Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grundig gjennomgang av miljøpåvirkning

Startet av elektrolux, torsdag 19. juli 2018, klokken 05:57

« forrige - neste »

elektrolux

Og igjen bekrefter denne påstanden min om at liten elbil pluss  gammel diesel  til langturene er bedre stor elbil til alt.

https://www.tv2.no/a/9892016/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen

Da ligger jeg jo midt i...med kommende Soul + en (to) C5 diesel.

turfsurf

Men det er jo totalt feil konklusjon. Med strømmiks fra 2013 i Tyskland trekker de konklusjonen at ingen drivlinje skiller seg spesielt ut...

Men poenget er jo at batteribiler blir renere jo renere strømmiksen er. F.eks i Norge, eller med dagens strømmiks i Tyskland.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bno

Hei godt folk. Håper jeg ikke blir dømt for hardt for å stjele litt oppmerksomhet som kanskje kan ha interesse også i denne sammenheng. Jeg vet at det er mange flinke folk med store kunnskaper her på ulike områder innen fornybar og elbil i særdeleshet. Kom over en artikkel her idag som jeg synes ikke burde stå uimotsagt. Om noe her inne som har kompetanse (jeg har ikke så mye peil selv her) kan plukke denne artikkelen fra hverandre saklig hadde det vært fint. Kanskje noe for elbil foreningen også å gripe fatt i? Her er linken Den elektriske bilen – et blindspor?


ganton

Sitat fra: bno på torsdag 19. juli 2018, klokken 10:23
Hei godt folk. Håper jeg ikke blir dømt for hardt for å stjele litt oppmerksomhet som kanskje kan ha interesse også i denne sammenheng. Jeg vet at det er mange flinke folk med store kunnskaper her på ulike områder innen fornybar og elbil i særdeleshet. Kom over en artikkel her idag som jeg synes ikke burde stå uimotsagt. Om noe her inne som har kompetanse (jeg har ikke så mye peil selv her) kan plukke denne artikkelen fra hverandre saklig hadde det vært fint. Kanskje noe for elbil foreningen også å gripe fatt i? Her er linken Den elektriske bilen – et blindspor?
Artikkelen er bare en påstand uten kildehenvisninger fra en ikke-fagperson. Tror ikke Resett sine lesere er så interessert i balansert syn på saker heller.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Øyvind.h

Bare å late som en bil aldri er produsert. Ved å jukse med tallene får man en passende konklusjon
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juli 2018, klokken 05:57
Og igjen bekrefter denne påstanden min om at liten elbil pluss  gammel diesel  til langturene er bedre stor elbil til alt.

https://www.tv2.no/a/9892016/

Funker dårlig for oss ihvertfall, langturene står nok for ca. 80% av kjørelengden. Det blir ikke store besparelsen på å ha elbil da for de siste 20%. Ingen av oss pendler til jobb med bil (selv om vi har to elbiler).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arnkl

Sitat fra: jlan på torsdag 19. juli 2018, klokken 17:59
Må det ikke også tas hensyn til om utslippene genereres fra et CO2 kvotepliktig anlegg eller ikke?

Det stemmer. Elbilar flyttar utslepp inn i kvotepliktig sektor. Derfor vil elbilar køyrt på tysk straummiks også gi store reelle utsleppskutt.

https://www.sintef.no/siste-nytt/ubegrunnet-elbil-tvil/
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

bno


elektrolux

Sintef raporten sier ingenting om redusert strømforbruk for leteboring, produksjon, rafinering, og transport av forssilt drivstoff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jorgensen

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. juli 2018, klokken 06:48
Sintef raporten sier ingenting om redusert strømforbruk for leteboring, produksjon, rafinering, og transport av forssilt drivstoff.
Enig, det tas aldri med i utregningene av hvor mye energi som skal til for å lage og frakte bensin/diesel.
Jeg mener å ha lest tidligere at det trengs ca 2kWh energi for å lage 1 liter bensin, og denne energien er jo en blanding av elektrisitet og brenning av oljeprodukter.
CO2 regnskap er en ting, men for lokal forurensing er det jo NOx som lager forurensing og smog, og det snakkes det også lite om i disse regnskapene.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

1000kwh

Sitat fra: Jorgensen på fredag 20. juli 2018, klokken 08:08
Sitat fra: elektrolux på fredag 20. juli 2018, klokken 06:48
Sintef raporten sier ingenting om redusert strømforbruk for leteboring, produksjon, rafinering, og transport av forssilt drivstoff.
Enig, det tas aldri med i utregningene av hvor mye energi som skal til for å lage og frakte bensin/diesel.
Jeg mener å ha lest tidligere at det trengs ca 2kWh energi for å lage 1 liter bensin, og denne energien er jo en blanding av elektrisitet og brenning av oljeprodukter.
CO2 regnskap er en ting, men for lokal forurensing er det jo NOx som lager forurensing og smog, og det snakkes det også lite om i disse regnskapene.
Det stemmer sikkert, men husk henvisning til kilde ellers er man like lite troverdig som tv2/nettavisen/«resett» osv

emurof

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juli 2018, klokken 05:57
Og igjen bekrefter denne påstanden min om at liten elbil pluss  gammel diesel  til langturene er bedre stor elbil til alt.

https://www.tv2.no/a/9892016/

Er ikke dette den useriøse rapporten som allerede har fått grundig gjennomgå? Der de ikke engang tar med energien som går med til produksjon og transport av fossilt drivstoff? For ikke å snakke om alt jukset med dieselbiler slik at enhver beregning antakelig har altfor lave tall for utslipp fra dieselbiler.

ADAC representerer vel også folk som har stor interesse av at den eksisterende bilindustrien i Tyskland består?

Jorgensen

Sitat fra: 1000kwh på fredag 20. juli 2018, klokken 08:16
Sitat fra: Jorgensen på fredag 20. juli 2018, klokken 08:08
Sitat fra: elektrolux på fredag 20. juli 2018, klokken 06:48
Sintef raporten sier ingenting om redusert strømforbruk for leteboring, produksjon, rafinering, og transport av forssilt drivstoff.
Enig, det tas aldri med i utregningene av hvor mye energi som skal til for å lage og frakte bensin/diesel.
Jeg mener å ha lest tidligere at det trengs ca 2kWh energi for å lage 1 liter bensin, og denne energien er jo en blanding av elektrisitet og brenning av oljeprodukter.
CO2 regnskap er en ting, men for lokal forurensing er det jo NOx som lager forurensing og smog, og det snakkes det også lite om i disse regnskapene.
Det stemmer sikkert, men husk henvisning til kilde ellers er man like lite troverdig som tv2/nettavisen/«resett» osv
En grei video som forteller litt om hvor mye strøm som brukes for å raffinere drivstoff: https://youtu.be/BQpX-9OyEr4
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA