Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferieparkering/Lamgtidsparkering med 2018 Leaf

Startet av sylwester, onsdag 04. juli 2018, klokken 21:14

« forrige - neste »

sylwester

Som jeg nevnte i en tråd om at telematikkmodulen slår seg av etter 2 ukers parkering, har jeg sendt epost til Nissan for å høre hvordan bilen skal lagres de neste 5 ukene jeg er på ferie. Her er det jeg skrev:

Sitat fra: Sylwester
Jeg har brukt flere timer på å gå igjennom papirutgaven, men finner ikke noe informasjon om anbefaling på hvordan jeg skal
parkere bilen når jeg tar 5 ukers ferie til torsdag så jeg trenger sårt et svar.  Jeg pleier å parkere 2012 med ca. 55% uten
tilkobling og med alle timere avslått og den taper ca. 320Wh i uka så ca. 48% når jeg kommer hjem etter 5 uker.
Er dette en sikker måte også for 2018?

Her er svaret jeg fikk (utdyping i rødt er gjort av meg):

Sitat fra: Birger N Haug OsloKan dessverre ikke linke deg til noe i manualen, men det du gjør er helt prima.
Under 80% ladet ved oppbevaring er tommelfingerregelen jeg følger, og det som er vanlig på alt av lithium-batterier.
Og i Leafen er det også lagt inn gode sikkerhetsmarginer, så du får ikke gjort stort gæli:-)


Siden det er så og si umulig å ha bilen tilkoblet og på 80% samtidig betyr dette at bilen skal stå uten strømtilkobling.
Jeg har parkert min bil med 52% (56,6%SOC 56,6%GIDS, 283GIDS, 21,9kWh) og reis3er imorgen. Rapporterer tilbake her om 5 uker på hvordan power drain det har vært.

Siden det står at det ikke går an å gjøre noe galt vil jeg gjerne høre om noen faktisk har eller kommer til å dra på ferie med bilen tilkoblet og om bilen har mistet SOH på det.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus


sylwester

Ingen grunn til det, men svaret tyder på at den ikke vil ta skade av det slik som ved 2010-2017.
Jeg har allerede parkert uten tilkobling og notert meg GIDS på begge bilene mine :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Blir interressant å se forbruket! Eg har ikke gids notert men har kontroll på prosenten i appen..... Den falt ikke akkurat mye de fjorten første dagene...

sylwester

Det lover bra siden den gamle leafen faller mest de 2 første ukene mens Nissan Connect EV er aktiv.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sense

Batteritapping i ferien ville kanskje vært et større tema hvis bilen hadde hatt temperaturregulering av batteriet.
Jeg ville definitivt anbefalt garasjen for Leafen, istedenfor i solen. Batteriene er nok ikke så glad i den varmen Østlandet har hatt denne sommeren.

På min Tesla forsvinner 4 km rekkevidde hvert døgn på kalde vinterdager, hovedsakelig for å holde batteriene i riktig temperaturområdet. Også de siste ukenes varme drar litt strøm, men nå for å kjøle batteriene.
På den kommende Leafen forventer jeg langt mindre tapping, men jeg ville kanskje ladet 70-75 %. Da har man litt mer marginer i tilfelle man ikke kommer hjem til forventet tid, eller at bilen tapper mer strøm enn forventet.

Joltus

Fra 52 til 48 på tre uker på min tror eg feet endte med......

Ble selvsagt litt usikker på om 52 er riktig.....

sylwester

Statistikk fra min 38 dager ferie:
Batteriet på 2018 gikk ned 775Wh (10gids, 2%gids)

       
  • 14 dager: 35,23Wh/dag (1,47W)
  • 24 dager: 11,27Wh/dag (0,47W)
Til sammenlikning brukte min 2012 1400Wh (18gids)

       
  • 14 dager: 45,5Wh/dag (1,9W)
  • 24 dager: 30,5Wh/dag (1,27W)*
Som dere ser så er det vesentlig mindre powerdrain i 2018 enn 2012. Faktisk bruker 2018 nesten like lite de første 14 dagene enn gamle leaf bruker etter. En ekstra uke med 2018 utover 14 dager koster 1gids, dvs. 0,2%gids.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA