Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading før bilen skal stå en måned

Startet av Ulv, tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:06

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. juli 2018, klokken 19:52
Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.
På så sakte AC-lading som e-Golf støtter, så vil man neppe oppdage noen dipp i ladefart mot toppen, det er først med mer strøm at det gjør seg gjeldende. e-Golf er blant de tregeste elbilene på hurtiglading (nær tregest?), men også den dupper kraftig av mot toppen.

Sitat fra: nojac på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33
Så mens forumet ellers  er fullt av advarsler mot å lade batteriet til 100 %, kan vi eGolf-eiere trygt følge leverandørens anbefaling om å lade til "100 %", fordi  VW har lagt inn en uutnyttet buffer på toppen...
Det har alle utenom Tesla gjort, da de i stedet velger at daglig bruk er inntil 90% (og så benytter man opp til 100 når man skal på langtur), men det betyr ikke at det ikke reduserer antall ladesykluser - for det gjør det.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Har lest at e-Golf på 100% har cellespenning på 4,07 (vet ikke om det gjelder 190 eller 300 eller begge), så er det bare å lese ut av tabellen her:

Charge level (V/cell)  Discharge cycles  Available stored energy
[4.30]    [150–250]    [110–115%]
4.25    200–350    105–110%
4.20    300–500    100%
4.15    400–700    90–95%
4.10    600–1,000    85–90%
4.05    850–1,500    80–85%
4.00    1,200–2,000    70–75%
3.90    2,400–4,000    60–65%
3.80    See note    35–40%
3.70    See note    30% and less

Ved 4,20V-lading (100% SoC på cella) har du 300-500 sykluser, og hvis e-Golf sin 100% tilsvarer omtrent 85% SoC, evt se på cellespenning, så kan en ut fra tabellen gjette på at e-Golf vil ha omtrent 750-1300 sykluser ved fullading. Hadde du redusert dette med 10-15-20% hadde du kanskje doblet levetiden (antall sykluser). VW har bare satt en buffer i topp ut fra et kompromiss på levetid, pris og rekkevidde, og tenker at dette kan alle leve med - og at det holder ut garantitiden. Det betyr ikke at det er det beste for batteripakken din.



Her viser de ikke til 0%, men du ser reduksjonen i levetid vedå bruke det 100-25% i stedet for 100-40 eller 100-50%.

Sitat fra: nojac på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33Gjelder dette også  i andre enden av skalaen, slik at vi godt kan kjøre ned mot "0" uten fare for å  redusere batteriets kapasitet?

(Jeg har 250 km til hytta , og de siste kilometerne går på "sparebluss", med 15-20 km restrekkevidde.. . )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA