Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Leste et urovekkende innlegg på DinSide om at folk kansellerer sine ordre/kontrakter i trass og frustrasjon på grunn av lang ventetid på Kona ev.
Er det flere her som tenker og gjøre det samme? Noen må jo vise at dette ikke er holdbart! Men hvis ingen bestiller så lager man jo ikke de bilene, men jeg synes selv at ventetiden er altfor lang med tanke på produksjonskapasiteten og tanke på hva dem har lært av inoiq tidigere.

Det er først den siste tiden - etter at om lag 7.000 kunder har skrevet kontrakter - at utfordringene til Hyundai Motors Norge har blitt synlige for publikum. For bestilles bilen i dag, kan man ikke forvente å få den før i siste halvdel av 2020!

Det vil si en estimert ventetid på to år, etter at kontrakt er skrevet. Det har skapt reaksjoner hos blant andre de 2.473 medlemmene i Facebook-gruppa «Hyundai KONA EV (Electric) Owners Group Norway».

Tidigere var kommentarene gjennomsyret optimistiske, med aksept og forståelse for at man måtte vente lenge på bilen. Men på grunn av utydelighet angående leveranse og pris på bestilt bil er flere nå blitt oppgitt og irritert, forklarer Wessberg.

Medlemmer i Facebook-gruppa mener importøren gjør de samme feilene som da de lanserte elbil-lillebror Hyundai Ioniq tidligere: Dårlig kommunikasjon og usikre leveringsdatoer.




LFC

Vurderer å terminere kontrakten, men har fortsatt ikke hørt noe fra Hyundai om estimert leveringsdato selv om jeg skrev kontrakt for 4 uker siden.
Har høyt kønummer (15000 +)
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Cral

Så flott tenker jeg - da får de som virkelig ønsker bilen, den fortere.

Og de som kansellerer, går glipp av en liten grei bil med lang rekkevidde.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trond.m

Jeg leste samme innlegget, og følte det ikke på langt nær så dramatisk.
Det er vel liten grunn til tro at Hyundai ikke vil levere bilene, og siden etterspørselen nå også tar seg opp utenfor Norge, så vil det ta tid å levere 7000 biler. Men det burde vel egentlig ikke ta mer enn et år, og jeg tror fortsatt at mange med lang leveringstid i kontrakten vil bli positivt overrasket. Og dersom noen avbestiller, så fører jo det bare til at de som venter får bilen litt tidligere. Opel og Huyndai kan kanskje hevde at de har løsningen mot rekkeviddeangst, men har til gjengjeld skapt «leveringsangst».  ;)

tuono

Om man går inn på de øvrige forumseksjonene, så pågår akkurat den samme diskusjonen for bortimot alle merker. Nå også "nye" Leaf" men med mulig unntak av Zoe. Husker da Soul EV ble lansert....  :laugh:
Innen overskuelig fremtid vil nok slike diskusjoner være en del av lanseringen av nye el-biler. Dessverre

vangli

Dette skjønner jeg. Jeg ligger i køen med kønummer opp mot 20.000. Har fått beskjed om levering i første halvdel 2020 mot å signere kontrakt inne. 27. juli. Leveringstiden er for lang, så etter litt funderinger kommer jeg ikke til å signere noen kontrakt. Da vil noen hundre etter meg i køen kunne rykke fram :o .

På så lang tid vil det skje ting i markedet, og inntil det vil jeg kunne leve fint med min Leaf 1. gen, 2. versjon (24 kWt) og en Outlander PHEV for bruk som krever lengre rekkevidde.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Amatøren

@vangli:

Opp jaget diskusjon i håp om å rykke fremover i køen ved at andre kansellerer?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

trykkertor

Sitat fra: vangli på torsdag 12. juli 2018, klokken 08:27
Dette skjønner jeg. Jeg ligger i køen med kønummer opp mot 20.000. Har fått beskjed om levering i første halvdel 2020 mot å signere kontrakt inne. 27. juli. Leveringstiden er for lang, så etter litt funderinger kommer jeg ikke til å signere noen kontrakt. Da vil noen hundre etter meg i køen kunne rykke fram :o .

På så lang tid vil det skje ting i markedet.....

Mvh Bent
Men slik vil det jo være hele tiden. Hvis du hopper ut av en kø, og venter på noe bedre, så blir det kø der også. Så kan du hoppe ut av den og vente på noe enda bedre, og så blir det kø der også.
Står du i Kona-kø nå, og mange hopper av, kan du kanskje etterhvert få beskjed om at din levering er flyttet til Q4-2019.
Plutselig kommer en halv moms eller annen fordyrende faktor fra politikerne. Og for hver gang du hopper ut av en kø, risikerer du at nå du endelig en gang få en bil, så er den blitt dyrere enn om du hadde stått i kø.
(Jeg er en av dem som ikke stoler en pøkk på politikere og lovnader. Så jeg setter ikke min lit til de som stadig vekk maser om at vi garantert har mva-fritak til 2021, 2025 eller what not. Politikere er "kreative" nok til å få innført avgifter/inntekt på alle biler, og finner sikkert et nytt uttrykk på det.)

trykkertor

Sitat fra: TM på torsdag 12. juli 2018, klokken 07:57
JOpel og Huyndai kan kanskje hevde at de har løsningen mot rekkeviddeangst, men har til gjengjeld skapt «leveringsangst».  ;)
Vedlig bra sagt TM.
Markedet har ventet lenge på elbiler med 60+ batteri som ikke koster mer enn en årslønn.
Og resultatet vi ser er lang leveringstid på de som ikke har vært tidlig ute.
Så "leveringsangst" er et meget godt uttrykk på hvordan det oppleves i disse dager.
Mange, meg også, venter på sin første elbil. Og vi har ventet på disse "langdistansebilene til folkepris".
Da blir det mange om beinet.

Se denne videoen fra 8min 10sek. Klimaks kommer ved ca 8min 38sek.
https://youtu.be/Eoz_4BTxI5Q?t=8m9s

Det viser interessen for helelektrisk bil blant folk som ikke har eid elektrisk bil. Og dette på en "elbilmesse" hvor en kanskje skulle anta det var langt færre som ikke har elbil.

Limodriver

Med mange bestillinger vil det naturligvis bli lang leveringstid når produksjonen av elbiler er såvidt begrenset som den faktisk er.

Det jeg reagerer på med Hyundai er kommunikasjonen og fremgangsmåten. De skal nå binde kunder kontraktsmessig med to års leveringstid og økonomisk straff dersom en bryter kontrakten. Jeg mener det ville være mye ryddigere om Hyundai skriver kontrakter løpende slik at det ikke på noe tidspunkt er kunder med mer enn 6 måneders leveringstid. Da bindes ikke kundene opp og risikoen for Hyundai ville være lav med god etterspørsel etter bilene. Etterspørselen blir sannsynligvis ikke Borge over natten annet enn om det lanseres en bil med konkurrerende egenskaper/pris og kort leveringstid. At kundene da er bundet opp med bruddgebyr vil ikke gjøre kundene noe vennligere innstilt.

Flere bilprodusenter bør følge samme prinsipp som Tesla der en kan kansellere frem til et tidspunkt som ikke er for lang tid før produksjon og følgelig levering uten økonomisk konsekvens.

navyelsen

Det er såvidt meg kjent ikke lov å ta seg betalt for evt. avbestilling. Hvor har du det fra at det tilkommer et bruddgebyr på inngått kontrakt? Det eneste forhandler kan kreve er at kunder dekker merutgifter som de evt. måtte ha med å videreselge bilen. Men med en så populær bil er det ikke værre enn å tilby den til neste mann på lista. Ingen kostnader for forhandler gir heller ingen rett til kompensasjon (les: bruddgebyr) fra kunden.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

Sitat fra: navyelsen på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:16
Det er såvidt meg kjent ikke lov å ta seg betalt for evt. avbestilling. Hvor har du det fra at det tilkommer et bruddgebyr på inngått kontrakt? Det eneste forhandler kan kreve er at kunder dekker merutgifter som de evt. måtte ha med å videreselge bilen. Men med en så populær bil er det ikke værre enn å tilby den til neste mann på lista. Ingen kostnader for forhandler gir heller ingen rett til kompensasjon (les: bruddgebyr) fra kunden.

Vedlegg til kontrakten. "Salgs- og leveringsvilkår i forbrukerkjøp" pkt 8 Kjøperens avbestilling "Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen jf fkjl §41".

Etter det jeg har sett på forumet mener jeg det er noen som benytter 10% avbestillings/bruddgebyr.

GJ

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19

Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Jeg forventet leveringstid seint 2019, kønr 17xxx
2020 - Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak
2019- Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.Brannoffer på Sola..
-Sandnes

elKona

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19
Sitat fra: SKYNET på torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46
Leste et urovekkende innlegg på DinSide om at folk kansellerer sine ordre/kontrakter i trass og frustrasjon på grunn av lang ventetid på Kona ev.

Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Jeg var nr. 37xx og ble forespeilet at 2500 skulle leveres til Norge i 2018. Siden langt fra alle 37xx kommer til å bestille håpet jeg på rundt årsskifte.. estimert levering q2 :/

elKona

Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:07
Sitat fra: navyelsen på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:16
Det er såvidt meg kjent ikke lov å ta seg betalt for evt. avbestilling. Hvor har du det fra at det tilkommer et bruddgebyr på inngått kontrakt? Det eneste forhandler kan kreve er at kunder dekker merutgifter som de evt. måtte ha med å videreselge bilen. Men med en så populær bil er det ikke værre enn å tilby den til neste mann på lista. Ingen kostnader for forhandler gir heller ingen rett til kompensasjon (les: bruddgebyr) fra kunden.

Vedlegg til kontrakten. "Salgs- og leveringsvilkår i forbrukerkjøp" pkt 8 Kjøperens avbestilling "Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen jf fkjl §41".

Etter det jeg har sett på forumet mener jeg det er noen som benytter 10% avbestillings/bruddgebyr.
Det varierer veldig. Jeg har;
«Selger kan kreve erstatning for sitt påregnelig og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selger plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selger selv bære den tilsvarende delen av tapet»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA