Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trilling og kilometerstand

Startet av LittleHammer, fredag 06. juli 2018, klokken 18:42

« forrige - neste »

rusten

Jeg er fersk c cero eier og har lite erfaring følgelig men er interessert i å finne ut mest mulig for å kunne ha maksimal glede av denne lille skøyeren som får meg i godt humør  :) .Med forsiktig trykk på regulatoren greier jeg 125km. i sommervarmen og hovedsaklig småturer i og rundt Stavanger by!Virker som motorvei og hastigheter stort over 70 kmt. trekker mye strøm og reduserer rekkevidden mye så jeg prøver å unngå higwaydrive ,men har tenkt snarest å ta en landeveis test til Finnøy og en sving innom Talje for å prøve de tre undersjøiske tunnelene som byr på endel høydemeter nettopp for å sjekke rekkevidden !Jeg kommer tilbake med resultatene senere !C ceroen er 2015 modell og gått 19 ooo km og gir fremdeles utslag på samtlige punkter på batterimåler ved endt ladning samt gom viser 130 ved start.

LittleHammer

Sitat fra: rusten på tirsdag 10. juli 2018, klokken 22:01
Virker som mot gir fremdeles utslag på samtlige punkter på batterimåler ved endt ladning samt gom viser 130 ved start.

Er dette en måte å sjekke batteriets tilstand på når jeg skal besiktigelse bilen? Hva er bra og dårlig her hvis bilen har gått 100 000?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

noto

Tror ikke det. Er også fersk trilling-eier, men har forstått at strekene ved fullading aldri forsvinner, de får bare mindre innhold, og at GOM-tallet er basert på tidligere forbruksmønster og derfor varierer mye.

tomrh

Hvis GOM viser mye, dvs. 130+ km, ved oppstart er det bevis på bra batterihelse, for med et svekket batteri vil det aldri kunne estimeres så mye kjørelengde (med unntak av at eier kan ha kjørt i timevis i 40 km/t for å manipulere den opp da..). Men viser GOM mindre så er det ikke et bevis på dårlig batteri, fordi sjåføren kan ha hatt en svært uøkonomisk kjørestil. Som f.eks. når datteren min kjører så viser GOM bare 70-80 km ved oppstart mens den viser 110 km straks jeg blir hovedsjåfør.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Tips til god GOM: Kjør bilen til fjells,lade fullt. Kjør 5-6 mil rolig til stranden,lade fullt. Da har du super GOM.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

For å sjekke om batteri er "bra" er det beste å ta ein prøvetur på rolige vegar, i moderat fart. Da bør skal 50 km være ca 50%, men det er gjerne på slutten det blir mindre om batteriet er slitt. Trillingene viser alltid 16 prikker, mister ingen prikker som t.d. Leaf.

For å lese ut faktisk status av batteriet, må det brukes ODB2 blåtann dongel og app. Da kan status leses ut frå batteriet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

rusten

Trillingene er trivelige og lettkjørte biler som har oppvist god driftsikkerhet gjennom de ni årene de har vært solgt i landet ,leit ikke en oppgradert utgave har dukket opp med mer batterikraft !For den som ikke kjører så mye kan den korte rekkevidden være nok i alle fall så lenge en kan lade hjemme over natten. Min nest siste kjøretur var 76 km i pøsende regn og 6-7 grader i vekslende 60.70 og litt 80 sone samt stor høydeforskjell og heller ikke snile kjøring !varmeapparatet ble brukt på halv effekt i omlag 25 minutt av turen og da jeg kom hjem viste gom en rest på 19 km.Overraskelsen var derimot dagens kjøretur som var på 40 km. også i regn og omlagt åtte grader med helt normal kjøring i varierte hastigheter og varme apparatet på hele tiden! Gom sto på 116 ved start og 76 ved stopp ! Virker jo lovende men får se hvor langt  resterende strøm bringer meg for gom meteret er neppe helt å stole på ?

rusten

Vel det ble altså 83,6 km og skilpadde symbolet kom da jeg rullet inn på tunet !tullet nok vekk noen km. den siste mila og to med unødvendig akselerasjon og noe høy hastighet ,dog ikke over hundre !men varmeapparat på omlag halv styrke hele strekningen noe som gjorde turen behagelig og holdt duggen unna .Nå var der neppe under seks grader pluss så det blir jo interessant når minus gradene kommer å finne den reelle rekkevidden .

TB

Høres normalt ut med ca 84 km rekkevidde. Fra skilpadde symbol tennes til stopp kan det være stor forskjell på rekkevidden. Det som stopper bilen er første celle som når 2,75 Volt. Ved forsiktig kjøring og godt balansert batteri pakke kan det være flere km.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rusten

Ja det er helt tydelig ut fra siste ukes kjøring at 110 /85  km er reelle kjørelengder når temperaturen er mellom 6 -8 gr. og regn uten / med varme apparatet på 1/2 styrke ved lovlige hastigheter omkring byen !Heldigvis mildt her på Vestlandet så en kommer neppe særlig under 70 km. noe som holder for mitt bruk de neste årene.Hastigheter over 80 trekker tydelig mer strøm og motorvei bør unngås noe som er lett her hvor vi kun har ei drøy mil av slikt og kø der to ganger i døgnet  ;-) Helt ok biler til nødvendig småkjøring og veldig rimelige å ha og bruke ! Nå når Ryfast tunnelen åpner på års skiftet kan nok pendlere fra Strand kommune få seg rimelige trillinger på bruktmarkedet bare de ikke er kjørt stort mer enn 40 - 50 tusen så skulle de makte seks mil daglig pendling neste fire årene og være bra inntjent !Skal man kjøre over Høgsfjorden derimot vil rekkevidden nok bli for snau tur /retur uten ett kvarter hurtig påfyll med varmt batteri  de kaldeste vinterdagene ? Tunnelen blir dyrere enn dagens ferger og gir to mil og tjuefem  minutt kjøring til motorveien på kjøpet! ett magert fremskitt spør du meg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA