Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?

Startet av Espen Hugaas Andersen, mandag 16. juli 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

Counterpointer

Byton driver nå å gjør seg klar for produksjon.

Det betyr desverre at de tar bort tøff design som f.eks lykter og avkrefter at det blir hverken takstativ eller hengerfeste(på M byte). De har også sagt at preformance blir ikke prioritert, skal en ha rask bil finnes det andre alternativ.

Da står en igjen med stor skjerm og høy kommunikasjon med bilen.

Jeg har førstedagsresevasjon, men slik det ser ut nå blir det nok ikke Byton

Electric cars in Norway


RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Counterpointer

Jeg ville ikke satt noen penger i Byton akkurat nå. De månedene vi har foran oss nå vil ramme både nye og gamle produsenter, Byton er nok av de sårbare.

batterimannen

"The timing for production of the M-Byte and its introduction in global markets is now in question. The Byton spokesperson told us: Our production timeline will no doubt be impacted. We are evaluating that impact."

https://electrek.co/2020/04/21/exclusive-byton-furloughs-hundreds-of-workers-with-unknown-impact-on-production-timeline/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Ja denne nye situasjonen er ille nok for det etablerte i bil produsent bransjen og trolig enda verre for de helt nyetablerte som Byton. Som det står i artikkelen. Oppsigelser og lønnskutt er det som virker. Håper Byton kommer seg gjennom denne krisen.

Electric cars in Norway

Her er siste oppdatering jeg har sett - denne BYTON nyheten er 4 dager gml.

https://techcrunch.com/2020/04/22/ev-startup-byton-furloughs-half-of-its-450-person-staff-in-the-u-s/


Kopi om økonomien som akkurat når det gjelder BYTON er det viktigste for min del. Om bilene for utsatt levering så tenker jeg ikke så mye på det, det er om elbil-produsent selskapene overlever nå fremver jeg er opptatt av:

Kopi:

Byton previously said sales will begin in China in the second half of 2020, followed by the U.S. The vehicle will come to the first European markets in the first half of 2021. However, the COVID-19 pandemic — and the ensuing furloughs and cuts — could delay Byton's timeline.

Byton told TechCrunch it is evaluating the impact of COVID-19 on production of the M-Byte. Byton's China factory reopened in mid-February and is now nearly fully operational, according to the company.

Byton has raised about $820 million from investors that include the company's founding team, FAW Group, Nanjing Qiningfeng New Energy Industry Investment Fund and CATL.

Trekkoppbil

Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/stovsugerkongen-ville-satse-milliarder-pa-radikal-elbil-na-gir-dyson-opp/476251
Støvsugerkongen ville satse milliarder på radikal elbil. Nå gir Dyson opp
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/stovsugerkongen-ville-satse-milliarder-pa-radikal-elbil-na-gir-dyson-opp/476251
Fant ingen kjøper

Dyson forteller at de har vært gjennom en omfattende prosess med å finne en kjøper, men uten hell. Dyson understreker at det ikke skyldes «a product failure» eller teamets innsats. Selskapet vil derimot fortsette å utvikle solid state-batterier og det de kaller «andre teknologier», og sier at kunnskapen som de har opparbeidet seg i elbil-prosjektet vil bli nyttig i andre sammenhenger.
Sitat fra: TEK link=https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/K3V59y/dyson-har-for-frste-gang-vist-frem-sin-kansellerte-elbil
Ble aldri noe av

Dyson viser nå frem bilen fordi det definitivt aldri blir noe av. James Dyson skal ha brukt 500 millioner pund fra sin egen lomme for å holde prosjektet i live, før han til slutt måtte si stopp. Han sier at alle de 500 ingeniørene som jobbet med å designe bilen nå jobber med andre prosjekter, uten å gå mer inn på hva det vil være.

Han sier imidlertid at han er åpen for ideen om å la andre bilprodusenter bruke deres faststoffbatterier, som han altså hevder er mer effektive og kompakte enn dagens lithium-ion-batterier.



For den som interresserer seg for SSB, så blir det spennnende å se hva Fisker får til, og om det kommer noen bil i 2022: https://www.fiskerinc.com/about/

Electric cars in Norway

Ja jeg leste den saken. 1000 km rekkevidde :+1: det hadde vært noe, det :+1: mye mer en Tesla sine 600 km.

Men så tenkte jeg på at han sier jo ikke så mye mer om de faststoffbatteriene de hadde jobbet med.

Lenken til den engelske avisen krever innlogging så jeg kom ikke videre.

Toyota jobber også med faststoffbatterier og har de kansje kjøpt patentene til Dyson? Eller har Dyson solgt faststoffbatteri løsningen til noen andre?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Har gått stadig nedover med dem siden CEO Carsten Breitfeld sluttet og begynte i Faraday.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Electric cars in Norway

Veldig synd for Byton hvis selskapet ryker. Jeg heier fortsatt på Byton :+1: :+1:

chargedup

EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA