Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av Clever kort på Circle K Strömstad

Startet av clutch, onsdag 11. juli 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

clutch

Du kan kjøpe ladekort på Circle K Strömstad E6

Da kjøper du et kort som gir 20kWh for kr 150.- som senere kan registreres og konverteres til et annet Clever abo.

https://clever.nu/registrera-ditt-laddkort/

Veldig greit :)

Panduck

7.5kr pr kWh. Du kan få kort tilsendt gratis, og betale 5kr pr kwh. "enda greiere"

men er det en ting som clever ikke er, så er det "greit" når det gjelder hvor vanskelig det skal være å betale for en tjeneste. Vattenfall har app man installerer og registrerer kredittkort, Eon bruker man easypark app for å betale for. alt enkelt, uten noe ekstra pris for enkelheten. Nedover i tyskland har man det mest på plugsurfing til greie priser.

Clever tar 9kr pr kWh ved bruk av plugsurfing.

Nei, jeg synes ikke det er mye som er greit med måten Clever tar betalt på.

clutch

Ja. Ikke veldig billig, men det kan være greit å vite når du skal ta en impulsiv Sverige tur og ikke har tid på å vente på at posten skal levere kortet  ::)

Bent

Såvidt jeg husker så gir Clever +50% (dvs +10kWh) på kortet når du registrerer det. Hvis du tar dette i betraktning så er det kr 5 per kWh som er det samme som de tar for DC-lading til vanlig. Jeg syntest det var veldig greitt å kunne kjøpe dette kortet på Circle K og bare komme i gang.

Det store spørsmålet er hvorfor ladeindustrien er fullstendig allergiske mot å ha lesere for betalingskort på ladestasjonene sine. Jeg vil jo helst bruke mitt MasterCard eller Visa eller hva jeg nå har, og ikke være nødt til å ha ett kort fra hver bidige ladetilbyder i hele Europa når jeg skal ut og kjøre.

Er betalingsterminaler så dyre at dette rett og slett ikke er en realistisk løsning?
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

#4
Sitat fra: Bent på søndag 05. august 2018, klokken 10:53
Såvidt jeg husker så gir Clever +50% (dvs +10kWh) på kortet når du registrerer det. Hvis du tar dette i betraktning så er det kr 5 per kWh som er det samme som de tar for DC-lading til vanlig. Jeg syntest det var veldig greitt å kunne kjøpe dette kortet på Circle K og bare komme i gang.

Det store spørsmålet er hvorfor ladeindustrien er fullstendig allergiske mot å ha lesere for betalingskort på ladestasjonene sine. Jeg vil jo helst bruke mitt MasterCard eller Visa eller hva jeg nå har, og ikke være nødt til å ha ett kort fra hver bidige ladetilbyder i hele Europa når jeg skal ut og kjøre.

Er betalingsterminaler så dyre at dette rett og slett ikke er en realistisk løsning?

Ja, det er såpass dyrt at det ikke er realistisk. Spesielt på stasjoner med lite bruk vil man måtte øke prisen pr. kWh ganske dramatisk for å dekke inn en kortterminal.

Selv på stasjoner med mye bruk er det ikke realistisk at en hurtiglader drar inn mer enn 1500-2000,- pr. dag. Det er tilsvarende det en bensinpumpe drar inn på 10-15 minutter.

RFID er derimot integrert både på DC og AC-ladestasjoner, så der trengs ikke noe ekstra hardware.

Det som nok kommer på sikt er roaming, dvs. at f.eks din norske Fortum-brikke kan brukes på f.eks Clever-stasjoner i Tyskland. Dog garantert mot et lite pristillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

En typisk kostnad for betalingskorterminal, fast montert, er 3200,-.
Så kommer driften, der det månedlig er like over 500,- (6000,- per år) uansett bruk eller ikke.
Hver transaksjon med BankAxept koster kun 0,12,- Men for kreditkort er det litt ymse, ca 1%. Er det utenlandsk kort kommer ca 1% til. Så er det ca 130 kr/mnd i gebyr for å ha terminalen til å ta kreditkort (Ikke bare norsk bankaxept). Så de faste kostnadene for å ha en fungerende terminal kommer minst til å være 7500,- per år. Installasjon nedskrevet over 6-8 år betyr a i "bøkene" trekkes ut ca 8000,- for året.
Når selskapet tar 2,50 inkl moms for lading per minutt, dvs netto 2,00 inn, blir de første 65 timene med lading rent til å dekke terminal.
Det er vell omlag 800 hurtigladere i Norge i dag. Og de 6,5 mill i driftkostnad terminaler vil medføre vil næringen selv ha............., tror jeg de tenker.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på søndag 05. august 2018, klokken 15:08
En typisk kostnad for betalingskorterminal, fast montert, er 3200,-.
Så kommer driften, der det månedlig er like over 500,- (6000,- per år) uansett bruk eller ikke.
Hver transaksjon med BankAxept koster kun 0,12,- Men for kreditkort er det litt ymse, ca 1%. Er det utenlandsk kort kommer ca 1% til. Så er det ca 130 kr/mnd i gebyr for å ha terminalen til å ta kreditkort (Ikke bare norsk bankaxept). Så de faste kostnadene for å ha en fungerende terminal kommer minst til å være 7500,- per år. Installasjon nedskrevet over 6-8 år betyr a i "bøkene" trekkes ut ca 8000,- for året.
Når selskapet tar 2,50 inkl moms for lading per minutt, dvs netto 2,00 inn, blir de første 65 timene med lading rent til å dekke terminal.
Det er vell omlag 800 hurtigladere i Norge i dag. Og de 6,5 mill i driftkostnad terminaler vil medføre vil næringen selv ha............., tror jeg de tenker.

3200,- er vel neppe for en IP44-rated kortterminal med pin-kode tastatur. Siste pris jeg hørte for slike var flere ganger den kostnaden der.

I tillegg må terminalen integreres med ladestasjonens software på en eller annen måte. Det er heller neppe gratis. Eidsiva sin gamle ladestasjon på Gjøvik (nå overtatt av GK og byttet) hadde faktisk kortterminal. Men det var uten PIN-kode og mulighet for å velge noe som helst. Man dro kortet og da fikk ladestasjonen strøm i 15 minutter. UTROLIG irriterende når man skulle lade i 45-60 minutter og spise mens man ventet, måtte ut og dra kort på nytt 2-3 ganger og stille aralm på mobiltelefonen. Nei takk...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Sikkert enda dyrere for terminal ja, jeg sjekket DNB sine priser. Men det er vell ren "leie" kost.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Panduck

Sitat fra: Bent på søndag 05. august 2018, klokken 10:53
Betalingsterminaler så dyre at dette rett og slett ikke er en realistisk løsning?

Vattenfall lastet jeg ned app, registrerte kort, og startet /stoppet lading. E-on brukte jeg Easypark med kredittkort registrert, startet / stopped lading. Fortum / Grønn kontakt = app, kort og betal. Kjørte til Nederland, FastNed = last ned app, registrer kort og betalt. Neste gang kunne jeg bare plugge inn og så startet det automatisk.

Det er mulig det "store" spørsmålet er "hvorfor ikke mastercard / visa?". For meg er heller spørsmålet "Hvorfor må jeg betale CLEVER via internasjonal overføring og ha kort som nær sagt eneste mulighet, når alle andre har enkel måte å betale via app"? Det er så mye styr med betaling at jeg gjør det jeg kan for å unngå clever...

e-curious

#9
Sitat fra: Panduck på søndag 05. august 2018, klokken 21:04
.... Kjørte til Nederland, FastNed = last ned app, registrer kort og betalt. Neste gang kunne jeg bare plugge inn og så startet det automatisk.

...Hvorfor må jeg betale CLEVER via internasjonal overføring og ha kort som nær sagt eneste mulighet, når alle andre har enkel måte å betale via app"? Det er så mye styr med betaling at jeg gjør det jeg kan for å unngå clever...

Automatisk som i løsningen til BKK/Bilkraft?  Jeg er glad for at jeg har fått mulighet til å betale med brikke nå, men det er min preferanse.  I begge tilfellene legger en inn kredittkort på forhånd.

Jeg er enig i at fks. det er litt rart å bestille kort fra Sverige for å betale i Danmark.  Jeg synes også at betalingsløsningen deres kunne vært bedre, fks dersom man kunne lagt inn kredittkort. Det er ikke så ofte de sender regning, så det blir heller ikke mange regningene som skal betales. Clever har jo for så vidt et annet alternativ med kontantkort i Sverige og (et mye dyrere alternativ) med SMS i Danmark.  Jeg synes også at løsningen til New-motion med fritt trekk rett fra konto ikke er noe god løsning. Igjen kunne det vært greit å bare kunne lagt inn kredittkort til ladekortet.

fredag

Sitat fra: leafnor på søndag 05. august 2018, klokken 15:08
En typisk kostnad for betalingskorterminal, fast montert, er 3200,-.
Så kommer driften, der det månedlig er like over 500,- (6000,- per år) uansett bruk eller ikke.
Hver transaksjon med BankAxept koster kun 0,12,- Men for kreditkort er det litt ymse, ca 1%. Er det utenlandsk kort kommer ca 1% til. Så er det ca 130 kr/mnd i gebyr for å ha terminalen til å ta kreditkort (Ikke bare norsk bankaxept). Så de faste kostnadene for å ha en fungerende terminal kommer minst til å være 7500,- per år. Installasjon nedskrevet over 6-8 år betyr a i "bøkene" trekkes ut ca 8000,- for året.
Når selskapet tar 2,50 inkl moms for lading per minutt, dvs netto 2,00 inn, blir de første 65 timene med lading rent til å dekke terminal.
Det er vell omlag 800 hurtigladere i Norge i dag. Og de 6,5 mill i driftkostnad terminaler vil medføre vil næringen selv ha............., tror jeg de tenker.

Chargepoint i USA har hatt NFC kortleser på sine ladestolper siden 2009, som kan brukes med VISA eller Mastercard kontaktløst, uten kode.

Slik jeg har forstått det er ikke hver enkelt ladestolpe et brukersted, men backend-serveren til Chargepoint er brukerstedet. Stolpene er jo på nett og i kontakt med backend-utstyret til operatøren når lading skal startes/stoppes. Så kostnader pr brukersted er egentlig ikke noe issue.

Chargepoint tilbyr nå også betaling for lading med Apple Wallet på iPhone og Apple Watch.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amatøren

@leafnor: Huff, større kostnader enn jeg hadde tenkt meg.

Da er nok deteksjon via CCS port ID (finnes vel en variant på CHAdeMO også) for automatisk deteksjon av bil og dermed automatisk belastning av kundekonto.

Ladeleverandør i Nederland har allerede det for CCS.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 06. august 2018, klokken 11:58
Chargepoint i USA har hatt NFC kortleser på sine ladestolper siden 2009, som kan brukes med VISA eller Mastercard kontaktløst, uten kode.

Slik jeg har forstått det er ikke hver enkelt ladestolpe et brukersted, men backend-serveren til Chargepoint er brukerstedet. Stolpene er jo på nett og i kontakt med backend-utstyret til operatøren når lading skal startes/stoppes. Så kostnader pr brukersted er egentlig ikke noe issue.

I Norge er bruk uten PIN-kode begrenset til 200 kroner, samt et noe større beløp over en litt lengre periode (er det 800,- i uka mon tro?). På de dyreste hurtigladerne til Fortum holder ikke 200,- til en times lading engang, på de dyreste til Clever får man vel ikke mer enn ca. 25kWh for denne summen. Da blir det mye restart av lading. Tilsvarende på 22kW AC, man får bare 2,5 timers lading. Kjipt om man belaget seg på 4 timer mens man gjorde noe annet.

Forøvrig lager vel Chargepoint utstyret selv og kan derfor legge inn det de vil av støtte for betaling. Det er nok litt vanskeligere for en mindre aktør som Fortum, som kjøper hurtigladere av flere leverandører. Da er det stort sett RFID som er standard og NFC blir dyrt å legge til.

Ved bruk av Visa/Mastercard kommer også transaksjonskostnader i tillegg. Tror det er ca. 2% av bruttoen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xyzzy

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:09
7.5kr pr kWh. Du kan få kort tilsendt gratis, og betale 5kr pr kwh. "enda greiere"

men er det en ting som clever ikke er, så er det "greit" når det gjelder hvor vanskelig det skal være å betale for en tjeneste. Vattenfall har app man installerer og registrerer kredittkort, Eon bruker man easypark app for å betale for. alt enkelt, uten noe ekstra pris for enkelheten. Nedover i tyskland har man det mest på plugsurfing til greie priser.

Clever tar 9kr pr kWh ved bruk av plugsurfing.

Nei, jeg synes ikke det er mye som er greit med måten Clever tar betalt på.

Du kan også etterregistrere 20 kWh kortet, og få 10 kWh gratis - og faktura på det som brukes deretter ( 5 kr/kWh). Den store ulempen er at fakturaen er til svensk bank.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA