Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2018.24.1

Startet av CaZpaH, fredag 06. juli 2018, klokken 09:03

« forrige - neste »

CaZpaH

Fikk for ca. En uke siden denne oppdateringen på min Model X med AP2.5. Fikk da blant annet nye «farger» i kartet. Nå er det kun hvite og grå nyanser (likte fargene bedre, og ikke funnet noe i innstillinger på å endre tilbake) og legger merke til at det nå står: «navigation by Tesla» når jeg har på navigasjon.

Ellers kan jeg melde om at MCU går i svart og restarter hvis jeg forsøker å kjøre juleshowet. Vinduene går ned som at den skal starte, men der stopper det. Ingen biggie.

Ellers vil jeg si AP fungerer kjempebra. Syns automatisk filskifte går mye jevnere enn tidligere (usikker på om dette kom tidligere da jeg ikke har kjørt på veier hvor jeg kunne teste dette på tidligere programvare).
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Lurer på om denne har blitt trukket tilbake. Jeg fikk beskjed om oppdatering på ferie (via mobilnett) tidlig i forrige uke en gang, og valgte å trykke utsett et par ganger, ville vente til vi var hjemme igjen, men i løpet av et par dager forsvant oppdateringen og jeg får nå ikke valgt den.

CaZpaH

Kan gå noen dager fra utsettelse til den dukker opp igjen. Har gjort det på meg tidligere.

Ser på firmwaretrackeren at 7 stk fikk den i går så det ser ut som at den fortsatt er aktuell.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Ok, har vel aldri utsatt oppdatering før.

THE

Hadde den første langturen med 2018.24.1 i går. Dessverre bare 1-2 km på firefeltsvei, så testet ikke filskifte.

Fremdeles synes jeg ikke AP2 er god nok på vanlig tofeltsvei. Den ligger alt for langt inn mot gulstripa etter min smak, og fører til at jeg avbryter nesten hver gang jeg møter store kjøretøy, spesielt hvis det er i venstrekurve. Det positive er at det er lite vingling i kjørefeltet, og fantom-oppbremsinger la jeg ikke merke til. Likevel blir det så mange avbrudd at jeg ender opp med å kjøre enten helt manuelt eller på cruise control. Det virker også som de har endret avstand til bilen foran, jeg oppdaget i alle fall i dag at jeg måtte redusere avstanden fra det jeg har kjørt med tidligere.

Navigasjon er mye mer korrekt hva gjelder tidsangivelser på kjøretid til målet. Beregning av rute ser mer fornufig ut, og går også kjapt sammenlignet med den gamle navigasjonen.

I går var også første turen med regnvær på lang tid. Kjørte ca 200 km i vekslende regn fra småyr og opphold til styrtregn. For første gang synes jeg regnsensor på Teslaen er minst like god som på de tidligere bilene jeg har hatt. Etter min mening en utrolig forbedring fra tidligere SW-versjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øggen

Sitat fra: THE på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:22
Hadde den første langturen med 2018.24.1 i går. Dessverre bare 1-2 km på firefeltsvei, så testet ikke filskifte.

Fremdeles synes jeg ikke AP2 er god nok på vanlig tofeltsvei. Den ligger alt for langt inn mot gulstripa etter min smak, og fører til at jeg avbryter nesten hver gang jeg møter store kjøretøy, spesielt hvis det er i venstrekurve. Det positive er at det er lite vingling i kjørefeltet, og fantom-oppbremsinger la jeg ikke merke til. Likevel blir det så mange avbrudd at jeg ender opp med å kjøre enten helt manuelt eller på cruise control. Det virker også som de har endret avstand til bilen foran, jeg oppdaget i alle fall i dag at jeg måtte redusere avstanden fra det jeg har kjørt med tidligere.


Heilt enig med THE her.
Har lurt litt på om det e mitt kamera som e feiljustert men......
Grunnen til det e at om bilen ligge va 30cm fra kvitestripa, indikera den på display at bilen kjøre PÅ kvitstripa.
Om ej e PÅ gulstripa, indikera den det som rett innafor.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jkirkebo

Sitat fra: THE på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:22
Hadde den første langturen med 2018.24.1 i går. Dessverre bare 1-2 km på firefeltsvei, så testet ikke filskifte.

Fremdeles synes jeg ikke AP2 er god nok på vanlig tofeltsvei. Den ligger alt for langt inn mot gulstripa etter min smak, og fører til at jeg avbryter nesten hver gang jeg møter store kjøretøy, spesielt hvis det er i venstrekurve. Det positive er at det er lite vingling i kjørefeltet, og fantom-oppbremsinger la jeg ikke merke til. Likevel blir det så mange avbrudd at jeg ender opp med å kjøre enten helt manuelt eller på cruise control. Det virker også som de har endret avstand til bilen foran, jeg oppdaget i alle fall i dag at jeg måtte redusere avstanden fra det jeg har kjørt med tidligere.

Hmm, jeg har motsatt erfaring. Synes AP fungerer bra på tofeltsvei, kan f.eks kjøre fra Roa til Nittedal stort sett uten avbrudd. Passe avstand til bilen foran på nivå 7 er det også, og lite fantombremsinger. Men da er det snakk om fin og noenlunde rett tofeltsvei, bruker den ikke på skikkelig svingete vei.

På E6 sørover fra Oslo blir det derimot avbrudd i ett sett. Ved stort sett hver eneste påkjørsel vil bilen slenge over til høyre. Jeg holder igjen på rattet og AP avbryter. Hadde vært fint om de kunne fått fikset dette problemet etterhvert :( Får også fantombremsinger innimellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smurf

#7
2018.24.1 fungerer bra hos meg. Ikke vært noen spesielle bugs.

Synes AP legger seg litt mer mot innersving i svingene. Det er en forbedring. Før lå den midt i feltet og det føltes ikke alltid helt greit  på svingete vei. Andre som har merket det? Men den bør se an møtende trafikk. Ikke alltid greit å ligge nær gulstripa hvis det kommer møtende trafikk.

Ja, min også legger seg midt i når kjørebanen blir bred i fbm påkjøringsfelt.

Ellers har jeg sett enkelte ganger at bilenr i nabofeltet glir over i mitt kjørefelt på displayet når jeg passerer. Men de ligger i sitt kjørefelt, så det er vel litt finjustering som gjenstår der...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

cra

Synes også den har blitt litt flinkere itl å "kutte svingene" ja. Men det kan godt bli enda litt bedre på det etter min smak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Akkurat dette med påkjøringsfelt bør de klare å få til som det er i dag, men jeg tror veimerkingen må standardiseres mer, og tilpasses selvkjørende biler, før vi kommer i mål med alle slike småting. Stiplet linje helt til påkjøringsfeltet avsluttes hadde for eksempel løst dette...

Sulle

Min bil legger seg nå 10km/t over fartsgrensen uavhengig av hva som er innstilt i settings. Når jeg manuelt tilpasser fartsgrensen (holder spaken mot meg) justerer den til rett fart (fartsgrense + valgt tillegg)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

geear

Jeg aktiverer nesten alltid AP (eller cruise) med å først vippe spaken opp (setter faktisk fart) og så to drag mot, da slipper du at den plutselig akser eller bremser fordi noe er satt annerledes..

Sulle

Jeg vil helst at den skal følge fartsgrensen...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

o.b.lix

Sitat fra: Sulle på tirsdag 10. juli 2018, klokken 16:22
Min bil legger seg nå 10km/t over fartsgrensen uavhengig av hva som er innstilt i settings. Når jeg manuelt tilpasser fartsgrensen (holder spaken mot meg) justerer den til rett fart (fartsgrense + valgt tillegg)

Min også, er nytt for 24.1
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

smurf

Det har jeg ikke merket. Tror min legger fremdeles seg på det jeg har satt i Settings.

Men jeg har merket meg at jeg nå kan øke hastigheten (over fartsgrense + margin jeg har satt i settings) med AP. Før fikk jeg alltid melding om at hastighet var 'restricted to....' fartsgrense + det jeg hadde lagt til i settings. Det er en forbedring siden GPS fartsgrenseendring ofte var litt etter der skiltet står (eller kunne være feil).
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA