Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge Nissan Leaf in Tesla Supercharger with Mennekes Type 2

Startet av Arunav, torsdag 24. august 2017, klokken 23:25

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:18

De må gjøre det, om de skal øke hastigheten ytterliger utover 120kW. De trenger heller ikke å utstyre ladestasjonene med ekstra sett kabel, det holder at pinnene under kan skyves tilbake eller vinkles nedover osv.
Akkurat, og på Model 3 er det plass til full CCS port, regner med at den får det fra dag en i Europa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Må si jeg synes 120kW fungerer bra jeg, men effekten kunne godt holdt seg lenger. Og noe bedre tilgang på effekt slik at delingskonsekvensen reduseres.

At M3 flommer innover landet blir veldig bra. Ser frem til kraftig vekst i antallet ladelokasjoner og økende antall ladestasjoner med 20-30-40 stolper.
Ladestasjoner med 6-10 stolper begynner å bli gammeldags og usikkert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: sylwester på onsdag 18. juli 2018, klokken 00:07
Må huske at Tesla ikke har solgt noen biler ennå av særlig volum.
I forhold til hva? De har produsert omtrent 350 000 biler nå, altså finnes det omtrent like mange Teslaer som Nissan Leaf, selv om Leaf hadde omtrent to års forsprang på Model S, så i elektrisk sammenheng må det definitivt sees som stort volum. I fossil verden, ikke allverdens.

Sitat fra: Supermario på mandag 16. juli 2018, klokken 15:08
Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.
På tide å minne om at Tesla fridde til de europeiske bilprodusentene før de satte i gang, og før det fantes en vedtatt europeisk standard, men ingen ville være med? Det har kostet mye penger for Tesla å gå foran på denne måten, så jeg har all forståelse for at de foreløpig holder det for seg selv. Jeg er usikker på om jeg hadde kjøpt Tesla hvis det ikke var for ladenettverket, og mangelen på ladenettverket til Tesla er alene en årsak til at jeg per i dag IKKE vil kjøpe i-Pace eller e-Tron.

Sitat fra: Supermario på onsdag 18. juli 2018, klokken 09:15
Teslas strategi er en strategi for en dominerende aktør på elbil. Det ser dårligere og dårligere ut. Hvordan skal en liten nisjeaktør kunne utvikle sine proprietære løsninger i konkurranse med en samlet bilindustri.
1. Samlet bilindustri er vel å ta i. Det startet med syv bilprodusenter, og Tesla meldte seg også inn i CharIn (i 2016).
2. Hvor har du den strategien fra?
3. De trenger bare å lage biler i volum som gjør at de tjener penger. Superchargernettverket er så bra nå at de kan fint leve på siden av andre nettverk, så lenge Tesla går rundt. Alle kan ikke være størst, det holder som regel å tjene penger, og per i dag er det der utfordringen ligger. Produktene er bra, ladenettverket er enestående.

Sitat fra: Supermario på tirsdag 17. juli 2018, klokken 21:21
Tror aksjonærene til Tesla vil hevde at det er de som har betalt for mye av moroa, inklusiv SC, eierne av bilene har ikke betalt nok til å dekke kostnadene
I all verden... med den tankegangen er det vel bøndene som betaler for melka du handler i butikken også, siden de eier Tine?
Aksjonærene har ikke tatt en krone av kosten, de har kjøpt eierandeler i et firma de tror på at skal gi avkastning.
Det blir heller ikke riktig å si at selv om Tesla går med minus så har ikke eierne betalt for biler og superchargere - for det har de. At Tesla ekspanderer kraftig og bruker vanvittige summer på både utvikling av biler og utbygging av fabrikker, ladenettverk og servicesenter, for å kunne håndtere et fullstendig annet volum av biler kan ikke lastes eiere av Model X og S, dette er kostnader som etterhvert skal fordeles på alle bilene som selges.

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Supermario

#49
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. juli 2018, klokken 09:34
Hvorfor skulle de trenge å være dominerende? Nettverket fungerer allerede ypperlig og dekker det meste av Europa. Ladeopplevelsen er en helt annen verden enn hva de kommersielle aktørene tilbyr og ressursutnyttelsen er god. Antakelig derfor Tesla priser ladingen slik de gjør også, i motsetning til eks Fortum som priser høyt og fortsatt taper penger.

Det eneste Tesla trenger å gjøre er å fortsette med det de gjør i dag. Testing av nye løsninger (slik de gjør med eks væskekjølte kabler), utvide antall plasser osv. Og gjerne gradvis justere effekt opp, selv om den klart begrensende faktoren pt er batteriets evne til å ta til seg energi.

Foreløpig er det en samlet bilindustri som er frakjørt på hurtiglading.

Det hadde naturligvis vært en fordel om bilen kunne ladet på CCS i tillegg til supercharger-nettverket, men basert på min erfaring med kommersielle aktørers ladetilbud ser jeg ikke for meg at jeg vil kunne kutte strengen til supercharger-nettverket på minst 5-8 år. De er for langt bak, rett og slett.

Teslas økosystem er ledende i dag. Jeg tror ikke dagens versjon av Teslas økosystem er ledende om 10 år. Tror du?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Øyvind.h

Ikke sikkert de er ledende om 10 år. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem at de ikke er best på alt. De dekker jo allerede Europa og smeller opp stasjoner med 20-30-40 plasser.

Folk kjøper jo andre merker på tross av veldig dårlig hurtigladeopplevelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Supermario på onsdag 18. juli 2018, klokken 16:40
Teslas økosystem er ledende i dag. Jeg tror ikke dagens versjon av Teslas økosystem er ledende om 10 år. Tror du?
Ledende på hva da? Dagens versjon av noe som helst er sjelden ledende om 10 år på noe som helst.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA