Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulempe med å la type2 kabel stå fast i hjemmelader?

Startet av clutch, mandag 16. juli 2018, klokken 01:55

« forrige - neste »

clutch

Har fått installert Salto eMH1 hjemmelader med løs type2 ladekabel. Elektrikeren sa at jeg måtte alltid koble til/fra kabel på bilen før jeg koblet til/fra på ladeboksen. Dette "forhindrer" meg i å la kabelen være tilkoblet ladeboksen hele tiden. Dette er jo ikke noe problem med ladebokser med fast kabel. Da (fra-)kobles bilen alltid "sist". Er dette virkelig et råd som er viktig å følge? Hva kan begrunnelsen være?

sylwester

Bilen er siste kontakt som skal på når du skal lade. Bilen er første kontakt som skal av.
For fastkoblet kabel så er det også eneste kontakt.
Dvs. prøv dette først. 

Jeg har hørt at enkelte ladestasjoner ikke fungerer helt som de skal og at å koble til bilen først. Da er jo instruksen en workaround siden ladestasjonen ikke er helt etter spec.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

clutch


Trekkoppbil

På type1-pluggen er det en krok man må trykke inn for å kunne dra ut pluggen, og mange biler avslutter ladinga når kroken trykkes ned, så det ikke blir indusert noen gnist når du drar ut pluggen. Derfor bør man plugge ut av bilen først.

For type 2 forstår jeg ikke begrunnelsen for å gjøre ting i spesiell rekkefølge.

EVSE skal ikke gi spenning før man har fått signal fra bilen.

hanche

Jeg har eksperimentert litt på min soul, og den avslutter ikke ladingen når jeg trykker ned kroken, men først når jeg drar ut kontakten.

Det jeg tror skjer, er at kontakten er laget slik at kommunikasjonen brytes før strømmen, slik at lader og/eller bil rekker å reagere og avslutte ladingen før det kan bli noen lysbue.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

sylwester

Både type1 og type2 hannkontakter har en pilotpinne som er kortere slik at den bryter først så både bilen og ladestasjonen er fullt klar over hva som skjer uansett hvilken ende som trekkes ut. Dvs. i praksis skal det ikke ha noe å si hvilken side som trekkes ut først og de andre pinnene skal ikke være strømførende kort tid etter pilotpinnen mister kontakt for å unngå bue og muligheten for å få støt. Uten å ha lest specen vil jeg anta at bilen får noen microsekunder på å gjøre sitt før ladestasjonen skal kutte uansett i tilfelle bilen ikke oppfører seg i henhold til spec.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Sitat fra: TB på søndag 29. juli 2018, klokken 17:48
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: TB på søndag 29. juli 2018, klokken 17:48
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?

Eg lar alltid kabel stå, og sett den inn i bilen, enkelt og raskt.
Same på KEBA, det er låsebolt i kontaktsokkel i veggboksen som du tydelig høyrer går i lås når du set i kabelen. Er låst til bil er fråkopla.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Sitat fra: Vollis47 på søndag 29. juli 2018, klokken 19:34
Sitat fra: TB på søndag 29. juli 2018, klokken 17:48
Zaptec ZapCharger har funksjon for å låse kabel til ladestasjon. Dvs kabel alltid står i. Hadde neppe laga ein slik funksjon om kabel måtte bli tatt ut?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ope

Litt gammel tråd dette, men gidder ikke lage ny.

Leser nå flere steder at man skal ta ut kabelen fra ladeboksen hjemme, dvs ikke la kabelen heng i ladeboksen når man er ferdig med å lade. Denne regelen har jeg ikke fulgt, må jeg innrømme, jeg lar kabelen stå i boksen hele tiden, og plugger i/ut av bilen.

Ser at mange gjør det samme som meg, men er det egentlig en fasit her? Jeg er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt å forstå dette, når man ser at det finnes ladere med fastkabel, der dette åpenbart ikke er et problem.

Har ikke merket noe varmgang i kabelen.

Vollis47

Sitat fra: ope på fredag 07. desember 2018, klokken 23:27
Litt gammel tråd dette, men gidder ikke lage ny.

Leser nå flere steder at man skal ta ut kabelen fra ladeboksen hjemme, dvs ikke la kabelen heng i ladeboksen når man er ferdig med å lade. Denne regelen har jeg ikke fulgt, må jeg innrømme, jeg lar kabelen stå i boksen hele tiden, og plugger i/ut av bilen.

Ser at mange gjør det samme som meg, men er det egentlig en fasit her? Jeg er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt å forstå dette, når man ser at det finnes ladere med fastkabel, der dette åpenbart ikke er et problem.

Har ikke merket noe varmgang i kabelen.

Eneste gode grunnen jeg kan se til å ikke la kabelen stå igjen i ladeboksen, er vel at det er lurt å ha den med i tilfelle en trenger å lade mens en er på tur.

Det løste jeg ved å kjøpe en ekstra kabel. Jeg har originalkabelen liggende i bilen, den tåler 32A. Stående i ladeboksen har jeg en 20A kabel, som er litt tynnere og lettere. Hjemme har jeg likevel ikke bruk for så høy ladehastighet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Sitat fra: ope på fredag 07. desember 2018, klokken 23:27
Litt gammel tråd dette, men gidder ikke lage ny.

Leser nå flere steder at man skal ta ut kabelen fra ladeboksen hjemme, dvs ikke la kabelen heng i ladeboksen når man er ferdig med å lade. Denne regelen har jeg ikke fulgt, må jeg innrømme, jeg lar kabelen stå i boksen hele tiden, og plugger i/ut av bilen.

Ser at mange gjør det samme som meg, men er det egentlig en fasit her? Jeg er ingen ekspert, men jeg klarer ikke helt å forstå dette, når man ser at det finnes ladere med fastkabel, der dette åpenbart ikke er et problem.

Har ikke merket noe varmgang i kabelen.
Kan dette "rådet" ha oppstått pga. enkelte ladestasjoner vistnok ikke klarer å opprette kommunikasjon om en skal kobler til/fra bilen først? Dvs, en "løsning" på en feil på enkelte ladestasjoner?

Kan ikke se noe problem med å la kabel stå i kontakten. Blir mindre slitasje på kontakten i ladestasjonen, og på selve kabel som da ikke trenger å bli håndtert / pakket ut og inn hele tiden.

For lading fra standard stikk kontakt må en alltid sette inn i bilen sist, og ta ut først. Men, da er det  for å unngå gnist / lysbue om bilen lader. Det blir aldri lysbue på type 2 uansett hva en gjør.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA