Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke hørt noe?

Startet av JEG, søndag 15. juli 2018, klokken 13:56

« forrige - neste »

JEG

Hei. Virker som om flere har begynt å bestille - stemmer det? Har reservert Niro med nummer 12XX, men ikke hørt noen ting/fått tilbud.

zbk

De 1000? første i køen er bedt om å velge farge og ja/nei til takluke. Ingen endelige bestillinger ennå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JEG

Ah! Så posten lengre nede nå. Rart jeg ikke så den før. Spennende å se hvor mange av de 1000 som slår til og hvordan de handler ut fra det.

Har Kona i bestilling, så hadde håpet å ha to å se opp mot hverandre.

Limodriver

Sitat fra: JEG på søndag 15. juli 2018, klokken 14:14
Ah! Så posten lengre nede nå. Rart jeg ikke så den før. Spennende å se hvor mange av de 1000 som slår til og hvordan de handler ut fra det.

Har Kona i bestilling, så hadde håpet å ha to å se opp mot hverandre.

De som ikke foretar fargevalg og soltak av de 1000 første bilene kan fremdeles kjøpe bil. Da vil de antageligvis få flere valg, men kommer da bak de 1000 første bilene. Slik jeg har forstått det vil de 1000 første bilene gå til dem som bestiller av de 4 aktuelle fargene og soltak eller ikke. Deretter begynner en på det laveste kønummeret som ikke har bestillt og tar opp bestilling etter kørekkefølge.

geear

Det er ikke riktig. De av de 1000 første som ikke tar et valg nå står fortsatt på køplassen sin, men får begrensede valgmuligheter, og må antageligvis velge blant de kombinasjonene Kia har satt opp på de 1000 første som ikke har tatt valg. Det er først hvis noen sier at de ikke ønsker first edition at de havner etter de 1000 første bilene.

Limodriver

Sitat fra: gr på søndag 15. juli 2018, klokken 16:22
Det er ikke riktig. De av de 1000 første som ikke tar et valg nå står fortsatt på køplassen sin, men får begrensede valgmuligheter, og må antageligvis velge blant de kombinasjonene Kia har satt opp på de 1000 første som ikke har tatt valg. Det er først hvis noen sier at de ikke ønsker first edition at de havner etter de 1000 første bilene.

Svar fra Kia:
"Dersom du velger å ikke ta en av de første 1000 bilene, First Edition, vil du få mulighet til å bestille en bil etter ditt ønske etter dette."

Bjoris

Det er litt bingo dette, blir jo irriterende om de etter 1000 i køen kan få
velge gunstigere versjoner. Jeg syns Kia burde oppgitt hva en kan velge i om en venter...

Limodriver

Sitat fra: Bjoris på søndag 15. juli 2018, klokken 18:11
Det er litt bingo dette, blir jo irriterende om de etter 1000 i køen kan få
velge gunstigere versjoner. Jeg syns Kia burde oppgitt hva en kan velge i om en venter...

Jeg støtter dette utsagnet. Dersom jeg hadde fått noe mer informasjon om tid og valg ville jeg nok valgt å vente fremfor å måtte velge blant four shades of grey. Gravity blue som produksjonsversjonen blant annet er presentert i ville f eks vært mitt førstevalg.

geear

Limodriver, den offisielle informasjonen til de 1000 første er følgende:

SitatNB! Dersom du ikke registrerer dine valg innen 15. juli vil du likevel opprettholde din plass på reservasjonslisten, men ha begrenset valgmulighet når det gjelder farge. Ønsker du en annen farge, annet utstyrsnivå eller mindre batteri, vil du prioriteres i rekkefølge etter de 1.000 første bilene.

pofeet

#9
Sitat fra: gr på mandag 16. juli 2018, klokken 09:01
Limodriver, den offisielle informasjonen til de 1000 første er følgende:

SitatNB! Dersom du ikke registrerer dine valg innen 15. juli vil du likevel opprettholde din plass på reservasjonslisten, men ha begrenset valgmulighet når det gjelder farge. Ønsker du en annen farge, annet utstyrsnivå eller mindre batteri, vil du prioriteres i rekkefølge etter de 1.000 første bilene.

Slik jeg leser det:

Hvis du ikke oppgir fargevalg etc før fristen (15.7), blir du tilbudt en av de 1000 bilene som er igjen etter alle som har valgt farge etc har fått sine valg.

Hvis du da ikke vil ha bilen de tilbyr (f.eks sølvfarget bil med soltak), vil du settes på liste til ETTER alle de 1000 First Edition bilene har fått eier. Det kan bety adskillig lenger ventetid.

Kårepåsporet

Jeg spurte forhandler eksplisitt om hva som skjer om en ikke gjør noe innen 15/7, dette var for ett par uker siden, ikke hørt noe.
Litt sløvt av Kia dette. Jeg tok ikke sjansen på å sitte passiv så jeg foretok mitt valg så får jeg se om jeg beholder bilen eller selger den......

geear

Sitat fra: pofeet på mandag 16. juli 2018, klokken 17:58
Sitat fra: gr på mandag 16. juli 2018, klokken 09:01
Limodriver, den offisielle informasjonen til de 1000 første er følgende:

SitatNB! Dersom du ikke registrerer dine valg innen 15. juli vil du likevel opprettholde din plass på reservasjonslisten, men ha begrenset valgmulighet når det gjelder farge. Ønsker du en annen farge, annet utstyrsnivå eller mindre batteri, vil du prioriteres i rekkefølge etter de 1.000 første bilene.

Slik jeg leser det:

Hvis du ikke oppgir fargevalg etc før fristen (15.7), blir du tilbudt en av de 1000 bilene som er igjen etter alle som har valgt farge etc har fått sine valg.

Hvis du da ikke vil ha bilen de tilbyr (f.eks sølvfarget bil med soltak), vil du settes på liste til ETTER alle de 1000 First Edition bilene har fått eier. Det kan bety adskillig lenger ventetid.
Samme tolkning har jeg.

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 16. juli 2018, klokken 18:19
Jeg spurte forhandler eksplisitt om hva som skjer om en ikke gjør noe innen 15/7, dette var for ett par uker siden, ikke hørt noe.
Litt sløvt av Kia dette. Jeg tok ikke sjansen på å sitte passiv så jeg foretok mitt valg så får jeg se om jeg beholder bilen eller selger den......
Sløvt å ikke svare ja, men hvis du haddet trykket på linken du fikk på SMS, så lå all info der (se over).

Pedeik

Sitat fra: gr på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:29
Sitat fra: pofeet på mandag 16. juli 2018, klokken 17:58
Sitat fra: gr på mandag 16. juli 2018, klokken 09:01
Limodriver, den offisielle informasjonen til de 1000 første er følgende:

SitatNB! Dersom du ikke registrerer dine valg innen 15. juli vil du likevel opprettholde din plass på reservasjonslisten, men ha begrenset valgmulighet når det gjelder farge. Ønsker du en annen farge, annet utstyrsnivå eller mindre batteri, vil du prioriteres i rekkefølge etter de 1.000 første bilene.

Slik jeg leser det:

Hvis du ikke oppgir fargevalg etc før fristen (15.7), blir du tilbudt en av de 1000 bilene som er igjen etter alle som har valgt farge etc har fått sine valg.

Hvis du da ikke vil ha bilen de tilbyr (f.eks sølvfarget bil med soltak), vil du settes på liste til ETTER alle de 1000 First Edition bilene har fått eier. Det kan bety adskillig lenger ventetid.
Samme tolkning har jeg.

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 16. juli 2018, klokken 18:19
Jeg spurte forhandler eksplisitt om hva som skjer om en ikke gjør noe innen 15/7, dette var for ett par uker siden, ikke hørt noe.
Litt sløvt av Kia dette. Jeg tok ikke sjansen på å sitte passiv så jeg foretok mitt valg så får jeg se om jeg beholder bilen eller selger den......
Sløvt å ikke svare ja, men hvis du haddet trykket på linken du fikk på SMS, så lå all info der (se over).
Ok, egentlig hypotetisk, eller kanskje ikke. Da tenker jeg de som ikke har valgt farge blant de 1000 har gjort en tabbe og havner sist i køen igjen? Eller tenker man at mangel av valg skal gå ut over de bak på listen


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Jeg forstår det slik at de som ikke har tatt valg har fortsatt køplassen sin og får bil i henhold til køplassen, men de må velge blant "resterende" biler. Si 800 av 1000 har valgt, så speccer Kia de siste 200 bilene tilfeldig, og de som ikke har valgt må velge blant disse (altså i praksis bestille det man ønsker, slik at de fleste med lavt nummer vil antageligvis få det de ønsker, mens det kanskje ikke er igjen biler med riktig konfigurasjon til de siste i køen av de 1000). Det er først når man sier fra seg køplassen for å få flere valgmuligheter at man havner bak de 1000.

Joltus

Litt usikker på om eg tolker deg riktig, men eg tror ikke det blir helt slik....

Eg tror den forespørselen Kia sendte ut var grunnet at de skal bestille si 1000 biler. Og da hadde de et visst utvalg farger. Dermed vil de vite hvilke farger folk vil ha. Er man da heldig kan man få en farge man ville ha og få bilen så tidlig som mulig.

Vil man derimot ikke ha en av de fargene vil man selvsagt få muligheten til å ta en av de allikevel når den tid kommer, men alternativ to er å bestille en bil med "riktig" farge etc.

Da vil man komme bak de 1000 første bilene, de bilene som ingen av de 1000 velger vil bli delegert nedover til det er tomt. Noen vil jo si nei takk, andre vil være fornøyd med å få den fort.

Resten av bestillingene vil nok gå kronologisk, og eg er redd det vil ta tid....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA