Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

Limodriver

Det jeg mener har vært uryddig begynte da Hyundai Norge i april kommuniserte at det ikke var forsinkelser og at kundebilene var under produksjon.

Deretter mener jeg det var uryddig at alle på listen måtte reservere innen samme frist og fikk samme frist til å signere kontrakt. En ryddig måte ville ha vært å la f eks de 500 første signere kontrakt først. Dersom det var kundebiler på vei ville det bare være å begynne på nr 1 i køen og gi ham bil etter ønske og deretter fortsette til første som ikke kunne få valget sitt. Da kunne de få alternative farger/utstyr eller tilbud om å vente til neste båt.

Når de første 500 var ferdigbehandlet kunne en f eks ta de neste 1000-5000 osv. Da. Ille kundene ha bedre informasjon ved kjøpsbeslutningen.

Jeg tror forøvrig ikke kundebilene Hyundai opplyste var under produksjon i april ble produsert før senere. Dersom de var ferdigprodusert prim/medio mai ville de kunne overleveres kundene før september/oktober. Her tror jeg Hyundai Norge har vært usanne i sin kommunikasjon. Denne mistanken underbygges også av at jeg ikke har lest om noen som ikke har fått ønskede spesifikasjoner eller forsinket bil på grunn av at de har gjort valg som ikke er på første båt. Det er litt merkelig at Hyundai sine prognoser for første båt har truffet markedet slikat ingen ikke måtte vente til neste båt.......

Min kritikk har ikke noe å gjøre med at jeg får bil sent, men prosessen. Jeg får bil i september og er således tidlig i køen.

Gordon Retriever

Sitat fra: Spajderman på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:23
Virker vel egentlig som at krisen stort sett består i at folk har hatt urealistiske forventninger til levering av biler t Norge eller hvor mange foran i køen som skulle hoppe av.
:+1:

Når man ser på hvordan etterspørselen etter Ioniq har overgått Hyundais leveringsevne/-vilje, burde litt sunn skepsis ganske tidlig tilsi at Hyundai ville få problemer med å levere ønsket antall Kona innen rimelig tid - om i det hele tatt.

Kjøpere som får Kona fra første båtlast har også ventet nærmere 14 måneder før de mottar bilen.

LFC

I mailen fra Hyundai står det følgende:
«Hyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.»

Jeg skrev kontrakt Torsdag 14 Juni for over en måned siden og har fortsatt ikke hørt en dritt fra Hyundai om leveringstid.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Trond.m

Sitat fra: LFC på søndag 15. juli 2018, klokken 20:44
Jeg skrev kontrakt Torsdag 14 Juni for over en måned siden og har fortsatt ikke hørt en dritt fra Hyundai om leveringstid.
Det er menneskelig å feile og i dette tilfellet antar jeg at det er forhandleren og ikke Huyndai Norge som har feilet. Antar at du ikke er interessert i å kjøpe bilen, og da er det vel ingen grunn til å klage. Det er vel lov å ta en telefon til forhandleren selv  ???

tuono

Bare for å ta overskriften/temaet i denne tråden: Hvor relevant er den egentlig? Har det nå egentlig vært en kundeflukt fra Hyundai Norge i anledning denne modellen? Eller er det bare klipp og lim fra et heller tabloid nettsted?

Selv tror jeg ledelsen i HN sover godt for tiden sett opp i mot framtidig avsetning på bilene. Kanskje med litt grubling på forbedringspunkter til neste store elbillansering sånn rett etter de har lagt seg.

Cral

Sitat fra: LFC på søndag 15. juli 2018, klokken 20:44
I mailen fra Hyundai står det følgende:
«Hyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.»

Jeg skrev kontrakt Torsdag 14 Juni for over en måned siden og har fortsatt ikke hørt en dritt fra Hyundai om leveringstid.

Det er vel strengt tatt ikke Hyundai du burde være misfornøyd med, men forhandleren du har undertegnet kontrakt med?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Sitat fra: tuono på fredag 13. juli 2018, klokken 12:25
5 Der har Hyundai Norge vært helt klare. 2 juli. De har ikke gått ut med noen annen beskjed. Rykter er rykter. Men det kan jo være underliggende årsaker til at folk med høyt kønummer (ser at ryktene stammer fra folk som ligger langt bak i køen) påstår å ha fått denne beskjeden fra enkeltforhandlere.

Jeg ble kontaktet av min forhandler første gang 9. juli, og har fått frist 27.07.

SitatFor å fastsette din bestilling må vi avtale et kontraktsmøte for å gjennomgå de siste detaljene og formaliteter med kontrakt signering.

Bilen er ikke endelig bestilt før vi har fått sendt inn signert kjøpekontrakt til Hyundai Norge og dette må være oss i hende innen Fredag 27.07.

HPSE

Sitat fra: LFC på søndag 15. juli 2018, klokken 20:44
I mailen fra Hyundai står det følgende:
«Hyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.»

Jeg skrev kontrakt Torsdag 14 Juni for over en måned siden og har fortsatt ikke hørt en dritt fra Hyundai om leveringstid.

Men du HAR jo skrevet kontrakt!? Da vil ikke forhandler kontakte deg.... De vil kontakte alle om IKKE har signert kontrakt for informere om når de kan regne med å få bil og for å høre om de fremdeles vil signere kontrakt.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

trykkertor

Sitat fra: HPSE på mandag 16. juli 2018, klokken 17:24
Sitat fra: LFC på søndag 15. juli 2018, klokken 20:44
I mailen fra Hyundai står det følgende:
«Hyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.»

Jeg skrev kontrakt Torsdag 14 Juni for over en måned siden og har fortsatt ikke hørt en dritt fra Hyundai om leveringstid.

Men du HAR jo skrevet kontrakt!? Da vil ikke forhandler kontakte deg.... De vil kontakte alle om IKKE har signert kontrakt for informere om når de kan regne med å få bil og for å høre om de fremdeles vil signere kontrakt.
Tror nok han savner å blitt kontaktet vedrørende estimert leveringstid på sin bil.
Han er selvsagt fullstendig klar over at han har tegnet kontrakt. Men som du selv også siterer, så handler sitatet om leveringstid, og ikke kontraktssignering.
Eller misforstår jeg hele greien nå(?)

...

...
#54
...

LFC

Sitat fra: trykkertor på mandag 16. juli 2018, klokken 21:55
Sitat fra: HPSE på mandag 16. juli 2018, klokken 17:24
Sitat fra: LFC på søndag 15. juli 2018, klokken 20:44
I mailen fra Hyundai står det følgende:
«Hyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.»

Jeg skrev kontrakt Torsdag 14 Juni for over en måned siden og har fortsatt ikke hørt en dritt fra Hyundai om leveringstid.

Men du HAR jo skrevet kontrakt!? Da vil ikke forhandler kontakte deg.... De vil kontakte alle om IKKE har signert kontrakt for informere om når de kan regne med å få bil og for å høre om de fremdeles vil signere kontrakt.
Tror nok han savner å blitt kontaktet vedrørende estimert leveringstid på sin bil.
Han er selvsagt fullstendig klar over at han har tegnet kontrakt. Men som du selv også siterer, så handler sitatet om leveringstid, og ikke kontraktssignering.
Eller misforstår jeg hele greien nå(?)

Nei. Du var faktisk den eneste som skjønte det..
Forhandler (som jeg kaller Hyundai og ikke Hyundai Norge) skulle kontakte meg når estimert leveringstid var klar. Jeg behøvde ikke kontakte dem.
Derfor synes jeg de er sløve med tilbakemelding.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Trond.m


vangli

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19
Sitat fra: SKYNET på torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46
Leste et urovekkende innlegg på DinSide om at folk kansellerer sine ordre/kontrakter i trass og frustrasjon på grunn av lang ventetid på Kona ev.

Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Hei.

Jeg har valgt å trekke meg med kønummer rundt 19.000 og levering først halvdel 2020. Et års ventetid hadde vært innenfor. Ellers er jeg av den oppfatningen at konkurransen er dårlig, sett fra kjøpers ståsted, med så lange leveringstider. Leveringsdyktigheten fra leverandørene kunne vært mye bedre. Når det er sagt,  synes jeg at Huyndai har opptrådt ryddig i sin kommunikasjon. Det hadde bare vært så mye bedre med større leveringsdyktighet.

Jeg er ikke redd for at det I løpet av et par år vil finnes utmerkede alternativer med akseptable leveransetider, kanskje til og med Kona. Det er bindingen over nesten to år jeg ikke aksepterer.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Trond.m

@vangli...har stor forståelse for din avgjørelse. Det vil nok være flere interessant alternativer om 2 år. Ikke minst VW vil vel da være på banen med en ny elbil.

THE

Sitat fra: TM på tirsdag 17. juli 2018, klokken 14:40
@vangli...har stor forståelse for din avgjørelse. Det vil nok være flere interessant alternativer om 2 år. Ikke minst VW vil har vel da planer om å være på banen med en ny elbil.

Mener teksten din burde være slik som jeg har skrevet med rødt. vet ikke om jeg tror helt på at VW har noen nye elbiler som leveres ut i stort antall til kunder i løpet av første halvdel 2020. Håper jo at jeg tar feil, men inntil det motsatte er bevist, så tror jeg at man får utlevert Kona tidligere enn en VW I.D. selv om man bestiller Kona i dag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA