Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Är mitt huvudbatteri ödelagt?

Startet av tomatchili, onsdag 28. november 2018, klokken 18:08

« forrige - neste »

tomatchili

Hej,
Jag har problem med min Leaf 2012 (77000 km )som saknar en bar på huvudbatteri, och alltid har haft 4 eller 5* på batteristatus.

Verkstaden (inte märkesverkstad, men de jobber en hel del med leaf tror jag) hävdar att det är huvudbatteriet som är ödelagt, men jag tror det är något med 12 volt systemet. Jag tänkte se om forumet har något tips. Jag laddade 12 volts batteriet (som jag tror är det originala batteriet) fullt, och provade även att koppla bort minus polen i 30 minuter. Symptomen var de samma före och efter:
-Bromsen går ned i botten utan större motstånd
-Vid ett knapptryck på "power" så kom stapel upp som visade ca 50% kapacitet på huvudbatteri, det stämmer bra med det som var förväntat med tanke på laddningsstatus
-När jag lyckades få den i "brems+powerknapp" mode så står det bara --- på batterindikator, och batteristapeln var helt tom. Går inte att få i kör-mode
-Kopplade jag in ladeladekabel för huvudbatteriet så blinkade laddnings indikator till, och sedan slutade laddning
-12 volts batteriet höll ca 11.5 volt vid belastning (ljus etc)
-Jag kollade alla säkringar, och såg ingen som verkade trasig

Jag ringde då NAF som kom och kopplade till en power-bank till 12 Volt:Samma symptom som tidigare. Vi vinchade upp bilen på flaket, och körde till verkstad. Jag glömde bilen i power-on läge på flaket. När vi kom fram till verkstad (ca 20 minuters körtid) fick jag inte längre ur den elektiska parkeringsbromsen. Jag slog av bilen och kopplade  in bärgarens power-bank:  Den var svårt att få bilen i power läge och få ur p-bromsen. (powerbanken som var kopplade till batteriet visade 12.5 volt)
-Nu verkar bilen vara helt död, och inte komma upp i power-läge alls, verkstaden menar det beror på ödelagt huvudbatteri

Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Jag tänker inte byta huvudbateri utan att få det bekräftat från någon mer verkstad: Rekommenderar ni att låta Birger N Haug eller elbilsmek för att ta en titt på bilen?

Med hopp om bra tips! Anders


JBS

For mig, lyder det som om at dit hoved relæ er defekt ( afbrudt )
BMS aflæses korrekt, men din relæ kan ikke aktiveres når du trykker på Start.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

tomatchili

Det låter rimligt. Det vanliga "klickandet" kom inte heller när man slog på bilen

leafnor

OBD feilkoder vil trolig gi svar på hvor feil er.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

PerG

Vi har liknende symptom på vår 2012 leaf 2 ganger. Første gangen var det et rele som ble skiftet etter svært lang feilsøking. Ble en forholdsvis dyr fornøyelse. Andre gangen så jeg for meg det verste, men så var det 12 volt batteriet som var begynt å bli dårlig og det var nok å skifte det, så jeg slapp billig unna den gangen. Ellers er dårlig kontakt diverse steder noe som kan skape slike symptom etter det jeg har forstått.

tomatchili

Tack för bra tips!  Får kolla med verkstaden i morgon: Ett nytt 12 volt batteri skulle nog inte skada, men det borde de ju ha testat. (i vilket fall så borde det fungerat med bärgarens power-pack kan man tycka)

tomatchili

Det var både 12 volts batteriet och relä/junctionboks. 18000 för att byta relä, så det var ju inte mycket billigare än att byta huvudbatteri:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180403/nissan-lanserar-batteribyte-for-leaf-fran-24000-kronor/

JBS

Er det ikke muligt at få lov at bruge en "brugt" junctionboks ?
De lægger hos div. ophugger til få penge.
Og de koster helt sikkert IKKE 18000kr.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

tomatchili

#8
Jag hoppas på det, skall få prisuppgift på det i morgon: 7000 för delen  (det är väl den som även kallas DC/DC converter?) och 11000 för jobbet.
Det var nog ett relä i "junction boxen" som hade gått: Kanske kan man byta enbart reläet?

Jag har läst om att det finns ett känt problem att DC/DC konverter kan ta kvällen pg.a. ett software fel: Någon som vet hur man ser om bilen är uppdaterad med korrekt SW? Jag har alltid haft bilen på Nissan service, så om den har en felaktig SW version så borde jag ha en bra sak tycker jag: Felet uppkom i samband med att bilen var inkopplad med power on i ca 15 minuter för att få upp värmen i kupen.  Det var ca -10 grader ute. När jag kopplade ur ladekabeln uppstod felet.

Är det så att ett dåligt 12 volts batteri får dyra följder (precis som den märkliga konstruktionen att en kortsluting i PTC elementet ofta tar med sig DC/DC converter i "fallet". Riktigt dålig konstruktion av kraftelektroniken verkar det som!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA