Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC lading fra 400V batteri i garasjen

Startet av Vannkraft, lørdag 07. juli 2018, klokken 22:24

« forrige - neste »

Vannkraft

Tenk dere følgende situasjon:

1 Stk 400V batteri i garasjen 40-50-60Kwh
1 Stk 400V DC-DC omformer (lader) som takler 50KW (eller mer)
1 Stk CCS plug
X stk solpaneler på taket som lader batteriet på dagtid for å imøtekomme kranglefantene som hevder at elbil ikke kjører på ren kraft
1 stk 400V 2-3-4Kw lader som støtte lader til solpanelene.

, og vips har man en DC hjemmelader som glatt leverer 50KW, og som ikke trenger en kostbar  AC-DC inverter

PalEngh

Sitat fra: Vannkraft på lørdag 07. juli 2018, klokken 22:24
1 Stk 400V batteri i garasjen 40-50-60Kwh
1 Stk 400V DC-DC omformer (lader) som takler 50KW (eller mer)
1 Stk CCS plug
X stk solpaneler på taket som lader batteriet på dagtid for å imøtekomme kranglefantene som hevder at elbil ikke kjører på ren kraft
1 stk 400V 2-3-4Kw lader som støtte lader til solpanelene.
, og vips har man en DC hjemmelader som glatt leverer 50KW, og som ikke trenger en kostbar  AC-DC inverter
Har du spec'et dette og fått en pris?


XC60 R Design T8
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n

Vannkraft

nei - nei, dette er på ide-stadiet, dvs jeg har begynt å "samle" battericeller.

Jeg tenker bare at dette er en mye smartere måte å "hurtiglade" en bil hjemme.

KjellG

DC->DC   =    DC->AC->DC

Tror ikke du slipper unna noe som ligner på en AC=>DC omformer.

Joltus

Dette er det samme som lyse bla har i forbindelse med horizon prosjektet.

Det monterer de solceller og batteripakke og elbil lader. Så lades batteriet med sol og bilen med batteriet. Så kan man også bruke batteriet til husog heim eller selge strømmen slik eg har forstått det.

Robert Sund

DC->DC omformere som øker spenningen omtales ofte som boost, mens de som redusere omtales som buck.

Hvis du skal benytte et batteri som har ca samme spenningen som batteriet som skal lades må laderen kunne begge deler, da batteriet i garasjen tappes og synker i spenning mens batteriet i bilen lades og øker i spenning.

Velger du ett garasjebatteri som nedtappet fremdeles er litt over spenningen på batteriet i bilen når den er oppladet klarer du deg med en buck lader/omformer.


Hvis du lader ett batteri direkte fra solceller som har tilstrekkelig spenning trenger du ingen inverter, tracker, osv. Dette gjelder både ett garasjebatteri og batteriet i bilen, men du må passe på at du ikke overlader batteriet når det nærmer seg fullt. Du må også passe på at ladingen starter og avsluttes på riktig måte. Dette vil kreve svært lite elektronikk fordi solcellene har en maksimal strømstyrke (ved en gitt lysmengde, som er direkte sol+refleksjoner fra skyer rund omkring) og derfor selv begrenser strømmen. (Forutsatt at solcellepanelene trenger minst noen timer på å fylle batteriet).

geear

Hvis Lyse har noe tilsvarende, så ville jeg gjettet på at det var snakk om AC/saktelading?

Og hva spenning angår så kunne en vel bare sørget for at batteripakken hadde  spenning på rundt 400V tomt.

Uansett vil vel den billigste løsningen på å lade solstrøm være å ha batteripakke, inverter og AC-lade? Man  mister selvfølgelig hurtigladingen, men er da snillere med begge batteripakkene..

Joltus

Ja. Helt rett gr. Vanlig ladestasjon men som forsynes av batteri.

Sorry den.

Robert Sund

Sitat fra: gr på søndag 08. juli 2018, klokken 21:50
Og hva spenning angår så kunne en vel bare sørget for at batteripakken hadde  spenning på rundt 400V tomt.
For biler som har denne spenningen oppladet. (Og det har de fleste)

Sitat
Uansett vil vel den billigste løsningen på å lade solstrøm være å ha batteripakke, inverter og AC-lade? Man  mister selvfølgelig hurtigladingen, men er da snillere med begge batteripakkene..
Enklest tilgjengelig, og lettest å få tak i erstatningsutsyr i tilfelle feil, og mest fleksibelt da man kan benytte det til alt annet som benytter AC.
Billigst? Sannsynligvis. Selv om det teknisk sett er mindre leamikk og mer elegant å konvertere mest mulig direkte.

Det er forøvrig gjerne ett ekstra AC trinn med langt høyere frekvens som benyttes både ved overgang mellom vekselstrøm og likestrøm, mellom likestrøm til likestrøm, og fra vekselstrøm til vekselstrøm(f.eks frekvenomformere).

elekTrond

Minst tap i effektiviteten med DC fra batteri til bil, men krever langt mere av ledningnettet på og ned fra taket. Med mindre panelene ligger rett over, på garasjetaket. Da får du også 400+VDC i serie, noe som også krever sitt mtp. skyggeforhold og alt det der.

Skal du ha mikroinvertere er du uansett over på AC, så da er vel cluet å finne en boks som tar seg av AC/DC/AC både inn og ut av batteribanken. Jeg antar det er mindre tap med dette enn DC/DC/.../DC (?)
'13 Mjau

Trekkoppbil

#10
Løsningen høres spennende ut.

Effekt på 50kw høres dyrt ut. 10 eller 20kw høres vel mer passende ut for hjemmeløsning.

Hvis man alikevel ønsker DC/DC-løsning for høy effekt, så kan man gjøre som på Youtube:
http://www.andromedapower.com/orca-inceptive/

I stedet for å samle enkeltceller, hadde det vært en ide å slakte et vrak, og ta med seg elektronikken inklusive Chademo port?
Eller cashe opp strømmen rett på en bil, hvis man som regel har en ekstra bil stående hjemme. Da er det vel mer fleksibelt om man har Chademo-biler enn CCS-biler.  Det finnes både DC/AC og DC/DC bokser med chademoplugg.

Etter kjappt søk på nettet:
CHAdeMO-45kw-kit: https://www.bimblesolar.com/CHAdeMO-45kw-kit
CHAdeMO-5kw-kit: https://www.bimblesolar.com/CHAdeMO-5kw-kit

elekTrond

Fikk tips om denne av en kompis:
pr-electronics.nl/en/news/38/world-s-first-solar-powered-bidirectional-vehicle-to-grid-v2g-fast-charger/

Sitat
In cooperation with the TU Delft and Last Mile Solutions, PRE Power Developers developed and produced a 10kW solar powered bidirectional EV charger. The system charges electrical cars directly using solar (PV) power and is 17% more efficient than the current chargers. The charger prevents the conversion losses from DC to AC (and back) and is the first of its kind. On Wednesday April 11th 2018, this innovation won an IDTechAward in Berlin for the Most Significant Innovation in Electric Vehicles.
[...]
V2G Vehicle to Grid Module
The charger is a bidirectional AC-DC converter. As a result, the energy from the battery can also be used to deliver back to the grid (Vehicle to Grid). The charger can handle four different power flows:

       
  • from solar panels to electric vehicle
  • from electric vehicle to the grid
  • from the grid to electric vehicle
  • and from the solar panels to the grid
The V2G 10kW charging module is a smart integration between an MPPT solar module and an EV charging module. The modules can be used modularly, making it possible to place the modules in parallel to achieve a power of 150 KW. [...]

Høres ut som rene Kinderegget for meg  8)
'13 Mjau

turfsurf

Sitat fra: elekTrond på mandag 09. juli 2018, klokken 00:15
Høres ut som rene Kinderegget for meg  8)
Må jo være genialt å ha på arbeidsplasser. Ikke så nyttig hjemme siden bilen ikke er hjemme når det meste av produksjonen er.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vannkraft

Mange bra innspill her - takk for det.

Min erfaring er fra et større privat off-grid solcelle anlegg.

Erfaringen er at enhver omforming av strøm, fra DC til AC eller omvendt er kostbart og gir energitap. Jo fortere (les flere kw) man ønsker å omformere jo dyrer er det.

Å lade opp en 400V batteripakke med en 2-3Kw lader er oppnåelig, likeledes kan man enkelt hente ut 2-3Kw med den samme omformeren. Når ønske er 20-30KW eller mer blir det fryktelig dyrt.

Momentet vedr Boost kontra Buck DC-DC omformere tenker jeg man kan løse ved at den stasjonære batteripakken legges på 350V eller 450V. 

Løsningen fra Andromeda under produktnavnet ORCA ser ut til å være i nærheten selvom deres kilde er en anne El-bil og ikke et stasjonært batteri, men med priser i områder 25000$ så er det ingen rimelig løsning. Jeg har skrevet til de og forespurt.










© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA