Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Demontere dashboard(eller diverse deler av det) i en BMW i3 2014....?

Startet av stigero, tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:39

« forrige - neste »

stigero

Har nettopp gått til anskaffelse av denne godsaken og umiddelbart så kommer trangen til å demontere for å evt. oppgradere o.l. Men aller første ting er bombrikken, og hvor denne kan skjules. Noen som vet om en fin liten plass bak et deksel eller i et "skjult rom" i dashbordet denne kan gjemmes? På Teslaen så er det et lite deksel som kan fjernes for å legge bombrikke i slik at den er skjult men virker fremdeles - har i3 noe slikt?

Eventuelt noen som har en link til hvordan jeg demonterer (store)deler av dashboard? Tenkte området rundt infotainment skjerm og styring, rattstamme, a-stolpe deksel.

Noen som vet om det er hokus pokus å demontere a-stolpe dekslene?

Har kun funnet link til demontering av dørtrekk HER og til midtkonsoll HER, men er redd det blir for langt unna frontruta, men det går jo an og prøve i verste fall.

Tips mottas med takk!

PS: Har forøvrig også postet dette under "Teknisk" helt nederst på forumet, men sjansen er nok større for at jeg evt. finner en som kan dette unde BMW i3 forumet, vil jeg tro?

Orbit

Allerede besvart under "teknisk", men la oss ta diskusjonen her i i3-land i stedet.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:30
Se tidligere tråd med link til "BMW TIS", dvs dokumentasjon for hvordan du plukker bilen fra hverandre ned til minste skrue. Demontering av A-stolpe var en av tingene som ble tatt opp i tråden, med direktelenke til anvisninger. (TIS er nødvendigvis veldig stort og omfattende). Åpning av dashbord under senterskjerm er her.

Generelt, dersom dette er for å putte bombrikken et sted, vil jeg heller foreslå i frunken (i vanntett pose). Panser i plast  gjør at brikken kan kommunisere også herfra. Dersom du vil være litt eksotisk, fester du brikken på utsiden av frunk-kassen, så den ikke er i veien for annen bruk av frunken.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

stigero

Nydelig, Orbit.

Allerede tatt av dørtrekk og diverse smådeksel, men vil ikke bryte noe særlig før jeg vet mer. Det er jo kjempelett på vanlige BMW'er, men i og med at denne er så unik så ville jeg være sikker.

Kanskje du kan kopiere besvarelsen under teknisk, så ligger det her også?

EDIT: Ser du har en link til teknisk posten - det får holde. :)

stigero

Du skriver:

"Generelt, dersom dette er for å putte bombrikken et sted, vil jeg heller foreslå i frunken (i vanntett pose). Panser i plast  gjør at brikken kan kommunisere også herfra. Dersom du vil være litt eksotisk, fester du brikken på utsiden av frunk-kassen, så den ikke er i veien for annen bruk av frunken."

Hva er "frunken"..? Trunk in front?

Orbit

Ja (siden du nevnte Tesla, tenkte jeg at du hadde erfaring derfra  :) )
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

stigero

Joda, har en del erfaring med de, men ikke daglig - jeg jobber ikke hos Tesla. Fant en fin liten plass under venstre panserhengsel(sett forfra), plastet den grundig og kilte den fast. Funker som fjell.. :D

koltor

Kan bekrefte det med bombrikke i frunk. La den i en ziplock og kilte den fast mellom den isoporholderen til "verktøyskrinet" og selve frunken. Blir registrert hver gang jeg kjører gjennom bommen  :)
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Toalmar

jeg bare limte min fast i frontvinduet, funker som gull det også  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Ville ikke se brikken da noe av greia med elbil var å slippe denne....

Nå har jeg dog brikke for å slippe administrasjon gebyr som det gikk rykter om. Min sitter festet med borrelås i øvre bakkant av frunken, ute noen tildekking utenom et plastlg lagt i bakkant og festet med borrelås i front av frunken. Holder boksen ren og stort sett tørr. Slik har den sitter i 3 år, så den tåler fukt greit og funker for meg  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Selv brukte jeg bare litt dobbeltsidig teip og plasserte brikken på dashboardet rett bak displayet.

"Out of sight, out of mind"
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Blodstrupmoen

Så lenge man har brikke er det vel ikke så nøye om den registreres eller ikke? Ikke vits å bruke tid på å finne en gunstig plassering, den kan vel egentlig ligge igjen hjemme?
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

Ingeniøren

Sitat fra: Blodstrupmoen på fredag 20. juli 2018, klokken 00:06
Så lenge man har brikke er det vel ikke så nøye om den registreres eller ikke? Ikke vits å bruke tid på å finne en gunstig plassering, den kan vel egentlig ligge igjen hjemme?

Det var det jeg trodde og, men har du ikke brikke eller register brikke med så behandles din passering manuelt og det sies at du da kan få gebyr for denne behandlingen selv om selve passeringen ikke koster noe.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Blodstrupmoen på fredag 20. juli 2018, klokken 00:06
Så lenge man har brikke er det vel ikke så nøye om den registreres eller ikke? Ikke vits å bruke tid på å finne en gunstig plassering, den kan vel egentlig ligge igjen hjemme?
Er vel ikke det som er hensikten med brikken, å ha den liggende hjemme. Ser ikke problemet med å ha den i bilen ett sted. Ser egentlig ikke problemet med å ha den i vinduet eller som Tydligvis så mange andre gjør, men det får ligge nå. For min del kan bomselskapene gjerne gi gebyr til de som ikke har brikken med, elbil eller ei.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Rollep

Sitat fra: Blodstrupmoen på fredag 20. juli 2018, klokken 00:06
Så lenge man har brikke er det vel ikke så nøye om den registreres eller ikke? Ikke vits å bruke tid på å finne en gunstig plassering, den kan vel egentlig ligge igjen hjemme?
Det innføres bompenger for elbiler i flere og flere bomringer. Uten brikke går du glipp av rabatter og passeringstak. Passeringer uten brikke fører dessuten til økte administrasjonskostnader, det er absolutt ingen bilister tjent med.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Autowinder

25000 km på 15 mndr ubeskyttet under panseret. Om den slutter å virke ber jeg om ny brikke, de vil ikke ha den gamle i retur.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA