Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendle 8 mil hver vei uten lademuligheter. Går det da?

Startet av ipi, lørdag 21. juli 2018, klokken 19:15

« forrige - neste »

ipi

Hei!
Håper noen erfarne elbil pendlere kan hjelpe meg nå. Jeg blir straks student, og pendler. Trenger derfor en elbil som kan gjøre dette så rimelig som mulig for meg. Strekningen som skal kjøres er karmøy - stavanger. Ca 8 mil, hvor en mil er ferje. Veien er stort sett landevei 70-80 km/t. 3 bratte og lange tunneler, noe motorvei og noe blandet i lavere hastighet. Pendling hele året. Mulighet for lading finnes underveis, men hvis mulig, så unngår jeg helst det, pga tidsbruk.
Hvilken elbil kan klare dette? De store dyre bilene er selvfølgelig uaktuelle pga pris. Tenker i retning av hyundai ionic eller nyeste nissan leaf. Hva tror dere? En annen ting er selvfølgelig alder på bilen. Bør jeg kun se på splitter nye biler, eller kan en bruktbil også være aktuell?

Vollis47

Det bør gå bra med en forholdsvis ny Kia Soul. Jeg kjører ofte en tilsvarende lang strekning i Sør-Rogaland. Enkelte kalde vinterdager har jeg stoppet 5-10 minutter og ladet litt. Når jeg har kommet frem har det likevel vist seg å være unødvendig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

Som utrent (nybegynner) elbilsjåfør kjørte jeg 16,5 mil med FL e-Golf ("300 km" utgave) mellom ladinger på vei til Stavanger på vinteren.

Det var stort sett på motorvei på vinterføre med tett snevær og en del defroster på (hadde ikke lært meg effekt bruk av klima da så jeg brukte det som en fossilbil). Hastighet på motorvei var gjevnt mellom 100 og 110. Litt omkjøringer med lavere hastig var det, men vesentlig på motorvei.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

lommelun

På vinteren: 16 mil daglig med tunneler bakker etc kan bli vanskelig med både Kia Soul, Huyndai Ioniq, Nissan Leaf...

Nye golfen rekker vel litt lengre?

På sommeren derimot er dette null problem.

Samtidig så er tiden du trenger på en hurtigladere for å hente en mil eller to ikke veldig mange minutter.

Crown

8 mil hvorav en mil er ferge vil jo si 7 mil, altså 14 mil tilsammen?

Start/stopp er på samme punkt, så hvor mye bakker etc det er i mellom har ikke så veldig mye å si.  Jeg har aldri hatt mindre enn 17mil rekkevidde på Ioniq'en min (20mnd nå), også vestlandsklima og -veier (selv om det i vinter var rett så kaldt), så den bør klare dette veldig fint hele året. Om sommeren kan du la det gå sport i å klare det frem og tilbake to ganger de dagene forholdene er ideelle:-D

Bonus er at du bruker minst penger på strøm av alle pga veldig lavt forbruk.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

#5
Som Crown sier så gå heller for en Ioniq enn en ny Soul. Finn en Ioniq med teknikkpakke (evt også med skinnseter) på finn.no så får du den raskt. Soul er en fin bil etter hva mange sier, men den har kortere rekkevidde enn Ioniq pga dårligere effektivitet. Så tror at Ioniq er ett bedre valg enn de to der.

Alternativt en brukt e-Golf eller i3 som er av nyere type og størst nåværende batteri.

Tror alle vil klare det du er ute etter, men kan kreve en liten klatt-lading på de kaldeste dagene på vinteren.

Har selv en Ioniq, fikk den 6 juni, så har ikke så mye erfaring, men jeg pendler fra Flateby til Nydalen i Oslo, som er nesten 4 mil en vei, ca 8 totalt tur/retur. På sommertid så ser det ut til at jeg vil teknisk sett klare 3 turer om lite kø og optimale forhold uten å lade, men da er det en viss risiko å ende opp strandet eller få % igjen når hjemme på den 3de dagen. Så blir å lade annenhver dag her. Strålende fornøyd med Ioniq så langt. Skinnseter og ventilasjon er deilig gitt på sommerdager når sola har grilla setene og setene griller ræva når man setter seg inn. :P

Edit - glemte å legge ved at det også avhenger litt av personlige preferanser og krav her. Hvilke liker du best med tanke på utseende, hva dekker dine behov som bagasjeplass, antall seter (i3 kommer bare i 4 seter) etc etc. Samt din økonomi, som du skriver kommende student, så antar at du vil ha det så billig som mulig så da kan det hende en brukt Soul eller Leaf vil være mer riktig, bare at med Leaf nå du nok lade og om bruk av hurtiglading så koster det penger også, så da forsvinner kr.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Barskog

Ser du ønsker så rimelig som mulig. En Renault ZOE R90 (R110 er det vel som leveres nå) er vel en del rimeligere enn de som her er nevnt, den har også vesentlig lengre rekkevidde. Du trenger da ikke å forholde deg til ladestopp, men kommer hjem igjen med rikelig med strøm på batteriet, selv på den kaldeste vinterdagen. Kan være fint hvis man også skal bruke bilen på ettermiddag/kveld. Ved kjøp av ZOE følger det også med ferdig montert 16A hjemmelader i prisen.
Kan nevne at jeg på vinteren har kjørt i -12 grader og godt snødrev fra Vestfold (0 moh) opp til Gol (200 moh) uten lading. Det er en distanse på 210 km + høydemeterne. På sommeren gjør den godt over 300 km før den må lades.
Lykke til med valget :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

hsa77

Sitat fra: Barskog på søndag 22. juli 2018, klokken 00:52
Ser du ønsker så rimelig som mulig. En Renault ZOE R90 (R110 er det vel som leveres nå) er vel en del rimeligere enn de som her er nevnt, den har også vesentlig lengre rekkevidde. Du trenger da ikke å forholde deg til ladestopp, men kommer hjem igjen med rikelig med strøm på batteriet, selv på den kaldeste vinterdagen. Kan være fint hvis man også skal bruke bilen på ettermiddag/kveld. Ved kjøp av ZOE følger det også med ferdig montert 16A hjemmelader i prisen.
Kan nevne at jeg på vinteren har kjørt i -12 grader og godt snødrev fra Vestfold (0 moh) opp til Gol (200 moh) uten lading. Det er en distanse på 210 km + høydemeterne. På sommeren gjør den godt over 300 km før den må lades.
Lykke til med valget :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Pendler selv 130km med Zoe, aldri noe problem - kan kjøre bånn gass sommer som vinter! På de kaldeste vinterdagene tar det 12t+ å lade opp batteriet med 16A , så med din kjørelengde ville jeg ha vurdert å investere i 11kw lader, koster 20.000kr ekstra men da kan du bruke bilen etter jobb også!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Zimon

Glemte visst Zoe jeg over, tenkte nok på muligheter for hurtiglading og da visket hodet mitt ut Zoe som alternativ.

Men om bilen primært skal brukes til å bare pendle med + små handling til butikken så vil Zoe også være aktuell tenker jeg.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Barskog

Med ZOE slipper man å stoppe langs veien for å lade. Må tenke litt anderledes når det gjelder ZOE i forhold til andre elbiler, da ZOE har rask destinasjonslading på hele 22kW i tillegg til stor batteripakke på 41kWh tilgjengelig kapasitet. Da lader man raskt på destinasjonen i stedet for langs veien.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

chriso89

husk at med zoe kan man IKKE hurtiglade og måha stor ladebøtte hvis du skal saktelade hos venn da den ikke støttet norske strømnettet uten en trafo

kia soul vil klare strekningen året rundt.  har aldri hatt mindre rekkevidd en den strekningen.  vinter klarer min ca 16 mil og sommer ca 20 mil med mitt kjøremønster.

Nye nissan leaf vil lett klare den strekningen og vil kanskje være bedre valg pga større batteri.    Hyundai ionic er også veldig godt valg

Barskog

#11
Nei, men med ZOE kan man noe som ingen andre elbiler kan: semi-hurtiglading på 22 kW AC lading ;)

Joda, den tåler norsk strømnett og lader helt normalt med den 16A laderen som blir installert og på alle 11 kW og høyere. Har man behov for å saktelade her og der kan det lønner seg å kjøpe med en "lademugge" - den gamle store ladebøtta som nevnes i innlegget over selges ikke lenger.

Med ZOE må man bare tenke litt annerledes, kan ikke sammenliknes direkte med de andre elbilene, med både fordeler og bakdeler. Det blir som å sammenlikne epler og pærer. Ser at mange ikke helt kjenner mulighetene ZOE gir og derved bare poengterer hva den ikke kan, og derved vanskeliggjør situasjonen.

Nevner bare dette siden trådstarter etterspør billigst mulig løsning som kan dekke denne distansen. Vi har 3 stk ZOE i gårdsplassen (Q210 - R240 og R90) og kjører tilsammen 90.000 km årlig. Utfordringen med det veldig spesielle norske strømnettet (som avviker fra europeisk standard) finnes det gode løsninger for. Vi opplever det som ingen problem, må bare ha litt kunnskap, og derfor har vi blant annet dette forumet :)

Kanskje grunner til at ZOE har vært Europas mest solgte elbil 2 (3?) år på rad nå?

Nok en gang: Lykke til med valget!

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

bårdk

Har hatt elbil siden 2005 og har til nå aldri ladet andre steder enn hjemme. Derfor valgte jeg Zoe som siste elbil for å kunne kjøre til hytta uten å tenke på lading underveis (130 km). På hytta fungerer ladebøtta mer enn godt nok selv om den lader tregt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA