Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TB-Video: Descending Stalheimskleiva with Model X

Startet av elekTrond, torsdag 19. juli 2018, klokken 21:57

« forrige - neste »

elekTrond

And now, do it on AutoPilot!  :laugh:

Noen av dere som har prøvd nedturen på kun régen? Et søk på "Stalheim" ga åtte treff her inne, bl.a. noen gamle reisebrev med tidlig elbil. De skal jeg lese etterpå.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxfRMmKUcao&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
Descending Stalheimskleiva with Model X
3,806 views   389 :+1:   3 :-1:

Bjørn Nyland   Published on Jul 19, 2018
I tried an interesting challenge: Descend 18 % grade on Stalheimskleiva without using brakes on my Tesla Model X.
Start elevation: 375 m
End elevation: 157 m
Drop: 218 m
Potential energy released: 218 m * 2600 kg * 9.81 m/s2 = 5.6 MJ = 1.54 kWh
Energy to drive 2 km very slowly: 120 Wh/km * 2 = 0.24 kWh
Net energy after drive: 1.54 kWh - 0.24 kWh = 1.3 kWh
Energy put into battery: 1 kWh
Regen efficiency: 77 %




Mon tro om dette klippet vil (re)generere masse (turist)trafikk framover? Du ser et par hardcore campingturister der, bl.a. en Unimog camper.
'13 Mjau

Gordon Retriever

Hmm, prøve selv, turisttrafikk... Klokkeslettet i instrumentpanelet i filmen sier vel alt. :D

sølv-pilen

Der er ikkje mykje turist trafikk på denne vegen. Det er derimot stor sjans for å treffa syklistar på veg opp denne vegen, Vil ikkje anbefala å gjenta dette forsøket om ein ikkje er sikker på at vegen er fri for ferdsel nedanfrå.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Øyvind.h

Hvordan kan man være sikker på at ingen kommer i mot? Og 10-18km/t er farlig hastighet i en enveiskjørt nedoverbakke?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sølv-pilen

:) lysregulering eller kontroll nedenfra.. Men uten noe slikt så er vel svaret.. det vet du heller aldri. Derfor bør du tilpasse farten slik at du kan stoppe om det plutselig står ett menneske rett etter svingen... Men dette bør jo være selvforklarende.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Simen1

Imponerende med -592 Wh/km. Jeg satt nylig personlig rekord med -369 Wh/km ned spiralen i Drammen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Chris Neumann Ruud

Kjørte ned der i fjor, men bruker bremser der det er uoversiktlig. Ellers er det deilig å få igjen innsatsen ned fra fjellet, hadde snitt på -7 over 50km ned Måbødalen i forgårs
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA