Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AC service på 2013 P85

Startet av Muffinman, mandag 09. juli 2018, klokken 17:07

« forrige - neste »

Muffinman

Merker at kompressoren lager litt skarpere lyd enn normalt nå, så noe er nok på gang. Imidlertid er kjøleeffekten upåklagelig.

Tesla har forsikret meg om at det ikke er skadelig for kompressoren å kjøre slik, man får kun negative effekter mtp dårlig kjøling av kupe og batteri med alt det innebærer. Må vel få tatt den fyllingen :)

Stig O

Leste nylig på Broom at mangel på kjøleveske var den vanligste årsaken til at kompressoren røk. Av en eller annen grunn sjekkes dette vist nok ikke på service.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

#17
Stusser også på at Tesla ikke advarer mot dette all den tid det later til å være konsensus i bransjen om at det er skadelig å kjøre med for lite gass. Jeg har utsatt fylling på grunnlag av dette siden kjøleffekten fremdeles er god, og at jeg har en annen periodisk feil jeg ønsker ordnet. Og det er greit at den ikke er periodisk lenger når man kommer på verksted...

Har bedt om en presisering angående fare for skade på kompressoren. Tror jeg vil bli passe muggen hvis jeg kjører den i gryna ved å følge råd fra leverandøren, spesielt rett etter å ha skiftet deler ellers på bilen for mange titusener....

Hodetelefoner

Det er mulig våre kompressorer ikke tar skade av dette.
Amerikanerne har hatt AC kompressorer siden tidenes morgen. Selv AC kompressorer ifra 50 tallet fungerer fint i dag. En tysk / europeiske AC kompressor fungerer normalt ut garantien på bilen.
Men de bør nok ha noe å jobbe med. Men de slår seg vel av ved lite trykk.
Uten at jeg har sjekket opp noe her.

E_S

Trykkbrytere som kutter kompressoren dersom trykket blir for lavt har vært standard siden tidenes morgen, så det vil overraske meg stort om noe AC-anlegg får skader av lite gass.
:)

Muffinman

Ser at canbus rapporterer at gassen blir 10-15 grader varmere på denne enn på vår andre Model S. Kan det indikere noe?

Saberhagen

Hei. Løfter opp denne. 

Min 75D fra juli 2017 har begynt å lage suselyder (kom sånn plutselig idag) som blir borte når AC skrus av. AC blåser heller ikke kald luft lenger. Virker som om det er tom for gass eller lignende? Er det vanlig på en bil som kun har kjørt 30k og er 1 1/2 år gammel?

Suselyden høres ut som om det er en slange som lekker.

Muffinman

Sikkert en lekkasje som gjør at gassen forsvinner. Dette er alt for tidlig, og du bør få dekket retting av denne.

Vi hadde forresten vår P85 inne hos Tesla for dette i fjor høst. Da byttet de en aktuator som var gåen, og systemet gikk gjennom testrutinen de kjører uten feil. Imidlertid var susingen i rørene akkurat like markant, noe den fremdeles er. Om det er kjøleeffekt vet vi ikke da det var blitt for kaldt til å teste ved utbedringstidspunktet. Antar fasiten kommer når varmen blir et faktum.

Saberhagen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:21
Sikkert en lekkasje som gjør at gassen forsvinner. Dette er alt for tidlig, og du bør få dekket retting av denne.

Vi hadde forresten vår P85 inne hos Tesla for dette i fjor høst. Da byttet de en aktuator som var gåen, og systemet gikk gjennom testrutinen de kjører uten feil. Imidlertid var susingen i rørene akkurat like markant, noe den fremdeles er. Om det er kjøleeffekt vet vi ikke da det var blitt for kaldt til å teste ved utbedringstidspunktet. Antar fasiten kommer når varmen blir et faktum.

Det jeg også tror, men man vet aldri med Tesla.. Får ta en tur innom i morgen og snakke med dem om dette. I går var det ca. 13 varmegrader da jeg testet å få kaldluft fra bilen, men det kom bare varm luft ut, selv på low-settingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA