Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsellampe Gul Bil m/Utropstegn: Høyspent-problem

Startet av ElBjarne, torsdag 19. juli 2018, klokken 16:50

« forrige - neste »

engolf

Kompressorn sitter nederst i "motorrummet" där framme, precis bakom AC-kondensorn och kylaren. Även om du konstruerar nån slags skärm kommer det vatten och fukt genom grillen. Det man kan göra är skärma själva kontakterna, och eventuellt spraya tektyl eller liknande på kompressorn, det är oavsett inte en del man demonterar eller servar ofta.

ElBjarne

Idag ville de ta en skikkelig understellsvask for å se om det vil fremprovosere feilvarselet. Takker for forslag til problemløsning fra deg, engolf, og deler det med ElBilMek'erne. TEC7 eller marint fett?
Så håper jeg å være kjørbar snart uten vakuum på kontoen!

ElBjarne

ElBilMek har hatt bilen min noen dager uten å klare å fremprovosere feilvarselet igjen.
De viste meg en AC-kompressor og hvor feilen sannsynligvis ligger, nemlig i en svak pakning på lokket til elektronikken (metallplate ca 14X24 cm på en boks som er en integrert del av kompressoren; godt synlig i manualen som TB la ut en link til). De fraråder ukyndig eksperimentering med tetningsmasse.

Noen her som er kyndige på tetningsmasse?

Flotte folk på dette verkstedet, som ligger lett tilgjengelig, 10 minutters gange fra jernbanestasjonen i Asker.


elekTrond

Har du hentet hjem gullet?  :-X

Jeg har *bank-i-dashbordet* vært forskånet fra disse kompressor-prøvelsene, men i stedet for TEC7, Sikaflex og den slags rutelim, ville jeg heller brukt en "vanlig" pakningssement (36-1900). Kjøp også inn de tre små 200ml sprayboksene med oksidrens (36-523), kontaktbeskyttelse (36-4532) og vaselinspray (36-4531). De brukte jeg på gamle biler før i verden.

Det er heller aldri feil med en elektronikkrengjoring  (36-457) aka CRC 2-26(?). Spør bare en gammal båtmann på brygga eller en skipselektriker hva hen bruker mot korrosjon. Legg så til litt "LocTite" gjengetetning (36-31), polfett (36-1830), spenefett og lanolin i doktorveska, så står du godt fastrustet.

(Nei, jeg er ikke sponset av Hestetema eller Racetema. Det kan bare virke sånn ; )
'13 Mjau

ElBjarne

Hei igjen, måneder og tusenvis av kilometre er tilbakelagt siden jeg hentet ut imieven min hos "el-mekonomen" i Asker. Da hadde de kjørt den av Vikingbilen, testkjørt den, målt og stresset komponenter, alt uten noen som helst tegn til feil. Så de syntes ikke de kunne ta betalt for feil de ikke fant og ønsket meg velkommen tilbake om noe skulle oppstå. Så langt helt problemfritt; elkjøp ga meg ny dabradio da den gamle knela innafor garantiden.
Omdøpt doningen til 9-LIEV!
ElBjarne

Livsforvalteren

Hehe :) Samme resultat som meg når de ikke fant ut hvorfor sikring gikk, slurer og går fremdeles!
2011 i-MIEV

Yngve Grimsøen

Etter 8 års daglig bruk kom den gule varsellampen m/utropstegn opp på vår iMiev 2011 modell (blant de 75 første i Norge). Har ikke hatt en eneste feil på disse årene og tilbakelagt 110 000 km. Veldig godt fornøyd med det, men nå starter den ikke...
Fikk flyttet bilen til Motorforum Asker, men problemet er at de ikke klarer å lokalisere feilen. De påstår de har brukt noen timer på dette, men klarer altså ikke å diagnostisere feilen.
Skyldes det manglende kompetanse og kan det hende at Elbilmekk har mer erfaring med denne type feil?

Livsforvalteren

Umulig å svare på, men kan legge til at MF i Bergen lurte en del før de fant ut at det var en sikring som hadde røket i en boks ved motoren. Dyreste sikringen jeg har fått byttet, men en lettelse når det ikke var værre ting :) Kom på knappe 800,- om jeg ikke husker feil.
2011 i-MIEV

Yngve Grimsøen

Etter 2 uker klarte Motorforum Asker endelig å finne feilen: Jordfeil på varmeapparatet!
De koblet fra denne, gul varsellampe forsvant og fakturerte for 1 time. Greit nok, men fikk samtidig vite at for å bytte varmeapparat, samt feste kompressoren som henger og slenger, nye bremserør og bytte av 2 følere i gearveksleren, vil komme på nesten 60 000 kroner!
Dette er jo mer enn bilen er verdt så jeg har planer om å kjøre fram til neste EU-kontroll i oktober og skrote bilen da. I praksis vil da min iMiev ha en levetid på 8,5 år - noe som ikke akkurat er imponerende av Mitsubishi, men så har de jo heller aldri satset på dette markedet siden 2011...

engolf

Du hittar garanterat en betydligt billigare verkstad, 60 lakan är ockerpris!
Och önskar du däremot uppgradera till ny bil kan du alltid sälja denna som repobjekt, finns garanterat nån där ute som kan fixa den:)

elekTrond

@Yngve: Du har med dette et stående bud fra meg på kr 2,50,- og en kuletyggis! :D

PS! Håper du fikser katta hos en edruelig mekaniker. Hvis du ga 260K, vil den ha kosta deg litt over 30K i året bare i avskriving.  :)
PPS! Du skal ha pluss i margen og stjerne i boka for å holde på samme bil i lengre tid enn andre skifter underbukse og mobiltelefon!  :o :+1:

:angel: :police:
'13 Mjau

svingen

Ja da fikk jeg samme feil. Bilen tar eller ikke noe lading:(
Blir spenende og høre hva verkstedet sier.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ole Martin Helgesen

Poster denne her også:
Skulle hurtiglade hos McDonalds i Asker, (Fortum). Sønnen min har gjort det tidligere der uten problem med bilen min. Jeg fikk ikke startet lading med brikke, var litt usikker hvor leseren var. Forsøkte også med SMS, fikk melding om at lading starter. Etter jeg kom ut avsluttet jeg lading og fikk SMS om at lading ikke var aktiv. Fikk da ikke startet bilen, tenning ok og batteri halvt som før, men får ikke Ready men et gult advarselsymbol. Ringte Viking, de forsøkte å resette bilen, men hjalp ikke. Sendt på verksted.

svingen

var on-board laderen som var feil på,koster over 40k og fikse,heldighvis dekt av IF superforsikring så ble kun egenadel på 8k.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Myrvang

Jeg har også fått gul bil med "!" over noen ganger nå i det siste. Bilen går i nødmodus, klarer så vidt å dra seg fremover. Stopper og starter bilen så er alt OK igjen, men feilen kommer oftere og oftere nå. Er en 2011 (bil nummer 5 i Norge) med 101.000 km på telleverket. Skal bytte girolje nå, den skal vel byttes på 100.000 km. Merker at den er litt treig å få i gir, er ikke noe merkbart skille mellom C B og D lengre. Usikker på om varsellampa har noe med girboksen å gjøre eller om det er AC som noe opplever eller om det er noe annet. Den lader både sakte og hurtig uten problemer og AC virker tilsynelatende ok.

Er jo en gammel og simpel bil, men passer meg perfekt med min 15 km til og fra jobb, så hadde håpet den skulle holde litt lengre. Kjøpte den for under ett år siden.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA