Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?  (Lest 11456 ganger)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7193
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #30 på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 14:30 »
Byton driver nå å gjør seg klar for produksjon.

Det betyr desverre at de tar bort tøff design som f.eks lykter og avkrefter at det blir hverken takstativ eller hengerfeste(på M byte). De har også sagt at preformance blir ikke prioritert, skal en ha rask bil finnes det andre alternativ.

Da står en igjen med stor skjerm og høy kommunikasjon med bilen.

Jeg har førstedagsresevasjon, men slik det ser ut nå blir det nok ikke Byton

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1090
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #31 på: ſøndag 07. April 2019, klokken 11:52 »
Knut: jeg velger å ikke avskrive Byton

RayBomb

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 439
  • To Infinity and Beyond
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #32 på: Mandag 30. Mars 2020, klokken 01:46 »
Nå er det i alle fall nesten helt sikkert.
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7193
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #33 på: Mandag 30. Mars 2020, klokken 05:50 »
Jeg ville ikke satt noen penger i Byton akkurat nå. De månedene vi har foran oss nå vil ramme både nye og gamle produsenter, Byton er nok av de sårbare.

batterimannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 560
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #34 på: Torsdag 23. April 2020, klokken 22:29 »
"The timing for production of the M-Byte and its introduction in global markets is now in question. The Byton spokesperson told us: Our production timeline will no doubt be impacted. We are evaluating that impact."

https://electrek.co/2020/04/21/exclusive-byton-furloughs-hundreds-of-workers-with-unknown-impact-on-production-timeline/
Hyundai Kona electric 2019

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1090
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #35 på: Torsdag 23. April 2020, klokken 22:42 »
Ja denne nye situasjonen er ille nok for det etablerte i bil produsent bransjen og trolig enda verre for de helt nyetablerte som Byton. Som det står i artikkelen. Oppsigelser og lønnskutt er det som virker. Håper Byton kommer seg gjennom denne krisen.

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1090
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #36 på: ſøndag 26. April 2020, klokken 09:17 »
Her er siste oppdatering jeg har sett - denne BYTON nyheten er 4 dager gml.

https://techcrunch.com/2020/04/22/ev-startup-byton-furloughs-half-of-its-450-person-staff-in-the-u-s/


Kopi om økonomien som akkurat når det gjelder BYTON er det viktigste for min del. Om bilene for utsatt levering så tenker jeg ikke så mye på det, det er om elbil-produsent selskapene overlever nå fremver jeg er opptatt av:

Kopi:

Byton previously said sales will begin in China in the second half of 2020, followed by the U.S. The vehicle will come to the first European markets in the first half of 2021. However, the COVID-19 pandemic — and the ensuing furloughs and cuts — could delay Byton’s timeline.

Byton told TechCrunch it is evaluating the impact of COVID-19 on production of the M-Byte. Byton’s China factory reopened in mid-February and is now nearly fully operational, according to the company.

Byton has raised about $820 million from investors that include the company’s founding team, FAW Group, Nanjing Qiningfeng New Energy Industry Investment Fund and CATL.

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2176
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #37 på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 08:44 »
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/stovsugerkongen-ville-satse-milliarder-pa-radikal-elbil-na-gir-dyson-opp/476251
Støvsugerkongen ville satse milliarder på radikal elbil. Nå gir Dyson opp
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/stovsugerkongen-ville-satse-milliarder-pa-radikal-elbil-na-gir-dyson-opp/476251
Fant ingen kjøper

Dyson forteller at de har vært gjennom en omfattende prosess med å finne en kjøper, men uten hell. Dyson understreker at det ikke skyldes «a product failure» eller teamets innsats. Selskapet vil derimot fortsette å utvikle solid state-batterier og det de kaller «andre teknologier», og sier at kunnskapen som de har opparbeidet seg i elbil-prosjektet vil bli nyttig i andre sammenhenger.
Sitat fra: TEK link=https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/K3V59y/dyson-har-for-frste-gang-vist-frem-sin-kansellerte-elbil
Ble aldri noe av

Dyson viser nå frem bilen fordi det definitivt aldri blir noe av. James Dyson skal ha brukt 500 millioner pund fra sin egen lomme for å holde prosjektet i live, før han til slutt måtte si stopp. Han sier at alle de 500 ingeniørene som jobbet med å designe bilen nå jobber med andre prosjekter, uten å gå mer inn på hva det vil være.

Han sier imidlertid at han er åpen for ideen om å la andre bilprodusenter bruke deres faststoffbatterier, som han altså hevder er mer effektive og kompakte enn dagens lithium-ion-batterier.



For den som interresserer seg for SSB, så blir det spennnende å se hva Fisker får til, og om det kommer noen bil i 2022: https://www.fiskerinc.com/about/
« Siste redigering: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 08:58 av Trekkoppbil »

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1090
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #38 på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 08:50 »
Ja jeg leste den saken. 1000 km rekkevidde :+1: det hadde vært noe, det :+1: mye mer en Tesla sine 600 km.

Men så tenkte jeg på at han sier jo ikke så mye mer om de faststoffbatteriene de hadde jobbet med.

Lenken til den engelske avisen krever innlogging så jeg kom ikke videre.

Toyota jobber også med faststoffbatterier og har de kansje kjøpt patentene til Dyson? Eller har Dyson solgt faststoffbatteri løsningen til noen andre?