Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan kjøre nye Leaf "rett"

Startet av trondhla, onsdag 22. august 2018, klokken 17:55

« forrige - neste »

Løve

Om en har valgt feil bil eller ei kan vi jo diskutere lenge. Min mening er at elbiler generelt har en del å gå på før de virkelig kan erstatte forbrenningsbiler, og at siste Leaf spesielt skuffer på effektivitet. Og at påstanden om at forbruk ikke er viktig er bortinatta sett i det store bildet.

Håper nå uansett at trådstarter har fått svar på sitt spørsmål.

tomrh

Sitat fra: ThomasEL på fredag 24. august 2018, klokken 15:43
På Leafforumet har vi alltid diskutert detaljer, blant annet knyttet til hvordan få ut maksimal rekkevidde. Dette har langt på vei vært et noe mer teknisk forum enn f. eks Leafgruppene på Facebook. Og ja da, til tider svært nerdete.

Selvfølgelig er alle typer innlegg og meninger varmt velkommen her, men det kan ikke være slik at folk nesten kvier seg for å ta opp detaljer i frykt for å få beskjed om at man har feil bil heller.

Ja, de fleste som velger å kjøpe Leaf klarer seg i hverdagen helt uten å tenke på optimalisering av rekkevidden. Men så er det ofte noen få turer i året der det å være litt nøye og vite hva man gjør, kan være forskjellen på en vellykket tur og en "stoppe og vente alt for mye tur".

Jeg tror nok trådstarter ønsket noen råd med tanke på disse få turene der detaljer betyr noe. Det betyr jo ikke at han alltid kjører på marginer og derfor "har valgt feil bil".

Jeg syns ikke det gjør noe om dette forumet fortsatt forblir litt nerdete. Så kan man heller se bilder av foliering og nyvaskede biler på Facebook.
Enig her, hvis man ikke liker å lese om nerdete detaljer kan man heller la være å lese og kommentere i slike tråder og kanskje holde seg til tråder som Leaf for dummies som oppsummerer det enkle og praktiske man trenger å vite for å bruke bilen. (Mangler en slik tråd på Leaf 2018-forum ser jeg).

Så vet jeg at man kan kjøre sin Leaf mye mer effektivt enn som påstås i tester, noen vil vite hvordan bare av ren interesse mens noen trenger å kunne utnytte marginer i situasjoner som kan oppstå (rekker jeg hjem eller må jeg hurtiglade?)

Griffel på forumet utledet ihvertfall matematisk at hvis man ønsker å holde en bestemt gjennomsnittsfart fra A til B så blir det lavest forbruk av å holde ønsket snittfart jevnt hele veien (gitt at all nødvendig brems skjer ved ~90% effektiv regenerering). Vi hadde en tråd i 2010-2017 forumet der nr1rayner testet dette opp mot frirulling og brukte vesentlig mindre strøm på jevn fart.

Jeg kan ikke tenke meg til at biltestere kjører jevnest mulig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Aksel B-Olsen

Kjørte 246km - Oslo- Hvaler retur, begynte med 99%, lå litt under 100 som var helt ok fart, og ikke en sinke - hadde 8% og 26km igjen da jeg parkerte. Brukte ikke varme eller AC.  Veldig fornøyd.

Løve



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA