Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt fra Think

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 13. september 2011, klokken 11:24

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Tror dere Think noengang vil gjennoppstå ? MVH Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

jkirkebo

Sitat fra: froland på søndag 17. februar 2013, klokken 00:49
Hei venner! Tror dere Think noengang vil gjennoppstå ? MVH Froland.

Det konseptet er nok stendødt, nå som flere av de store fabrikkene har kommet med elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arnie

Hvis konseptet er stendødt, er jeg skeptisk på vår klodes vegne.

Jeg synes at det konseptet Think og Buddy representerer er glimrende - en liten, lett og energieffektiv bybil. Arealeffektiv også, som Buddygjengen påpeker. Svært mange bilturer foregår i byområder med bare en person ombord - da holder det i massevis med Think og Buddy.

Jeg kjører jevnlig både Think og Leaf, og er ikke i tvil om at Thinken er langt å foretrekke til svippturer i byen. Og det ser jo ut til å være "Leaf-type" biler de store fabrikkene har øye for, fossil-indoktrinert som de er.

Se forøvrig en utdyping av mine synspunkter her: http://www.elbil.no/elbiler/889-elbilisme-er-minimalisme

Men dessverre er nok sjansene for at Think gjenoppstår på norsk jord svært små. Den russisk/tyske investorgruppen som nå har hånd om Think er nok mest opptatt av å selge Think-konseptet til Kina. Og det er kanskje det nest beste når det glapp for Norge...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Elmo

Når det er marked for Smart fossil-biler så bør det jo være marked for Think også, men nå tar vel snart Smart-electric det markedet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. februar 2013, klokken 05:35
Sitat fra: froland på søndag 17. februar 2013, klokken 00:49
Hei venner! Tror dere Think noengang vil gjennoppstå ? MVH Froland.

Det konseptet er nok stendødt, nå som flere av de store fabrikkene har kommet med elbiler.

Tenk om alle hadde tenkt sånn a! Da hadde vi levd i en kjedelig verden :)

Det finnes definitivt fortsatt et marked for dette, og om det mot all formodning ikke skulle være et, så er det ikke noe problem å skape det med litt PR og samarbeid med et brandingbyrå.

Men - nå selger stort sett Think som varmt hvetebrød på finn, og 4-setere er så og si umulig å oppdrive. Stendødt? Tviler.

Om THINK som firma er stendødt? Ja - det vil jeg tro. Men jeg ser med misunnelse bort på USA, der Think fortsatt holder på, utvilker, og gjør forbedringer. Think Norge burde oppstått på nytt, med en mix av entusiaster, ingeniører, og folk som faktisk har peiling på økonomi. Og ikke driver det ad undas som forrige ledelse så pent presterte :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Nå var det ikke konseptet med liten elbil for bybruk jeg ment var dødt (Twizy selger vel bra?) men konseptet med norskprodusert bil med plastkarosseri fra produsent som er kontinuerlig konkurstruet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Når det gjelder energieffektiv er Think-Zebra den minst energieffektive elbilen jeg har hatt, regn med 3kWh pr mil med en kjørelengde på 10000km pr år. Og det er uten elvarme, jeg har kun dieselvarme.
Leafen greier seg med 2,1kWh/mil. Men Thinken har rekkevidde da  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

i-Miev er vel kåret til verdens eller europas mest energi effektive serieproduserte bil, om jeg ikke husker feil.

Glimrende bil som i tillegg tar nesten like lite plass som en Think. :)

Og det med fire stjerners sikkerhet og trygge gode garantier.

Prisene tatt i betraktning i tillegg så blir nok en hver bil produsert i Norge umulig å selge... :-/

(Tenker ikke da på bruktmarkedet.)

froland

Ja, det er veldig trist at ikke vi kunne fortsette med Thinken i Norge, og det kan vi vel takke våre politikere for. Men, når det er sagt er jeg faktisk redd for at snart rykker vi frem til start. Jeg tror ikke noen av de "store" fabrikantene kan drive på å produsere elbiler bare for Norge. Ingen utvikling med å gjøre elbiler billigere i Europa fordi alle er redd for å ødelegge for egen industri i disse tider. Så vi ender kanskje opp med Buddy hele gjengen?
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

jkirkebo

Sitat fra: froland på onsdag 20. februar 2013, klokken 19:12
Ja, det er veldig trist at ikke vi kunne fortsette med Thinken i Norge, og det kan vi vel takke våre politikere for. Men, når det er sagt er jeg faktisk redd for at snart rykker vi frem til start. Jeg tror ikke noen av de "store" fabrikantene kan drive på å produsere elbiler bare for Norge. Ingen utvikling med å gjøre elbiler billigere i Europa fordi alle er redd for å ødelegge for egen industri i disse tider. Så vi ender kanskje opp med Buddy hele gjengen?

Ingen utvikling med å gjøre elbiler billigere i Europa ? Hva med Leaf-fabrikken som starter opp i Sunderland nå, og som skal skaffe rimeligere Leaf hit ? Jeg antar S-modellen havner under 200.000 kroner når den blir lansert i løpet av året.

Renault Twizy er vel heller ikke spesielt dyr, og har foreløpig solgt bra ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

froland

Vel, fabrikantene gjør nok hva de kan for å gjøre bilene billigere. Men det er jo jaggu billige fosilbiler også. Mitt poeng er at uten spesielle tiltak, vil det kun bli Norge som er interesant for elbilprodusentene. Og det viser vel salgsttallene også? Og da var jo mitt poeng. Hvor lenge kan/gidder produsentene produsere for det norske marked?
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

jkirkebo

Sitat fra: froland på onsdag 20. februar 2013, klokken 20:01
Vel, fabrikantene gjør nok hva de kan for å gjøre bilene billigere. Men det er jo jaggu billige fosilbiler også. Mitt poeng er at uten spesielle tiltak, vil det kun bli Norge som er interesant for elbilprodusentene. Og det viser vel salgsttallene også? Og da var jo mitt poeng. Hvor lenge kan/gidder produsentene produsere for det norske marked?

Tja, kun Norge ? Det er solgt 50,000 Leaf i verden de siste 2,5 årene, kun 3000 av de er solgt i Norge. Av Tesla Model S står Norge for anslagsvis 6-7% av reservasjonene. Så Norge er nok ikke det eneste markedet nei, både Japan og USA er mye viktigere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: froland på onsdag 20. februar 2013, klokken 20:01
Vel, fabrikantene gjør nok hva de kan for å gjøre bilene billigere. Men det er jo jaggu billige fosilbiler også. Mitt poeng er at uten spesielle tiltak, vil det kun bli Norge som er interesant for elbilprodusentene. Og det viser vel salgsttallene også? Og da var jo mitt poeng. Hvor lenge kan/gidder produsentene produsere for det norske marked?

Det er, på verdensbasis, produsert 50000 Nissan Leaf.

ca 3000 stk (6%) er solgt i Norge. 94% er solgt i andre land enn Norge.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Alt som krevet for at elbiler skal bli en braksuksess er at Partiet i Kina bestemmer seg for at andre biler skal ut av sentrum av byene, og at kun elmotorsykler skal brukes i stedet for mopeder/motorsykler.

Hvis India fant på det samme ville salget gå gjennom taket, og folkene i Kommuistpartiet i Kina ser også forurensningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på onsdag 20. februar 2013, klokken 20:36
Alt som krevet for at elbiler skal bli en braksuksess er at Partiet i Kina bestemmer seg for at andre biler skal ut av sentrum av byene, og at kun elmotorsykler skal brukes i stedet for mopeder/motorsykler.

Da jeg var i Bejing for snart 2 år siden så jeg faktisk bare en eneste fossil-moped. ALLE andre mopeder og lette MCer var elektriske.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA