Skrevet av Emne: Reservasjon I.D.  (Lest 25630 ganger)

gte-bjørn

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 35
    • Vis profil
Sv: Reservasjon I.D.
« Svar #330 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 18:54 »
Jeg var og så på ID.3 1st hos Møller Trondheim på lørdag. Inntrykket var veldig bra, hengerfeste og taklast er ikke nødvendig for min del. Hørte også en selger forklare dette med sykkelkrok, oppfattet ikke at dette ikke skulle komme på 1st. Nå er uansett 1st heller ikke aktuell for meg....

Det som skuffet meg noe var skjermen bak rattet. Jeg er vant til å ha et stort analogt speedometer som alltid er der, samt en indikator som vider regenerering m.m. (På en Golf GTE), *pluss* en liten skjerm med valgfri info som rekkevidde, batteristatus, musikk e.l. Nå er alt erstattet med en liten LCD-skjerm som jeg tror kunne vise tre ulike ting ved siden av hverandre. Nå kan man jo også få HUD men det er tillegg. Men det er kanskje bare en vanesak.

Knappene på rattet var veldig lik det jeg er vant til fra Golf, men nå er de touch-sensitive så man trenger ikke trykke. Også et panel med knapper for noen klimafunksjoner til venstre for rattet, tror det er mye bedre enn om det var betjent med touch på den store skjermen.

Jeg kjører nok min Golf GTE 2016 et par år til, men så kan det godt hende det blir ID.3 med det største batteriet og mitt eget valg av tillegg (ryggekamera, sykkelkrok, HUD...)

navyelsen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 528
    • Vis profil
Sv: Reservasjon I.D.
« Svar #331 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:47 »
Er flere her som klager på mangel av hengerfeste eller mulighet for takstativ.
Jeg tror dere er i undertall. Veldig mange skal ha dette som en grei nummer 2 bil, eller som meg, en nummer 1 bil til 2 personer. [...] Har aldri hatt behov for å frakte ting på tak.

Den fungerer nok fint som bil nr. 1 til en husstand med bare to personer. Er også enig i at den duger som bil nummer 2, forutsatt at du har god råd. Men jeg legger merke til at den markedsføres som den "nye" folkevogna, i arverekken etter bobla og Golf. Begge disse bilene var rimelige og folkelige da de ble lansert. 3-400k for en bil nr. 2 er svært dyrt for mange familier, og ingen folkelig pris.

3-400k for familiens hovedbil er derimot overkommelig for mange. Men igjen, her kommer den til kort. Rundt 40% av nordmenn drar på skitur minst en gang i året, og uten skiluke eller takstativ blir det vanskelig å frakte ski. Og hva med barnevogn? Da er det ikke mye plass igjen til familiens bagasje på Danmarkstur...

Alt er selvfølgelig mulig dersom du er fleksibel, men jeg mener fortsatt at den har for store begrensninger som familiebil, og blir et dyrt alternativ som bil nr. 2.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

e-Stig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 108
    • Vis profil
Sv: Reservasjon I.D.
« Svar #332 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 19:22 »
Er flere her som klager på mangel av hengerfeste eller mulighet for takstativ.
Jeg tror dere er i undertall. Veldig mange skal ha dette som en grei nummer 2 bil, eller som meg, en nummer 1 bil til 2 personer. [...] Har aldri hatt behov for å frakte ting på tak.
Den fungerer nok fint som bil nr. 1 til en husstand med bare to personer. Er også enig i at den duger som bil nummer 2, forutsatt at du har god råd. Men jeg legger merke til at den markedsføres som den "nye" folkevogna, i arverekken etter bobla og Golf. Begge disse bilene var rimelige og folkelige da de ble lansert. 3-400k for en bil nr. 2 er svært dyrt for mange familier, og ingen folkelig pris.

3-400k for familiens hovedbil er derimot overkommelig for mange. Men igjen, her kommer den til kort. Rundt 40% av nordmenn drar på skitur minst en gang i året, og uten skiluke eller takstativ blir det vanskelig å frakte ski.

Jeg er uenig i det meste av det du skriver, i tillegg er det ikke sant at ID.3 ikke har skiluke.

Vi kjøpte Golf TDI for 320 000 kroner i 2010 og e-Golf for 350 000 kroner i fjor. Dermed ligger ID.3 for 330 000 kroner godt innenfor det en bil i denne størrelsen fra Volkswagen skal koste. Så kan det diskuteres om utstyrspakkene er verdt 50 000 kroner (hvis det stemmer).

Du skriver selv at ID.3 skal erstatte e-Golf, og da blir det merkelig å si at den er for liten til både det ene og det andre. Inni er den jo mye større enn e-Golf. De som har klart seg med Golf tidligere vil få en enda romsligere bil for cirka samme pris. I motsetning til det du påstår vil ID.3 i teorien ha et enda større marked enn Golf har hatt ettersom den har bedre plass til både passasjerer, kofferter og ski.

Når det gjelder tilhengerfeste er det generelt veldig få Golf som blir solgt med det, men jeg skjønner at de som har Passat og større biler med tilhengerfeste fra før spør etter det. For den som ha skiboks er dette feil bil, og de må vente på de små SUVene som kommer. For meg er det en uting med skiboks på elbil som er så avhengig av lav luftmotstand. I alle fall på en så liten bil som ID.3.
e-Golf 2018

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1996
    • Vis profil
Sv: Reservasjon I.D.
« Svar #333 på: onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:16 »
Nå brukes jo takstativ til mer enn bare skiboks. Skipose stroppa på rails, kajakk, sykkel, planker fra trevare etc. Jeg synes ID3 burde blitt tilbudt enten med sykkelkrok og takstativ eller ekte hengerfeste. Det blir en bil nr.2 dette og for svært mange, slett ikke den nye folkevogna som både kom med hengerfeste, takstativ, festeanordning på skrå oppover bagasjelokket bak etc. Så på boble anno 1970 da vi var på ID3-presentasjonen og den hadde langt flere praktiske løsninger enn ID3, dessverre...
Tesla Model S siden Desember 2013 :)