Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk moped, oppgradering til lithium.

Startet av offpist, lørdag 07. juli 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

offpist

Jeg fant denne mopeden på finn.no for 3000 kr og tenkte det kunne være et morsomt prosjekt for lithium konvertering. Den heter E-Max og var bygget i Tyskland og har vesentlig bedre kvalitet enn de mange syklene som kommer fra Kina.

Den kom originalt med 8 stk 20AH blybatterier på 12V, koblet sammen for 48V. Og siden de ofte blir ladet helt tom får de gjerne et kort liv i en slik sykkel.

Etter å ha fjernet 60 kg med batterier står det igjen masse ledig plass til lithium batterier.

Jeg ønsket også mer effekt og mulighet til å sette toppfart selv så en Kelly motorkontroller til 72V ble bestilt fra Kina. Den originale hub-motoren er ratet til 4kw ved 48V men folk har kjørt helt opp til 20KW på disse over kortere perioder og det har gått bra.

Batterivalget falt på VW E-up i 21S2P som betyr 86V maks og 50AH.
Kunne gjenbruke de originale boltene og koblinskinnene i monteringen.

Kjører foreløbig på 10KW peak og toppfarten gikk fra 45km/t til 91 km/t.
(selvfølgelig bare testet på "bane" og justert ned igjen etterpå... ;)

Rekkevidden er 130 km hvis man kjører fornuftig.

Har også montert en ekstern spenningsregulator fra 90V til 12V for sykkelens elektriske anlegg som er 12V.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

elekTrond

Avføringskult!  :laugh:

Har bygd tråkkesykkel med 48V 750W BBS-02 og lurer på en (god) håndfull ting:

       
  • 72V kontroller, og 86V systemspenning? Hva tåler denne?
    Min tar bare 60V før MOSFET'ene smeller.
  • BMS med blåtann? Hva valgte du her?
  • Regén muligheter?
  • Hva veier 1 alt. 42 e-up! celler vs. 1x20 Ah á 7,5 kg?
  • Har du ekstra celler å selge eller kjøpte du bare akkurat?
  • Bonus-spørsmål: Hemmelig plomberings-knapp for 45 km/t?  :police:
'13 Mjau

elektrolux

Spennende lesning. Høres ut som du har fått et flott kjøretøy ut av denne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

offpist

Kontrolleren heter kelly KEB72601X. Den er laget for 72V nominelle batteripakker men tåler 90V maks. Så har jeg bare slengt på en Victron bmv-712 som har innebygget blåtann. Den tåler  maks 94V.
Den gir fin info om strømstyrke, spenning, brukt ah og soc. Alt man trenger egentlig.

Hver celle veier litt over 700 gram.
Jeg kjøpte 2 stk komplette batteripakker fra e-up så har flere hundre celler på lager.. kontakt meg på pm for mer info.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

KEB72601X har også regenereing, først når man slipper gassen og enda mer når man trykker inn gasen. Alt dette kan man konfigurere med en pc. Throttle responsen ble også mer behagelig med kelly kontrolleren sammenlignet med den originale produsert av Proud Eagle i Kina.  Jeg har bestilt en 86V 10A lader på eBay. Da vil lading fra tom til full gå på 4-5 timer. Med 2 ladere så burde det kunne gå på halvparten, og fremdeles være innenfor å lade på vanlig 10A schuko plugg.

Bakdemperen har justerbar fjæring og den måtte jeg løse helt opp fordi vekten er mye lavere nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

86V laderen er montert.. den viste seg å lade 13,6A hele veien til 86V så det var en gledelig overaskelse.
Fra tom til full på under 3 timer.

Har justert opp motor controlleren til maks, så nå kjører jeg 12KW (peak) effekt så her går det unna.

Realistisk rekkevidde når man ligger i ca 80 km/t er sånn ca 90 km har jeg funnet ut, noe som er riktig så bra.

Prøver å gjøre noe med demperene, de er for stive og ubehagelig å kjøre med.
Bakdemperen fra "YAMAHA NEOS 50" skal passe rett over, og gi en mer behagelig kjøreopplevelse så det er bestilt på eBay for 500 kr inkl frakt.  Vi får se om det hjelper.

Har gjort litt testmålinger av temp på motor og kontroller etter å ha kjørt til og fra jobb noen dager og motoren holder seg godt under 50 grader og motorcontrolleren under 30 grader så ikke noe problem der. Full effekt er jo bare ut av lyskryss osv og bare noen sekunder av gangen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Caspar

Ser veldig bra ut. Eup modulene er geniale for «hjemmebygg» Første og annen etasje bolter gjør det lett å bygge i høyden. Hvis du skal endre kombinasjonen mellom serie og parralel i modulen har jeg laget et fint verktøy for å demonter og montere sammen igjen modulen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

offpist

Jeg har gjort litt andre oppgraderinger siden sist.

Bakdemperen er byttet mot en ny som er justerbar. Den originale ble for stiv, nå som mopeden ble mye lettere.

Speedometeret virker nå. Jeg monterte en gps sender som sender pulser på lik linje som den originale motorkontrolleren gjorde.

Montert quadlock mobilholder på venstre speil.

Led kjørelys (kun nærlys) langlyset beholder jeg som vanlig halogen fordi det tross alt lyser bedre.

Byttet alle strømledningene mellom batteri og motor controller til myk 21mm2 kabel og oppgradert til 200A sikring.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA