Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsellampe Gul Bil m/Utropstegn: Høyspent-problem

Startet av ElBjarne, torsdag 19. juli 2018, klokken 16:50

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Myrvang på lørdag 15. juni 2019, klokken 15:03
Merker at den er litt treig å få i gir, er ikke noe merkbart skille mellom C B og D lengre.
Forsøk å smøre girwire - det har jeg erfart selv, og flere andre har rapportert om samme.
Denne fungerer som på en sykkel, wire i en strømpe, som starter å gå tregt pga. lite smøring.

Går den svært tregt kan det være den må byttes - kjenner ikke til hvor omfattende det er.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

LittleHammer

Har fått gul bil m/utropstegn og rødt batterisymbol.
Bilen går som normalt, men tar ikke AC-lading.

Frykter at konverteren gir feilmelding. I følge merkeverkstedet vil dette koste rundt 40k å fikse. Har skjønt det sånn at denne delen skal være forholdsvis grei å skifte ut med litt erfaring, og at det til og med kan hende man slipper unna med å lodde noen komponenter på selve kretskortet.

Noen med erfaring?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

TB

En danske på forumet som har gjort det i følge innlegg. Finnes også en video som viser fremgangsmåten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


Myrvang

Sitat fra: TB på søndag 16. juni 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Myrvang på lørdag 15. juni 2019, klokken 15:03
Merker at den er litt treig å få i gir, er ikke noe merkbart skille mellom C B og D lengre.
Forsøk å smøre girwire - det har jeg erfart selv, og flere andre har rapportert om samme.
Denne fungerer som på en sykkel, wire i en strømpe, som starter å gå tregt pga. lite smøring.

Går den svært tregt kan det være den må byttes - kjenner ikke til hvor omfattende det er.

Takk for tips, tester det først. Også tenkte jeg å bytte girolje, pollenfilter og smøre bremser, da bør den være rustet for sommeren. Nettopp bikket 100.000 km.

Lampa har jeg ikke sett siden jeg skrev her, mulig jeg skremte den vekk. Men jeg nullstilte servicelampa, da kom det opp 74600 km igjen til neste service, lange intervaller på denne bilen... :D
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

LittleHammer

Ja da har jeg litt erfaring selv etter å ha hatt bilen på verksted siden 20. juni.

-Bilen ble først feilsøkt hos Peugeot og ekspert fortalte at det enten var vannpumpe eller OBC.
Siden OBC var heftig mye dyrere å fikse, samt at vi ikke visste hva vi nå vet, gikk vi med på at vannpumpa kunne skiftes. Samme feilkode etter skifte...

-Så gikk vi på nett etter en brukt OBC. Fant først en 2016-modell. Fikk ikke installert denne siden de tidligere tvillingene (modeller opp til tidlig 2012) har en annen type OBC.
Den riktige OBCen viste seg å være vanskelige å finne, men med litt flaks fant vi en på finn til 3500 kr.

-OBC ble så skiftet. Samme feilkode ble lest ut..... Nå tenkte jeg at det var like greit å få åpnet en av de to (tilsynelatende defekte) OBCer jeg nå satt med for å sjekke kretskortene etter forbrente komponenter eller liknende. En ting skurret likevel; hvorfor virket heller ikke den "nye" OBCen? Det viste seg at en bruker på facebookgruppa for trillingene (med mer erfaring enn meg) med suksess hadde byttet sikringen i topplokket på inverteren så jeg ba verkstedet om å gjøre akkurat dette.

-Sikringen i topplokket på inverteren ble byttet. Bilen tar igjen lading og alle feilkoder borte! Verkstedet ble litt forundret, men glade for all erfaring de hadde gjort seg med bilen min!

Hadde jeg i juni bare visst at å skru av strømmen til hovedbatteriet, åpne et deksel med seks skruer, og å bytte en sikring til 35 kr var alt jeg hadde trengt å gjøre... :o

Sitat fra: LittleHammer på onsdag 19. juni 2019, klokken 20:36
Har fått gul bil m/utropstegn og rødt batterisymbol.
Bilen går som normalt, men tar ikke AC-lading.

Frykter at konverteren gir feilmelding. I følge merkeverkstedet vil dette koste rundt 40k å fikse. Har skjønt det sånn at denne delen skal være forholdsvis grei å skifte ut med litt erfaring, og at det til og med kan hende man slipper unna med å lodde noen komponenter på selve kretskortet.

Noen med erfaring?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

TB

Godt det løste seg. Godt du skriver på nett, slik at andre kan finne tips og triks.

Et spørsmål - hvor stor ble regningen fra verkstedet?
Måtte du betale for alt de gjorde, eller fikk du mye rabatter på feilsøkningen, da det ble feilsøkt på feil sted?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

LittleHammer

Sitat fra: TB på fredag 04. oktober 2019, klokken 19:29
Godt det løste seg. Godt du skriver på nett, slik at andre kan finne tips og triks.

Et spørsmål - hvor stor ble regningen fra verkstedet?
Måtte du betale for alt de gjorde, eller fikk du mye rabatter på feilsøkningen, da det ble feilsøkt på feil sted?

Regningen min ble på ca 10500. I tillegg betalte jeg 3500 for en del jeg ikke trengte. Dyr feilsøking!

Jeg fikk en god del rabatt. De hadde brukt lang tid første gang de fjernet OBCen siden boltene var rustet fast. Synes det var ålreit av merkeverkstedet å gå med på å sette inn brukt del - og å spille på lag da jeg foreslo sikringen. Men at jeg kunne ha sluppet unna med noen promille av dette...
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Ronnyschafer

Noen som vet om det er mulig selv å bytte Sikringen i topplokket på inverteren og hvor denne eventuelt sitter? Eller hva dette koster hos et verksted?

Har en i-MiEV som i dag ikke vil starte igjen etter en kort kjørte og den gule varseltrekanten med bil og utropstegn lyser. Dette skjedde for 3-4 år siden første gang. Bilen stod litt og ved neste forsøk var varselslyset borte og bilen startet og det har vært borte helt til i dag.

Er en 2011 modell som er gått 165.000 km og kun eid av meg.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Först hade jag kontrollerat att ditt 12v batteri har bra spänning.
För lite ström/dåligt batteri och bilen kommer inte starta.
Det är ganska enkelt att komma åt batteriet, sätt det på laddning över natten:)

Ronnyschafer

12v batteri er tatt ut og målt. Helt tomt for strøm. Står og lades nå.
Batteriet er heldigvis under 2 år gammelt så får nytt på garanti hvis det ikke fungerer etter lading sa verkstedet jeg kjøpte det på.
Håper det ikke er noe annet feil for bilen har fått nesten feilfritt siden den var ny. :+1: :+1:

Ronnyschafer

Da er 12V batteri byttet ut med et nytt Sønnac batteri.
MEN til ingen nytte. Samme feilmelding med gul trekant/bil/Utropstegn sammen med rødt batteri.
Leste dette lengre opp i denne tråden:

Det viste seg at en bruker på facebookgruppa for trillingene (med mer erfaring enn meg) med suksess hadde byttet sikringen i topplokket på inverteren så jeg ba verkstedet om å gjøre akkurat dette.

Han hadde suksess og feilkodene ble borte.
Noen som vet hvor disse sikringene sitter og om det er enkelt å bytte de selv for en med 9,5 tommeltotter?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA