha mulighet til å kjøre til neste lader der du velger å lade- i hvertfall så lenge det bare er to ladere på stedet du skal.

Oppskrift på hvordan finne ut hvor man skal stoppe
1: Bruk bilens navigasjon til å stikke ut kursen dit du skal.
2: Sjekk på elbilforeningens app hvor laderne langs ruten befinner seg
3: Bruk google maps for å finne avstander til de mest aktuelle ladestoppene

Når du er i ferd med å kjøre forbi en ladestopp så ser du på GOM eller batteristatus om du har rekkevidde til ladestoppen etter neste (+ 2 mil). Hvis ja, kjør videre, hvis nei- lad her. Dersom ladestasjonen er full eller feiler, kjør til neste.

Er man to voksne i bilen er dette greit å gjennomføre on the fly. Kjører du alene, bruker du ladestoppene til å finne de neste mulige stoppene.

Med 2 voksne og 2 barn, rekker du såvidt å spise is og gå på do før bilen er ladet full (94%), medmindre det er problemer med laderne, eller du må vente i kø. Skal du spise på veikro, så blir gjerne bilen fulladet før du får maten.

Det tar bare ca 10 minutter å lade fra 80 til 94%. Den siste prosenten tar 2 minutter. Å lade til 90% er helt greit, du lader fortere enn leaf uansett.. Ladingen går ofte fortere enn bilen rapporterer. Sier bilen 30 minutter, kan det godt hende den er helt ferdig etter 25 minutter.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA