Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

25 000 kr i egenandel ved skade på lånebil!!

Startet av Mr.D, søndag 08. juli 2018, klokken 13:02

« forrige - neste »

Mr.D

Tesla krever nå kr 25 000 i egenandel hvis du er så uheldig og påfører lånebilen en skade mens din egen bil er inne for retting av feil eller mangler! Dette gjelder da hvis du får en Tesla som lånebil.
Jeg har selv kr 4 000 i egenandel om jeg skulle påføre min bil skade.

I følge kjøpsloven er de forpliktet å stille bil til disposisjon hvis din egen bil er inne for utbedring av feil eller mangler. Men jeg synes det er utrolig urimelig at jeg skal kunne belastes for kr 25 000 for skade på lånebilen til Tesla når min egen bil er inne for å utbedre en feil/mangler som skyldes dårlig kvalitet på varen jeg har kjøpt! Så fordi at min bil er inne pga Teslas dårlig kvalitet skal jeg kunne påføres en ekstra risiko på kr 21 000 for at de skal fikse min bil?!?!

Hadde denne egenandelen gjeldt de som fikk lånebil pga utbedring av skade eller andre ting så ja, men ikke når man får lånebil pga feil og mangler på en ny bil som må utbedres!!

JorEl

Enig, synes det er litt rått(ent).
Lurer på hvordan det hadde blitt om kunden påførte skade for 15.000kr?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øggen

#2
For å vri litt på det:

Med tanke på "behandling av lånebilen"
Ville du vært mest forsiktig med bilen om egenandelen var 50000 eller 5000?
Skjønna du kor ej vil??

Uansett fritt valg om du vil ta ut lånebil eller ikkje. Betingelane e absolutt ikkje urimelige i mine auge.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Mr.D

Det er flott at du synes kravet er rimelig.
Hvis vi ser på ditt argument med tanke på beløp og forsiktighet, så kunne de like gjerne sagt, skader du bilen, må du kjøpe den.... forskjellen er bare beløpet og hvor langt man trekker strikken. For din den er 25 000 tydeligvis innenfor.
Det er ikke beløpet i seg selv som er saken, det er prinsippet. Jeg må ha min egen bil inn til utbedring pga feil/mangler knyttet til kvaliteten ved levering av min nye bil (steinsprut, lakksøl, lakkskader m.m). Det er Tesla som er "skyld" i at min bil må inn for utbedring. Hadde jeg kjørt min egen bil, og vært uheldig, ville jeg måttet ut med 4 000, men siden min bil må inn for utbedring, og jeg kjører lånebil må jeg ut med 25 000. Det er helt urimelig.
Som du sier, jeg kan avstå fra å ta lånebil i de ukene, men som familiefar kan hverdagen bli noe vanskelig uten bil, så det er ikke noe reelt alternativ.
Siden det er Tesla som har skyld i at min egen bil må inn for utbedring, er det urimelig at de da påfører meg en økt risiko på 21 000 for å kjøre en lånebil som er identisk til min egen. I henhold til kjøpsloven er de også forpliktet til å stille med et alternativt transportmiddel som vil ha samme nytteverdi.
Når det er sagt, tror jeg uansett Tesla har en dårlig case om uhellet skulle være ut. Dette fordi i henhold til kjøpsloven er Tesla forpliktet til å dekke kjøpers utgifter som er direkte knyttet til at bilen er inne for retting. Hvis jeg da på bakgrunn av dette, får skade på lånebilen, vil det være en direkte årsakssammenheng mellom min økte utgift og at min bil er inne for retting, noe som gjør at de blir nødt til erstatte min ekstrakostnad på 21 000. Differansen mellom min egenandel og den de krever.

Mr.D

Sitat fra: JorEl på søndag 08. juli 2018, klokken 13:28
Enig, synes det er litt rått(ent).
Lurer på hvordan det hadde blitt om kunden påførte skade for 15.000kr?

Da måtte du ut med 15 000 og ikke 25 000. Det er maks 25 000 i egenandel.  Så er det en skade til kun 5 000, blir det kun 5 000 man må ut med.

Thor2014

Hertz har 40.000kr i egenandel, men enig. Det er jo veldig høyt

Mr.D

Sitat fra: Thor2014 på søndag 08. juli 2018, klokken 16:34
Hertz har 40.000kr i egenandel, men enig. Det er jo veldig høyt

Det er forsåvidt riktig, men det mener jeg ikke er direkte sammenlignbart. For det er jo ikke sånn at jeg går til Tesla for å leie meg en bil, jeg går til Tesla for å utbedre min egen, og blir ufrivillig uten bil. De tilbyr bil i henhold til kjøpsloven, men velger å sette en egenandel som gjør dette til en vesentlig ulempe for meg som kjøper da jeg ikke har noe annet valg.

Gordon Retriever

Leiebilfirmaer selger som regel tilleggsforsikringer som reduserer egenandelen. (Og høye egenandeler øker sjansen for at kunden betaler tillegg for lavere egenandel.)
Burde Tesla tilby det samme?

Tesla91

Jeg tenker dette er rett og rimelig av Tesla. Du får takke nei til lånebil da, om du ikke har penger til å gjøre opp for en eventuell skade DU skulle påføre lånebilen i den perioden du låner den.

Spinner

Sitat fra: Mr.D på søndag 08. juli 2018, klokken 14:57Hadde jeg kjørt min egen bil, og vært uheldig, ville jeg måttet ut med 4 000, men siden min bil må inn for utbedring, og jeg kjører lånebil må jeg ut med 25 000.
Med mindre du har bonus og forsikring som tillater én skade uten bonustap, blir kostnaden mye mer enn 4000 på grunn av bonustap etc. Hvis du betaler rundt 10 000 i året skal nok skaden være på over 20-25 000 før det lønner seg å bruke forsikring.
Så for de som ikke har 75% på 5+ året blir nok kosten i realiteten ca lik.

MEN hvis du først har en ulykke du er skyld i er det strengt tatt bedre at det skjer med en annen bil enn din egen. Verdifallet kan fort bli mer en 21 000...

1000kwh

Min antagelse er at lånebilene får en del medfart. En del skader blir sikkert ikke oppdaget og de må ta kostnaden selv.

Da er vel 25000,- i egenandel et resultat. Min antagelse altså.

arv

Hei
Jeg har lånebil fra Hertz mens Teslaen er inne til rep. Egenandel ved skade kr 9500


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Torpedo Ted

De fleste reiseforsikringer/kredittkort dekker jo egenandel på leiebil...

Mr.D

Hvis man har Europeiske reiseforsikring (super) dekker den IKKE egenandel på leiebil hvis man oppholder seg på sin bostedsadresse. Dette er standard for de fleste reiseforsikringer, så jeg ville ikke satse på at man vil få noe derfra.

Forrøvrig har jeg 75% bonus med 5 år pluss opparbeidet bonus penger som gjør at skulle uhellet være ute mens jeg kjører min bil ville kosten vært kr 0!

Skjønner jo selvsagt hvorfor Tesla gjør dette, men det at de skal spare penger på forsikring og påføre med en økt risiko, når min bil er inne for utbedring som skyldes dem er det jeg synes er urimelig.

Til min overraskelse ser jeg jo her at flere synes at dette er helt rimelig, og synes det er greit at Tesla gjør en litt kjedelig situasjon enda kjedeligere for meg som kunde.
Artig med mangfold, hadde blitt et kjedelig forum hvis ikke

Jejl

Hvis du regner med bonustapet så koster det ofte over 50 000 kr å bruke egen forsikring, selv om du bare har 4000 i egenandel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA