Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny nyckel till iOn, alternativ?

Startet av engolf, mandag 16. juli 2018, klokken 16:24

« forrige - neste »

engolf

Hej,
köpte bilen brukt, och fick med en nyckel med fjärrkontroll, och en servicenyckel.
Var inom Bertel&Steen och fick pris på 3200kr för att laga/programmera en ny nyckel, vilket är självklart mer än vad man är villig att betala.
Frågan är om det kan lösas på annat sätt? Jag ser att dosa med fjärrkontroll och nyckelämne kostar småpengar på ebay:  https://www.ebay.com/itm/2-Buttons-Transponder-Chip-Remote-Fob-Key-433MHz-PCF7961-For-Peugeot-207-307-308/173059697029?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649, så då är det själva programmeringen som återstår. Eller är det bara att öppna plånboken?

Livsforvalteren

Har ikke kommet så langt som  å gjøre det selv, men det skal gå. Du må bare finne noen som er villig til å kopiere originaldata fra din nøkkel over på den nye uten at du må kjøpe nøkkel av dem. Ringe rundt til "nøkkelfirma" i nærheten? Post gjerne resultat her :)
2011 i-MIEV

engolf

Ska göra det, återkommer med resultat:)

pwb

Kan man kopiere over data fra orginal nøkkel? Trodde man måtte bruke f.eks peugeot planet software og kode nøkkelen fra selve bilen. Mulig det er annerledes da dette ikke er en peugeot.

Livsforvalteren

Kan ikke love noe da jeg ikke har testet, men mannen på verkstedet (ikke merkeverksted) sa det gikk.
2011 i-MIEV

ElBjarne

Vet noen om tilsvarende nøkkel-løsninger for i-miev?

Jeg fikk med 1 nøkkel med chip da jeg kjøpte bilen min i fjor, samt avslag i pris tilsvarende 1 ny nøkkel(!)
En idiotisk støpefeil på plastdekselet gjorde at skruen ikke holdt det på plass.
En vinternatt åpnet det seg såpass at chip'en falt ut, uten at jeg oppdaget at noe var rart med nøkkelen.
Det ble jomfruturen min til BilForum og kostet meg 4K + Viking.

arthur

Vi var heldige da denne chipen falt ut da bilen var på service så verkstedet måtte bekoste ny nøkkel! Spesielt hedlig siden plastdekslet var delvis brukket fra før av og holdet sammen med tape. Lov å ha flaks?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ElBjarne

Heldige Arthur! Antons fetter?
Hvilket verksted var dere på? God service er vi alle på jakt etter! og reklamasjonsansvarlige som prioriterer godt skjønn fremfor rigide garantitider, er nok lønnsomme for bedriftene sine i det lange løpet.


arthur

Dette var MotorForum i Drammen og de aksepterte en service til 2.490 kroner som jeg kunne dokumentere at andre tok. Deres pris var vel i utganspunktet i overkant av 4.000. EU-kontroll til halv pris i forbindelse med service, MEN:

Aldri opplevd et mere rotete (ikke utseende, men organisering) verksted noen gang og endte med at bilen tilbrakte nesten to uker hos dem!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

engolf

Jag har varit i kontakt med några firmor som kopierar/lagar nycklar till bil, och två har svarat att de inte kan hjälpa mig:(
Det finns visst ett par till, en i Oslo och en i Sandvika som jag ska köra inom när tiden tillåter.
Många verkar nästan få panik så fort man nämner nyckel till elbil...

TB

Bilprodusentene bruker samme typen startsperre og nøkkel til fossil og elbil?

Mulig elbilene framleis er såpass nye at nøkkel firma ikkje har erfaring med dette enno? Burde være likt ellers?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Jag tror också det är samma system i fossilbilar och elbilar som finns på marknaden idag. Många säger nej till att kopiera nycklar till elbilar tror jag är för att först och främst de inte har nån data om bilarna/nycklarna:(

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

engolf

Jepp, det är dit jag skall nästa gång jag är i de trakterna:)

alda

Lite dåligt egentligen att det bara följer med en nyckel med fjärrkontroll som standard, samma med Z-Cero.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA