Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Søker råd om kjøp av egolf eller ioniq

Startet av glavold, tirsdag 10. juli 2018, klokken 19:46

« forrige - neste »

glavold

Hei.
Skal i løpet av året (forhåpentligvis) gå til innkjøp av min første elbil.
Valgene jeg og fruen har kommet frem til er enten eGolf elle Ioniq. Har prøvekjørt flere modeller, og lest litt tester, men er jo fortsatt litt usikker.
Bruksområde vil hovedsakelig være jobbkjøring, ca 70 km tur-retur i Trondheimsområdet, samt en og annen langtur sørover til Telemark.
Vi har per nå ikke mulighet til å lade hjemme, men borettslaget skal bygge infrastruktur i løpet av de neste 2 årene. Det vil tidvis være mulighet for lading på jobb, men vi må nok belage oss på hurtiglading inntil videre.

Spørsmål 1. Er det mulig å overleve på hurtiglading, med sporadisk tilgang på vablig lading. Blir batteriet mer slitt av dette?

Spørsmål 2. eGolf eller Ioniq. Tilgangen på golfen er jo mye bedre, men Ioniqen er jo mye billigere. Rekkevidden ser jo ut til å være relativt lik, i favør golf, men har fått et inntrykk av at Ioniqen lades kjappere og bruker mindre strøm per meter.

Ser frem til gode råd og tilbakemeldinger

emmern

#1
1) Går fint med hurtiglading.

2)

Jeg hadde prøverkjørt begge bilene... :) Det gjorde jeg da jeg skulle kjøpe.
Det ble e-Golf.

Der e-Golf virkelig er bra er lav støy inni kupé og generell premiumfølelse.
Ioniq er billigere, ja men føles mer som å sitte i et skall.

Begge biler er gode, så det går mye på smak og behag, og om du vil betale det ekstra for premiumfølelse.

Det som er bra med ioniq er

  • rattvarme - går ikke an på e-golf
  • elektriske justerbare seter og vifte i setet, e-golf har manuell justering
  • lane assist er standard, e-golf har det i sikkerhetspakken

e-Golf er på sin side morsommere å kjøpe, bedre instrumentcluster (active info display), og bedre infotainment-skjerm. Sikkert bedre anlegg og.


Men du.... Tesla har rentekampanje på 0,49% nå til 14 juni ;)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Up_&_Away

hadde aldri giddet å lade annenhver/tredjehver dag på hurtiglading. Hvis lading på jobb er så vanskelig og det er 2 år til dere får lademuligheter hjemme så hadde jeg ventet... :-1:
VW e-Up! nybil fra august 2018

Crown

_Kun_ hurtiglading står det vel et eller annet i alle manualer om at batteriet ikke er så glad i. Men det er vel mulig å lade på type 2-lading utenfor butikker etc i Trondheim også, gratis. Høres uansett slitsomt ut.

Skal du kjøpe ny? Ventetiden er jo omtrent samme for begge to nå. Men begge to er gode biler. I praksis går de nok akkurat like langt, ikke noe fordel til den ene eller andre. Ioniq har mindre batteri, men bruker også mindre strøm. Skal du bare hurtiglade så vil jo det utgjøre noen kroner i lengden.

I tillegg til det som er nevnt over, så lader Ioniq raskere enn Golf, og har bedre teknologi til kjøling og varming av batteriet, slik at forskjellen på hurtiglading blir enda større i kulde og i varme etter noen hurtigladinger. På nye hurtigladere som kommer så støtter ikke Golf mer enn 40kW uansett, mens Ioniq kan motta nærmere 100kW, slik at forskjellen i ladehastighet blir enda større.

Jeg har kjørt ca 3000km rundt om i Sør-Norge siste tre ukene i Ioniqen, stappfull med familie og bagasje, det har vært en fornøyelse.

Men prøv begge, og ha i mente prisforskjellen samt forskjellen i ladehastighet/ladeteknologi og vei det opp mot mer fancy interiør og sportsligere kjøreegenskaper i e-Golf.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Du har en ladeutfordring som vil tilsi at det kan være lurt å vente, men går du for en elbil så ville jeg nok anbefalt Ioniq basert om man bare ser på lading. Hurtiglading så betaler du for minuttene og jo raskere lading jo mindre betaler man. Ioniq har 50KW DC som bevist, de sier noen steder maks 50KW, noen 70KW og noen 100KW. Hva som er fasiten er vet jeg ikke helt, men Ioniq lader raskere enn e-Golf'en. Annen fordel Ioniq er som nevnt aktiv varme og kjøling av battere slik at det går enda raskere på kalde og varme dager. En tredje fordel Ioniq er batteritypen, den er ikke like "eksplosiv" på utlading som standard lithium ion, mens polymer ion batteriet til Ioniq holder i massevis med krefter, men det tåler mer. Ergo mer robus på mange måter.

Ioniq vant Best small Familiy car i Eurocnap sin 2016 kåring som taler til at bilen møter gode standarder for sikkerhet.
https://www.euroncap.com/en/results/hyundai/ioniq/25556
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-cars/2016/

Har selv hatt min Ioniq i 1 måned ca, brukt bare til pendlerkjøring + besøke venner og små handleturer etc, men fikk fraktet ett stort skap hjem i bagasjerommet med setene nede. Så bilen er jeg veldig fornøyd med så langt.

e-golf er nok en bra bil, men jeg prøvekjørte den aldri da jeg ikke ønsket med en VW bil denne gangen. Men mange som skryter av den, en nabo har den og også veldig fornøyd. Så garantert en god bil og gir nok noe bedre respons, kjøreglede, kvalitet enn hyundai. men jeg er overrasket over hvor god Ioniq er og sett den i sport modus så er responsen veldig bra.

Ioniq er den mest effektive bilen med tanke på strømforbruk. Jeg har som sagt hatt min i 1 måned, pendler nesten 8 mil tur retur fra Flateby i Enebakk til Nydalen i Oslo i og mye rush trafikk kjøring. Ifølge kjørecomputer så ligger forbruket mitt på 11.8 +/- 0.1 per 100km.

Som nevnt, prøvekjør begge bilene godt og sjekk hva som vil tjene deg best med tanke på kjørefølelse, pris, plass, effektivitet og magefølelse etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

moby666

Har hatt begge. Ville valgt IONIQ hvis jeg skulle ha valgt på nytt. IONIQ føles mye mer moderne og er en mye mer komplett elbil. Egolf er en fossilbil der VW har satt inn en elmotor.

TB

Du skriver borettslaget skal bygge i løpet av de neste to år. Betyr det at utbyggingen skal skje over lang tid, eller at oppstart ikke er bestemt, men er planlagt i løpet av 2020?

I borettslaget der eg bor ladet vi på eksisterende strøm nett frem til egen infrastruktur var klar. Dette er en 'høna og egget' problem stilling. Ikkje behov for lade infrastruktur når ingen beboere har ladbar bil. Men, få beboere kjøper ladbar bil om den ikkje kan lades hjemme...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

glavold

Hei igjen.

Her var det flere gode råd og tanker ser jeg.

Hovedgrunnen til at det blir elbil, er at eksisterende bil begynner å bli meget dyr på reparasjoner. Og med tanke på alle bommene rundt barteby (har 96 kroner tur-retur jobb) er det kroner å spare på å kjøpe elbil.

Borettslaget har vedtatt utbygging, og skal ha det på plass i løpet av to år, men det er ganske mange garasjer som skal ha det, og det har ikke blitt laget noen utbyggingsrekkefølge enda. Så det kan komme mulighet før jul, og det kan gå to år før jeg har ladeplass.

Er forøvrig på listen til Kona, men er såpass langt bak at forhandler ikke har tatt kontakt om leveringsdato en gang. Så da ligger vel den ann til å evt bli levert en gang i 2020.

Tesla er nok utenfor budsjett.

emmern

Sitat fra: moby666 på onsdag 11. juli 2018, klokken 01:03
Har hatt begge. Ville valgt IONIQ hvis jeg skulle ha valgt på nytt. IONIQ føles mye mer moderne og er en mye mer komplett elbil. Egolf er en fossilbil der VW har satt inn en elmotor.

Nuvel, IONIQ er effektiv ja, men nye Leaf er også en renhåret elbil, men er mindre effektiv enn e-Golf, bare sånn til e-Golfs forsvar. e-Golfen er ganske effektiv til å bare være "en fossilbil som har fått en elmotor kastet i seg".

Når det gjelder batterikjøling så skal du kjøre den ganske hardt før det har uttelling. Det er snakk om minst 500 km før det skjer noe under hissig kjøring.

og om vinteren - https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744

"Hyundai Ioniq Electric når 192 av lovte 280 kilometer. Volkswagen e-Golf 208 av lovte 300 kilometer."

Hyundai Ioniq Elecric   192 km   28,0 kWh   14,6 kWh/100 km   6,85 km/kWh
Volkswagen e-Golf   208 km   35,8 kWh   17,2 kWh/100 km   5,81 km/kWh

... vet ikke om denne testet er god nok.... men... heh, så mye hadde batterivarmen å si liksom.

Men skal innrømme at IONIQ fristet veldig , men salgspersonalet var uengasjert og det var treg levering.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

turfsurf

Sitat fra: emmern på onsdag 11. juli 2018, klokken 19:53

Nuvel, IONIQ er effektiv ja, men nye Leaf er også en renhåret elbil, men er mindre effektiv enn e-Golf, bare sånn til e-Golfs forsvar. e-Golfen er ganske effektiv til å bare være "en fossilbil som har fått en elmotor kastet i seg".

Nå er vel både Golf og Ioniq platformbiler med sine kompromisser. Begge kommer i el, hybrid og fossilvarianter. Hyundai har bare lagd en mere effektiv bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbil fundamentalist

Kjøp f.eks denne.
•får elbil å begynner å spare penger umiddelbart
•fortsatt nybilgaranti relativt lav km
•gratis supercharger
•stor frunk
•stort nok batteri til å lade lit her og der til dere får lader i garasjen
•rekkevidde til langturene
•sist men ikke minst: du blir fornøyd!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amatøren

@Elbil fundamentalist:

Nå et dette en tråd om e-Golf vs. eller Ioniq. Det skinner igjennom at du her markedsfører Tesla noe som ikke var spørsmål om.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 15. juli 2018, klokken 16:46
•sist men ikke minst: du blir fornøyd!

Når du allikevel trekker inn det merket så stusser jeg litt over ditt siste punkt på grunn av følgende:


Påstår ikke at andre merker er feilfrie, men kanskje vi skulle holdt tråden ren og ikke gjennomsyre alt på forumet med Tesla religionen eller Tesla hatet.....

Så det var min avsporing. Rapporter meg gjerne.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Ser argumentet til TS med at bilen hans begynner å bli dårlig, og man ønsker selvsagt ikke å investere i ny fossilbil nå.
Desverre er det nå engang slik at de fleste elbileiere baserer seg på å lade bilen hjemme, og det er dette som er helt klart mest komfortabelt. Hurtiglade bilen rundt om kring kan bli slitsomt. Det er ikke helt det samme som å fylle bensin. :-\
Jeg ville rett og slett undersøkt muligheten for å få et permanent ladepunkt på jobben, eller hos noen i nærheten (evt. mot betaling) før jeg gikk over til elbil. Hvis du får til mer eller mindre fast lading på jobben, er det ikke noe problem. Vet ikke hvor mye du kjører, men du må nok ta høyde for å lade bilen på jobben med 10A sånn ca 2-3.hver dag på vinteren...

Ang. bilvalg er jeg mest pro VAG og egolf, men dette er helt individuelt..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Elbil fundamentalist

#13
Beklager Amatøren. Mente ikke tråkker deg på tærne med nyinnkjøpt eGolf. Jeg pleier ofte å anbefale Ioniq eller andre elbiler når de passer. Jeg prøvde bare er gi ett kort innlegg, men må vel skrive ett lenger for å få frem hvorfor jeg anbefaler som jeg gjør:

Jeg har kjørt forskjellige elbiler siden 2006 og mener jeg kan komme med passende anbefalinger. Ioniq passer ikke til å kjøre 70km hver dag når man hverken kan regne med å få ladet hjemme eller på jobb. Spesielt når vinteren kommer, da flere oppstart med kald kupé på samme batterilading tar vekk _mye_ rekkevidde. Dette merker vi tydelig Leafen, og det er det samme med eGolf eller Ioniq. Står ikke noe om en fossilbil i backup heller, og da kan de bli knepent de aller fleste dager om vinteren og kreve hurtiglading omtrent hver dag. Jeg vil ikke se på kjøp at Ioniq eller egolf som umulig, men for de spesielt interesserte under de rådende forutsetninger da jeg tror man fort kan gå lei av «jakten på strøm» og 2 år med forholdsvis kostbar hurtiglading må inn i budsjettet kontra en Tesla som kan klare seg lenger mellom de gangen man får lading på jobben eller andre steder.

Dessuten har de langturer fra til Telemark, og utbygging av off. ladestasjoner henger betydelig etter den voldsomme økningen i elbilsalget og må da forvente ladkøer fremover.

Når det angår servicekøer på Tesla, så er dette noe som kommer å går i forbindelse med høyt salgsvolum. Jeg har ikke vært plaget med lange ventetider, men sier ikke at det er mange som ikke har det. Hvis man sjekker forskjellig service avdelinger hos Tesla kan det være kortere ventetid andre steder. Selv byttet jeg fra Skøyen til Rud, og fikk kort ventetid på feiljusterte nærlys. Dessuten kan det lønne seg å være litt hyggelig. De anstrenger seg for å holde fornøyde kunder fornøyde er mitt inntrykk. Nå åpner det snart en stor service avdeling på gamle Bring anlegget på Karihaugen.

Men skal jeg anbefale en av de to forespurte vil jeg anbefale Ioniq, men det er ikke optimalt, derfor mener jeg at man vil bli mer fornøyd med en Telsa pga batteri og ladeegenskapene, samt at den er tilgjengelig til en etterhvert hyggelig pris. Kunne også sagt at jeg fraråder å kjøpe både Ioniq og eGolf bilene uten å komme med noe altrnetiv, som hadde vært mer rendyrket ihht tråden, men synes det er å komme med råd.
Kunne like gjerne anbefalt Kona, Ampere eller Audi om de var tilgjengelige også, men vil ikke anbefale å vente i 2år fordi man går glipp av besparelsene i mellomtiden.
Glemte å laste inn Finn tråden: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123580705
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amatøren

Takk for motsvar!

Du tråkket meg ikke på tærne og jeg er åpen for andre merker (endte nesten opp med Tesla modell X selv, men det er enn annen historie og da ikke i e-Golf vs. Ioniq). Jeg mente at når TS vurderer to biler opp mot hverandre så bør man respektere det og holde seg til det.

Det kan være både smak/magefølelse og økonomi som spiller inn. Det endelige svaret på hvorfor det bare de to biler som er nevnt, er det bare TS som har det fulle og hele svaret på.

Derfor mener jeg tråden ikke bør spore av. Det har blitt mye av det rundt på forumet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA