Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar pris og rekkevidde annonsert

Startet av kristtorp, tirsdag 17. juli 2018, klokken 12:01

« forrige - neste »

kaiat

Sitat fra: 1000kwh på mandag 11. november 2019, klokken 08:03
Noen andre som legger merke til at enhver Teslavideo på Youtube starter med en Polestar reklame? :D

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 11. november 2019, klokken 08:06
1000kwh, jeg tror det algoritmer som bestemmer reklamene. De som ser på hvilke tema får tilpasset reklamen etter dette....men jeg er ikke sikker...

Det er nok algoritmene som gjør det. Jeg ser ikke på Tesla-videoer (utenom Bjørn Nyland) og får Polestar-reklamen støtt og stadig likevel. Ser en del på bilvideoer på Youtube, men da helst eldre fossilbiler, så det er nok bilstoff generelt som trigger reklamen.

Chimp

Angående rekkevidde. Sliter med å få frem info om aero eller vekt. Fortsatt ingen info om dette?

Jeg leste at polestar 1 har CD-verdi på 0,365
https://www.tu.no/artikler/den-elsker-svinger-er-inspirert-av-volvos-p1800-og-skal-vaere-for-de-ytterst-fa-vi-har-kjort-polestar-1/479142

Da er jeg veldig spent på polestar 2 for å si det slik. det er en viss likhet mellom bilene og hvis polestar 2 får cd-verdi på over 0,3 blir det en katastrofe rekkeviddemessig i høy hastighet.
0,25 er vel det de bør ha, samme som audi sportback - men dårligere enn tm3

chargedup

Jeg har heller ikke funnet noe info om aerodynamikk på bilen. Om man prøver å finne CW eller CD verdier er det mange produsenter som holder kortene tett til brystet og ofte oppgis kun CW.
Polestar 1 skal vel være en sportsbil, med fokus på ytelse og svinger. Det ikke dermed sagt at den verdens raskeste rundt Nürnburgring, men skal være noe som hyper Polestar navnet og viser fram merket. Nå idag bruker alle sportsbiler mye aero (spoiler, klaffer som åpner og lukker osv), men disse har til hensikt å presse bilen mest mulig ned på veien, ikke å få minst mulig drag.
Dette kan være grunnen til hvorfor aerodynamikken til Polestar 1 ikke er optimal rekkeviddemessig og forhåpentligvis har de tenkt annerledes på Polestar 2.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Chimp

Godt poeng. Og der har man jo både elektrisk og fossilmotor noe som gjør at det ikke blir like viktig med lavest mulig forbruk. Tror jeg har sendt 3 mailer til Polestar om dette over et halvt år, så jeg får roe ned litt og vente på at det kommer noe info.

Chimp

Hvis bilene skal bestilles i januar 2020 begynner det egentlig haste litt med mer info. Innen den tid er vel ikke bilene prøvekjørt av journalister engang, da vet vi ingenting om rekkevidde annet enn noe wltp-vås.
Tørr ikke det... Da jeg bestilte i-pace visste jeg ihvertfall ca hva jeg gikk til, og jeg lærte der at alt må tas med en klype salt

Chimp

Fyrte avgårde en mail og ble ikke klokere. Jeg kjøper ihvertfall ikke bil hvis alt skal være såpass i det blå..

"Det vi har informasjon om per nå er at
målrekkevidden i henhold til EPA testene utført på Polestar 2 er 275 miles"

Roy Aasen

Vi får håpe at ikke hele vogna ender opp der polarstjernen lyser,
Man er jo blitt vant til at produsentene ikke klarer å levere, men, vi får leve i håpet🙂.

Chimp

Ja produsentene leverer ALDRI iht sine hårete mål, virker som de bare blir satt for å lokke mest mulig kunder. Jeg håper ikke folk bestiller usett når de ikke har gått ut med vekt og cd-verdi engang

Chimp

78kwh brutto
73 kwh netto
dette er hva polestar support sa til meg i mai.
nå ser jeg på facebook at de har svart en kunde med "76kwh netto". ikke rart at de endrer i prosess, men 2 kwh blir vel veldig lite buffer. har noen andre hørt noen andre tall?

telcontar

Hvis de bommer på 500km wltp målet så blir heller Mach-E her, evt Vision iV hvis den lever opp til hypen.

Chimp

Jeg står også med mach e, men de kan også bomme på rekkevidde.
Aberet med begge merker er at de har droppet varmepumpe, det er jeg ikke happy med selvom 90 % sier at det ikke er betydningsfult. Tror derfor begge vil ha problemer med vinterrekkevidden kontra oppgitt.
Mach e har heftig batteripakke på 98,8 kwh, så jeg har mye mer tro på at de klarer sine 540km enn at polestar klarer det med 78 kwh brutto.
Fordelen med polestar er at den er veldig godt priset i Norge, her er det mulig å få en godt utstyrt bil til 469 000 + vinterhjul, med mulighet for krok på 1500 kg, takfeste, skiluke. Så er spørsmålet om man vil betale 130 000 ekstra for å få ford sine 50-70 km lenger rekkevidde på en god dag.
Ford har ikke beste lysteknologi med matrix, det har polestar. Løsningen med å åpne døren via en knapp ser jeg for meg at kan by på mye banning på dager som i dag, underkjølt regn i osloområdet som la seg som et islag på bilen. Da blir det ikke lett å trykke på en knapp eller "håpe på" at motoren i døren er sterk nok til å sprekke opp isen ved å tvinge igjennom åpning av dør via telefon.

telcontar

Prisen og at den har alt utstyr er hovedgrunnen til at jeg fortsatt har PS2 som nr 1 på min liste.

Mach-e er fin og har nok betydelig bedre plass til passasjerne. Prisen blir som den blir på pga stor batteripakke, og er den prisen låst mtp storkunderabatt, så blir den ikke aktuell for meg.

Chimp

Sitat fra: telcontar på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:58
Prisen og at den har alt utstyr er hovedgrunnen til at jeg fortsatt har PS2 som nr 1 på min liste.

Mach-e er fin og har nok betydelig bedre plass til passasjerne. Prisen blir som den blir på pga stor batteripakke, og er den prisen låst mtp storkunderabatt, så blir den ikke aktuell for meg.

Ja pris + mulighet for subscription som muligens kan overraske positivt også. Etter et år med i-pace har jeg litt lyst til å forsikre meg mot å tape 100 000 i året på bil.

Mach E bør også justeres mot lansering mtp prisen i Norge er USD * 10. Vekslingskursen er ikke så ille, men de har sikkert lagt det inn for å ikke måtte justere prisen opp før bestilling. Den bør koste mellom 5-550 000.
Polestar kunne også kostet 500 og hatt greit med salg , de har nok dumpet prisen veldig i Norge.


Chimp

Da har jeg fått bekreftet 76 kwh netto.
Forrige gang var det 73 kWh netto så jeg tar alt med en klype salt, men hva betyr dette?

- 2 kWh buffer. Viktigere å lade til 80 % enn på andre biler for å sikre levetiden.
- Lite buffer gir lavere ladehastighet på høy SoC for å skåne batteriet? Ref e-tron som lader styggfort med stort buffer.
- Har de testkjørt og funnet rekkevidden for lav mon tro, og dermed løst problemet på denne måten...?

Uansett er jeg happy med å få tilgang til mer netto, da jeg kan ta mine forhåndsregler; men da får mulighet for den lille ekstra rekkevidden jeg trenger på langtur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA