Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme i trilling - det koker i ekspansjonstank

Startet av olav69, onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:36

« forrige - neste »

olav69

På lørdag opplevde vi noe merkelig. 3-4 minutter etter oppstart hørte vi noen merkelige lyder fra fronten av bilen. Etter å ha stoppet åpnet vi panseret, og der viste deg seg at lyden kom fra kjølevæske som kokte slik at det boblet i ekspansjonstanken. Det kokte så kraftig at det rant kjølevæske ut fra tanken. Etter å ha slått av varmen på det øverste hjulet på varmeapparatet, stoppet boblingen. Tenke jeg skulle filme dette, så forsøkte etter en stund å slå på varmen igjen, men da skjedde det ikke noe. Vi to sjansen på å kjøre hjem og da viste det seg at det ikke kommer noe varme fra varmeapparatet.

Det at kjølevæsken kokte får meg til å mistenke at det var svikt i en sirkulasjonspumpe som skulle pumpet væsken gjennom systemet for varme i bilen. Har noen av dere opplevd noe lignende?

C-Zero 2014 modell gått 28k.

alda

Bilen är väl under garanti fortfarande? Bara att ta den till närmaste Citroen verkstad.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

olav69

Kjøpt i april 2014 så utenfor garanti.

Hentet bilen fra verksted i dag. Leverte inn en bil uten varme i varmeapparat, fikk tilbake en bil med varme i varmeapparat. Verkstedet har ingen forklaring på hvorfor det kokte og sprutet ut kjøleveske fra ekspansjonstank. De sier videre at de ikke finner noen feil på sirkulasjonspumpe (som ble byttet i nov 2018), men anbefaler bytte av varmeelement da dette har redusert effekt. 

For den nette sum av 28k bytter de gjerne varmeelement.


engolf

I tillfälle svikt i cirkulation kan värmeelementet bli väldigt varmt väldigt fort, med följden att det fosskokar innan termostaten reagerar och stänger av elementet. Jag hade gått igenom kablaget till cirkulationspumpen, det kan också vara korrosion i själva kontakten.

TB

Litt rart med redusert effekt på varmeelement? Bruker ikke slike å enten virke, eller ikke virke?
Om noe hindrer gjennomstrømning vil effekt avta, men det burde være mulig å fjerne det som hindrer gjennomstrømning isåfall?

Men, kjenner ikke detaljer rundt virke måten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA