Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til en nybegynner.

Startet av Elbanditten, onsdag 03. mars 2021, klokken 02:08

« forrige - neste »

Elbanditten

Hei.
Trenger litt tips og råd, i min vurdering om elbil er noe for meg.
Har søkt, og funnet mye nyttig info, her på forumet, men har samler opp noen spørsmål jeg ikke helt har funnet ut at. Setter pris på alle innspill. 🙂

Har lavt rekkevidde, og plassbehov, så ser primært etter en av trillingene.
Aller helst en iMiEV, pga parkeringsvarmeren.

Hvis jeg har forstått det riktig, er det litt «overkill» med ladestasjon til denne, siden ombordladeren bare gir ca 3kW.

Har nå en utestikk på 16A kurs, som deles med stue og gang. Og det er ikke mange hundre watt som brukes der, bare litt lys, og tv/appeltv/hjemmesentral
Slik jeg har forstått det, trekke ikke «ladekladden» som ofte(alltid?) følger med trillingene, mer enn maks 10A(som sagt, hvis jeg har forstått riktig...😝)

Det er overspenningsvern i sikringsskapet, og og jordfeilbryter/varsler på vegen ved siden av, så vidt jeg kan skjønne.

Så her er spørsmålene mine:
Er det lovlig å lade slik?
Kan jeg eventuelt gjøre det sikrere med et CEE uttak på vegen?
Eller må jeg få lagt opp egen 10A kurs?

Har lavt budsjett, men vil jo ha det trygt, og lovlig.

Godt mulig det er mere jeg burde spørre om, men dette er alt jeg kommer på nå.

Legger ved noen bilder av sikringsskap og jordfeilbryter/varsler.


Alle innspill mottaes med stor takk! 🥰
Fossiltrafikant, enn så lenge.

RJK

Nei, deter ikke lovlig å lade slik på eget strømuttak hjemme. Dette oppfattes som bruksendring, og da må kontakten være dedikert til lading, 16A-kurs med vern, dempet til 10 A. Ergo må du ha en elektriker inn. Først da får du et lovlig ladepunkt.

Men, Schuko bør normalt sett ikke brukes til dette, så her bør du enten få lagt inn en industrikontakt (blå CEE 16 A), og få en egen lader som plugges rett inn i denne, eller en enkel ladeboks. Du får disse fra ca 4 000,- og oppover, pluss montering. Pris kan variere endel her, og det er a litt betydning om du har kort avstand til sikringsskapet fra der uttaket skal/bør stå.

Du får sikkert svar fra noen elektrikere, som kan svare deg hvor kraftig anlegg du kan få, og det kan være litt "fremoverlent" å legge opp til kraftigere lading i fremtiden, da behov plutselig kan endres.

Men konsensus er at man legger opp til 32 A i ledningsnettet selv om man bare skal ha 16 A nå, så kan man eventuelt skru opp effekt og bytte til mer avansert lader etterhvert, fremfor å gjøre jobben dobbelt opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbanditten

Takker!

Skal selvfølgelig benytte elektriker til jobben. 
Ville bare ha litt innsikt i hvilke muligheter jeg har, så elektriker ikke «overselger» meg noe jeg strengt tatt ikke behøver. 🙂

Er enig i at å overdimensjonere, for fremtidige oppgradering kan være lurt.

Burde kanskje nevne at dette er en leid sokkelleilighet jeg bor i.
Huseier har gitt grønt lys for å få montert nødvendig opplegg.

Men vet jo ikke hvor lenge jeg blir boende her, og vil helst holde kostnaden så lave som mulig.

Er under en meter fra sikringsskap til yttervegg.
Så en ny dedikert, «overdimensjonert», 10A kurs, er trolig den rimeligste løsningen.

Mvh
Øystein
Fossiltrafikant, enn så lenge.

TB

Se om du forhandle med huseier om en avtale der huseier dekker noe av investeringen. Spesielt om botid er kort kan det være aktuelt, da en slik installasjon vil vare i flere år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA