Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Maskinvask Model X

Startet av dypen, tirsdag 10. juli 2018, klokken 22:33

« forrige - neste »

dypen

Tar ikke hensyn til hva som er bra for lakken her!

Fant en artikkel om maskinvask på «abcnyheter» som beskriver hva du bør gjøre før du setter igang med maskinvask med eller uten børster på en Tesla Model X

SitatMaskinvask Tesla Model X

Det går fint å vaske Model X i maskin, hvis man tar noen forholdsregler.

– Det jeg gjør, er å gå inn på skjermen og gjøre bilen "død", altså E-Power OFF. Så låser jeg bilen med nøkkelen – og slår av også nøkkelen. Da vil ingen av sensorene reagere før bilen blir aktivert igjen, sier Model X-eieren.

Tesla Model X brukermanual sier følgende:
SitatFORSIKTIG: Bruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model X. Bruk av en annen type bilvask kan forårsake skader som ikke dekkes av garantien

E-Power OFF - låse bilen med nøkkelen -  slå av nøkkelen

Er det fysisk mulig å slå av nøkkel utover å legge den langt vekk fra bilen?
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

emmern

Hadde aldri vaska en så dyr bil i maskinvask. børsteløs eller ikke. Særlig hvis du har lakkbeskyttelse der de midlene som blir brukt er ganske harde mot forseglingen.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

dypen

#2
Takker for omtanke, jeg deler helt klart ditt syn her men på vinteren så er det ikke så mange valg noen ganger. Bedre å få av salt og møkk fremfor å kjøre med det på, det blir da mer arbeide med polering.

Hva og hvordan gjør dere som maskinvasker med eller uten børster?

"dypen" Elbilforening medlem. X75D

Hodetelefoner

Du kan bare låse bilen ifra skjermen også.
Så kan vaskemaskinen, eller eventuelle kidnapperne stå å trykke så mye de vil på dørhåndtakene

tuono

Ikke bruk ABC-nyheter som referanse for noe som helst annet enn eksempel på dagens mediesituasjon der hvem som helst, med eller uten kompetanse, kan skrive akkurat hva de ønsker og presentere det som journalistikk.

Ett eksempel: Les deres "test" av Hyundai Kona.... Og se helt bort i fra bilmerke og øvrige preferanser. Se på kvaliteten i hva de skriver. I tillegg klarer de ikke engang å legge inn video av riktig bil i "artikkelen".

Torair

Hei  :)
Lurte på om det er noen som vasker bilen i børsteløs vaskemaskin nå om vinteren?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Torair på lørdag 30. januar 2021, klokken 14:18
Hei  :)
Lurte på om det er noen som vasker bilen i børsteløs vaskemaskin nå om vinteren?
Gjorde det en gang i desember. Men forsøker legge det til dager med plussgrader.

Gjør man det på dager med mye minus må man forvente å få is på vinduspakninger, speil og bremser. Så da blir det sannsynligvis trøbbel med innfolding av speil, og kanskje vinduene ikke går opp/ned når man åpner/lukker bildørene foran. For å unngå is på bremseskivene bør man være veldig påpasselig med å gjøre noen harde oppbremsinger etter å ha vasket bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Torair

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. januar 2021, klokken 14:23
Sitat fra: Torair på lørdag 30. januar 2021, klokken 14:18
Hei  :)
Lurte på om det er noen som vasker bilen i børsteløs vaskemaskin nå om vinteren?
Gjorde det en gang i desember. Men forsøker legge det til dager med plussgrader.

Gjør man det på dager med mye minus må man forvente å få is på vinduspakninger, speil og bremser. Så da blir det sannsynligvis trøbbel med innfolding av speil, og kanskje vinduene ikke går opp/ned når man åpner/lukker bildørene foran. For å unngå is på bremseskivene bør man være veldig påpasselig med å gjøre noen harde oppbremsinger etter å ha vasket bilen.

Hei og takk for svar  :)
Ja jeg vasker som regel hjemme, men nå på vinterstid med frost så kunne det kanskje vært lurt med en sånn børsteløs vask innimellom for å få av salt og skit. Smører pakninger og lignende med silikon selvfølgelig. Skrur også av auto innfell av speiler når det er frost. Samt bil står i garasje.
Jeg var i grunnen ute etter om det går bra og vaske X'en i sånn vaskeautomat, eller om man bør holde seg langt unna dem. Man hører jo som regel kun om de som får bilen ødelagt i automat, ikke om/hvis det går bra og vaske 😀

Ellemelle

Det har vært 1-2 historier hvor falkevingedørene har åpnet seg under vask.

Dette skal jo ikke kunne skje, men så lenge du sørger for at bilen er låst når du vasker, så vil det ikke skje.
Det er viktig å låse bilen etter at du har satt den i P. Bilen låses nemlig automatisk opp når du setter den i P.

Torair

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:06
Det har vært 1-2 historier hvor falkevingedørene har åpnet seg under vask.

Dette skal jo ikke kunne skje, men så lenge du sørger for at bilen er låst når du vasker, så vil det ikke skje.
Det er viktig å låse bilen etter at du har satt den i P. Bilen låses nemlig automatisk opp når du setter den i P.

Tusen takk for svar  :)
Da får jeg se om jeg kanskje tør driste meg til en vask.

GOS

Sitat fra: Torair på lørdag 30. januar 2021, klokken 14:18
Hei  :)
Lurte på om det er noen som vasker bilen i børsteløs vaskemaskin nå om vinteren?

Jepp, om det ikke er lavere enn rundt -7. Men har bare 2-300 meter å kjøre før jeg er i egen garasje.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Silkefot

Har vasket min X flere ganger med børsteløs vask og underspyling. Litt skummelt med speilene ute da det r ca 2cm margin... Ikke tenkt på å låse bilen men skal gjøre det neste gang
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA