Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grundig gjennomgang av miljøpåvirkning

Startet av elektrolux, torsdag 19. juli 2018, klokken 05:57

« forrige - neste »

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Sirius

Sitat fra: Avh på mandag 23. juli 2018, klokken 19:27
Et år senere kom denne. Var den du postet korrekt eller feil?

Ingen av dem er vel plagsomt nøyaktige.... Kan ikke gå god for noen av tallene, men hvis du regner på de som er oppgitt: 4,5 kWh pr gallon bensin, og 5.642.000.000 kWh brukt gir 1.235.777.778 gallon bensin.  Du har 28.700.000 biler (jada, 2012 tall), pluss all annen trafikk. Om alt går til bilene, og alle er 2015 Golf 1,5 TSI med oppgitt 55 MPG holder dette til 2.403 miles pr bil. Det er ca. 29% av gjennomsnittlig kjørelengde (på 8.200 miles). Med andre ord må de produsere (eller importere) mye mere drivstoff.

Tenk om de kunne bruke forståelige enheter....  ::)

Sirius

Sitat fra: nix på mandag 23. juli 2018, klokken 20:46
Er f.eks disse tingene med i regnestykket "well to wheel"?

Ikke i det hele tatt. Tallene her er kun raffinering av oljen. Både transport av raffinert olje til forbrukere, og ikke minst prosessen med å få den opp og til raffeneriet kommer i tillegg. Har ikke sett tall på hverken klimagassutslipp eller andre miljøkonsekvenser av dette.  :o

Bondeknøl

Jeg har hørt at elbiler forurenser mer enn fossilbiler.
Noen som vet noe enda mer om dette?

DagfinnN

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 23. juli 2018, klokken 23:45
Jeg har hørt at elbiler forurenser mer enn fossilbiler.
Noen som vet noe enda mer om dette?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

pofeet

Jeg er positiv til elbil og står på venteliste for en ny elbil. Men mine grunner for å få elbil er ganske egoistiske og jeg prøver verken å lure meg selv eller andre med å tro noe annet.

Jeg kjøper elbil fordi jeg liker teknologi og trenger en ny bil (gamle gått ut på garanti). Elsker elbilfølelsen med momentant gasspådrag og mangelen på motorstøy. En annen viktig grunn er at det er økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil i Norge. Bruk av elbil kan også være med på å bedre lokal luftkvalitet.

Men om bruk av elbil kommer til å redde verden tviler jeg sterkt på. CO2-reduksjonen blir "musepiss i havet".

1.  Forutsetningen i artikkelen er at strømmen kommer fra 100% vannkraft. Det er en utopi å få til i store deler av verden. Skitten kraftproduksjon gir ikke miljøvennlige elbiler.
2. Biltransport står for ca 20% av CO2 utslippene i EU.
3. Det er andre miljøproblemer som er mye verre for både mennesker, dyr og planter som ikke får nok fokus pga "CO2-hysteriet". Herunder mikroplast i havet, tungmetaller og herbicider/pesticider.

Jeg skal kose meg med elbilen, men ikke fordi jeg tror jeg redder planeten ved å ikke kjøre bil med forbrenningsmotor.



Jorgensen

Sitat fra: pofeet på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21
Jeg er positiv til elbil og står på venteliste for en ny elbil. Men mine grunner for å få elbil er ganske egoistiske og jeg prøver verken å lure meg selv eller andre med å tro noe annet.

Jeg kjøper elbil fordi jeg liker teknologi og trenger en ny bil (gamle gått ut på garanti). Elsker elbilfølelsen med momentant gasspådrag og mangelen på motorstøy. En annen viktig grunn er at det er økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil i Norge. Bruk av elbil kan også være med på å bedre lokal luftkvalitet.

Men om bruk av elbil kommer til å redde verden tviler jeg sterkt på. CO2-reduksjonen blir "musepiss i havet".

1.  Forutsetningen i artikkelen er at strømmen kommer fra 100% vannkraft. Det er en utopi å få til i store deler av verden. Skitten kraftproduksjon gir ikke miljøvennlige elbiler.
2. Biltransport står for ca 20% av CO2 utslippene i EU.
3. Det er andre miljøproblemer som er mye verre for både mennesker, dyr og planter som ikke får nok fokus pga "CO2-hysteriet". Herunder mikroplast i havet, tungmetaller og herbicider/pesticider.

Jeg skal kose meg med elbilen, men ikke fordi jeg tror jeg redder planeten ved å ikke kjøre bil med forbrenningsmotor.




Jeg er enig i CO2-hysteriet, da det kun er fokus på dette når en sammeligner forrurensing elbil/fossilbil ol. Jeg har vært på en 3-ukers ferie i Kina og i bla Beijing hvor det er over 5 millioner biler, og da er lokal forrurensing det viktigste temaet.
Trafikken i Beijing bråker lite da det ikke er lov å bruke diesel, og NOx-utslippet blir redusert. Det er NOx som lager smog, ikke CO2. Busser og lastebiler går på gass (LNG og CNG), og 98% av alle mopeder/motorsykler går på strøm.
I Beijing er det utrolig mange elbiler av ukjent merke for meg, men jeg så også noen Tesla, i3 og Leaf.

I tillegg til dette så ble bygater vannet og vasket nesten hver dag for å hindre svevestøv ol.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

cra

Noe av det viktigste elbil er med på er å snu en av brikkene i puslespillet som styrer hvordan vi tenker. En anen slik brikke er kildesortering. Det virker meningsløst når alle posene går i samme containeren, men vi må starte et sted. Etterhvert som flere brikker snus med grønn side opp slutter vi å motstå endringer som er til vårt alles beste, og det blir naturlig å gjøre de fornuftige valgene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

DagfinnN

Sitat fra: pofeet på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21

1.  Forutsetningen i artikkelen er at strømmen kommer fra 100% vannkraft. Det er en utopi å få til i store deler av verden. Skitten kraftproduksjon gir ikke miljøvennlige elbiler.
Kanskje lese artikkelen litt nøyere? Ja så klart det er best med grønn strøm  = 7 ganger bedre enn diesel.
Men se info om blandet strøm som i dag er absolutt mest vanlig utenom Norden: Likevel dobbelt så bra som diesel.
Vær klar over at andelen grønn strøm øker nå kraftig i verden, både EU og US.
Jeg koser meg med en nydelig bil som er bedre enn alt annet jeg har kjørt (og det er mange). Den er dyr i innkjøp, men kjempebillig i drift. Jeg forpester ikke lufta lokalt og bidrar miljøvennlig globalt: Vinn, vinn, vinn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

vartli

Fant noen opplysninger om CO2-utslipp fra produksjon. Er ganske høye tall, nesten så jeg lurer på om det er feilsitert. Normal produksjon skal ha 107 kg CO2 per liter produsert, men på Johan Sverdrup vil de klare seg med mye mindre.

"Johan Sverdrup vil få strømmen sin fra land og kommer derfor til å være mer klimavennlig enn andre felt på sokkelen, ifølge Equinor.

De regner med at feltet vil slippe ut 0,5 tonn CO₂ per fat olje produsert. Gjennomsnittet i verden ligger på 17 tonn CO₂ per fat."

Kilde https://www.nrk.no/rogaland/dette-oljefeltet-skal-gi-milliardinntekter-i-50-ar-1.14176400
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Electrix

Sitat fra: vartli på torsdag 23. august 2018, klokken 08:57
Fant noen opplysninger om CO2-utslipp fra produksjon. Er ganske høye tall, nesten så jeg lurer på om det er feilsitert. Normal produksjon skal ha 107 kg CO2 per liter produsert, men på Johan Sverdrup vil de klare seg med mye mindre.

"Johan Sverdrup vil få strømmen sin fra land og kommer derfor til å være mer klimavennlig enn andre felt på sokkelen, ifølge Equinor.

De regner med at feltet vil slippe ut 0,5 tonn CO₂ per fat olje produsert. Gjennomsnittet i verden ligger på 17 tonn CO₂ per fat."

Kilde https://www.nrk.no/rogaland/dette-oljefeltet-skal-gi-milliardinntekter-i-50-ar-1.14176400
Jeg tror journalistene surrer med tallene, nå står det:
SitatDe regner med at feltet vil slippe ut 0,5 kg CO₂ per fat olje produsert. Gjennomsnittet i verden er 30 ganger høyere, ifølge Equinor.

Ellers er det jo noen felter som drar snittet opp. De verste er oljesand der noe bruker så mye som 2 kWh naturgass for å få opp 1 kWh råolje. Det høres ut som galskap, men råoljen er mye mer verdt enn gassen så det er likevel lønnsomt. CO2 regnskapet for en liter drivstoff fremstillt på den måten er derimot horriblet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

vartli

Da var det som jeg tenkte. De hadde skrevet tonn i stedet for kilo, men at de på Johan Sverdrup kun trenger 3 g CO2 / liter høres jo veldig bra ut. Er kanskje en enkel olje å håndtere.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

hgs

Ved forbrenning slippes det derimot ut over 2 kg CO2 pr liter drivstoff. I tillegg kommer raffinering og distribusjon, som ikke er med i disse tallene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

emurof

Sitat fra: pofeet på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21Det er andre miljøproblemer som er mye verre for både mennesker, dyr og planter som ikke får nok fokus pga "CO2-hysteriet". Herunder mikroplast i havet, tungmetaller og herbicider/pesticider.

Det er ikke noe CO2-hysteri. Klimaendringene er reelle og alvorlige. Det er faktisk for lite fokus på CO2-utslipp fordi de færreste av oss er villige til å gå ned i levestandard for å unngå oppvarming.

Mikroplast og annet er også ting som må tas tak i, men klimaendringene er kanskje den største faren vi har i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA