Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AC service på 2013 P85

Startet av Muffinman, mandag 09. juli 2018, klokken 17:07

« forrige - neste »

Muffinman

På vei hjem fra verksted med gamle godbilen etter å ha fått fikset ting på en utmerket måte hører jeg at det suser i AC rørene. Den lyden har jeg hørt en gang før og da var det lekkasje på anlegget og gassen var på vei ut av systemet. Det kjøler riktignok enda her men i tilfelle; noen som vet hvilken gass denne varianten bruker? Forstår at det er minst et par varianter avhengig av modell.

Og tips til hvor man kan få gjort etterfylling og hva det evt koster? Litt langt å kjøre til servicesenteret. Holder til på nordvestlandet.

Siggen

Er det ikke R1234yf på alle biler i Eu og R134a på US (?)

Muffinman

Mulig. Kan hende det står noe i verkstedhåndboka. Sjekker.

Muffinman

Går tydeligvis ikke an å redigere tekst samtidig som man legger til vedlegg heller....

Da finner jeg ihvertfall ut hva som trengs av gass. Gjenstår å finne noen som utfører jobben, i tilfelle :)

Gordon Retriever

Jeg har inntrykk av at veldig mange tilbyr service og feilsøking av klimaanlegg - f.eks. forhandlere av dekk eller bilglass.
Kall meg skeptisk, men jeg ville foretrukket noen med erfaring med Tesla, i et håp om å redusere sjansen for at bilen kom tilbake med ødelagte deksler, festeanordninger o.l.
Litt avhengig av kjøretid for deg, kan Molde Billakkering være et alternativ. Disse er godkjente av Tesla for å utføre karosseriarbeid, og bør ha et visst kjennskap til bilen.

Muffinman

Takk for tips. Er en time dit, så helt innafor :)

Zephid

Å komme til høytrkk/lavtrykkstilkoblingene på disse bilene er ganske enkelt, så ethvert verksted burde klare å utføre jobben uten å ødelegge noe :)

Simen1

Hvis det er lekkasje med hørbar suselyd forsvinner all gassen og kjøleeffekten i løpet av minutter. Siden du fortsatt har kjøling så kan ikke lyden skyldes lekkasje. Det er nok bare kjøleanlegget som jobber hardt. Jeg ville i hvert fall ikke spandert penger på feilsøk så lenge du fortsatt har kjøling. Jeg er heller ikke bekymret for batteriet dersom kjøleanlegget svikter. Eneste praktiske konsekvens er redusert komfort, ladeeffekt, regenerering og motoreffekt. Du slipper å skaffe veihjelp, og kan kjøre selv til et servicesenter eller AC reparatør.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

#8
Ehm. Susingen er da ikke lyd fra selve lekkasjen  ;D

Når det begynner å bli lite kjølemedium får man susing i rørene. Been there, done that på akkurat samme bil for et par år siden. Har vel kanskje 3500 timer bak rattet i Model S, så jeg mener å ha en liten formening om hvordan det høres ut når AC jobber hardt. Det skal IKKE suse i rørene. Suser det er det sannsynligvis bare spørsmål om tid før kjølingen begynner å forsvinne. Slår man av kompressoren forsvinner susingen, slår man på kommer den tilbake selv på laveste pådrag.

Konsekvensene av kjøling som ikke fungerer har jeg selv førstehåndserfaring med på andre bilen vi eier. I fjor var det en bug som gjorde at ting ikke fungerte slik som det skulle og jeg observerte fenomenet via canbusdataene.

Du glemte en konsekvens. Du blir kraftig forsinket når ladingen tar 5 ganger så lang tid i varmen. På ferien hvor man har lagt inn kjøredager betyr det gjerne at man må droppe planlagte reisemål. En AC-service vil dermed være en god forsikring mot ødelagt bilferie.

Arntiv

Har også susing og dårlig effekt på klimaanlegget. Er på ferie i Trondheim, og har ringt rundt til forskjellige verksteder uten hell. Enten har de ikke R1234yf, eller så har de ikke den rette oljen (skal visstnok være en olje som ikke leder strøm?). Vil sånn sett anbefale merkeverksteder som selv fører elbiler. (Min erfaring er at ventetid for å få time dessverre er større hos de...)

Under panseret finnes en lappe som viser type gass og olje:
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Muffinman

Tesla tar 2600 for etterfylling, med mindre man finner lekkasjer.

nortrahof

HFO-1234yf er en mer miljøvennlig erstattningsgass for R-134a.
Den har omtrent samme egenskaper men er dyrere å etterfylle. Kan være at TMs pris er etter dette?
Det skal gå an å bruke R-134a i anlegg for HFO-1234yf - men det er ikke ønskelig. Derfor skal tilkoblingene være forskjellige.

Her er det som Honywell og DuPoint sier:

What will happen if HFO-1234yf is accidentally mixed with HFC-134a? 
•Minimal pressure effect, but will alter P-T relationship for servicing
•Potential impact on R/R/R segments (ease of separation, ARI 700 purity specs)
•Resulting blend will have small glide and may still be flammable
Regulations, training, industry Standards needed to prevent mixing of HFC-134a and HFO-1234yf during servicing
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Stusser litt over at det er fastpris, for "før i tiden" tok man ut all gassen på anlegget, veide den og fylte opp med riktig vekt. Så betalte man for jobben og antall gram ekstra gass som var påfylt.

Ampéreson

Gjorde dette nettopp på min 2014 P85+, 1500 for arbeidet og 1200 for gassen (fylte 175 gram). Dette var da hos Sandveen service på Midtun i Bergen.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. juli 2018, klokken 15:51
Stusser litt over at det er fastpris, for "før i tiden" tok man ut all gassen på anlegget, veide den og fylte opp med riktig vekt. Så betalte man for jobben og antall gram ekstra gass som var påfylt.
Det er mange som holder på med slikt nå. Sikkert ikke så kult å blande gassene hvis noen har fylt feil fra før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA