Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mest mulig kWt lading utav 230v TT nett

Startet av Ampéreson, onsdag 04. juli 2018, klokken 09:16

« forrige - neste »

Ampéreson

Har kjøpt hus hvor jeg skal bytte det elektriske. Har vært i kontakt med strømleverandør (BKK) som sier de ikke tilbyr 400v i området. De sier jeg har 230 Volt TT-nett, stikkledning EX 3 x 25 Al fra mast. Ikke vet jeg helt hva det betyr, men det betyr ihvertfall at jeg ikke har 400v og kan kun få det om jeg installerer egen skilletrafo, visst.

Trenger tips og anbefalinger på hvordan få mest mulig utav dette, nytt innhold i sikringskap og egen kurs til lading i garasje behøves.

1. Har jeg frefase, hver på 25 ampere?
2. Kan jeg legge opp mer ampere?
3. hvor mye trenger jeg for å få 11 kW lading i garasjen, 230v * 32 * 1,7 (trefas) = 12 512 Wt?

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

jkirkebo

Sitat fra: Amperson på onsdag 04. juli 2018, klokken 09:16
Har kjøpt hus hvor jeg skal bytte det elektriske. Har vært i kontakt med strømleverandør (BKK) som sier de ikke tilbyr 400v i området. De sier jeg har 230 Volt TT-nett, stikkledning EX 3 x 25 Al fra mast. Ikke vet jeg helt hva det betyr, men det betyr ihvertfall at jeg ikke har 400v og kan kun få det om jeg installerer egen skilletrafo, visst.

Trenger tips og anbefalinger på hvordan få mest mulig utav dette, nytt innhold i sikringskap og egen kurs til lading i garasje behøves.

1. Har jeg frefase, hver på 25 ampere?
2. Kan jeg legge opp mer ampere?
3. hvor mye trenger jeg for å få 11 kW lading i garasjen, 230v * 32 * 1,7 (trefas) = 12 512 Wt?

1. Neppe, tipper du har 3x50A eller deromkring. Se på hovedsikringene dine.
2. Kommer an på hva du har. Tror ikke 3x63A går på 25mm2 AL, men jeg er ingen ekspert på AL-kabel ;)
3. En 3x32A kurs og en 12,5kVA lavtapstrafo til omkring 26.000,-.

Om alt skal byttes kan du jo vurdere en større trafo som dekker hele huset. Med 400V blir det meste enklere, alt fra 3-fase varmepumper og induksjonstopper til lading av elbil og invertere for solcelleanlegg blir mye enklere å sette opp med 400V anlegg. Om jeg selv skulle bygget nytt hus i et område med 230V anlegg i dag hadde jeg gått for den løsningen, med en 25kVA lavtapstrafo for å dekke hele huset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ampéreson

Takk for svar, har virkelig lyst til å bli stormannsgal vdr. elnettet når jeg først skal fikse det. Om jeg ikke får til å legge inn egen trafo i huset og kjøre på 400v. Har jeg da muligheten til å legge ut 230v 3*32A til garasjen, koble til en Tesla wall charger (uten trafo) , eller må jeg ha Trafo for å kunne benytte frefase.

Referer her til installasjonsguiden til Tesla Wall charger, listen nederst i dokumentet. Hvor det står 3*230v ved 6/10/13/16/20/25/32 Ampere.

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_install_guide_Wall_Connector_APR17.pdf
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

jkirkebo

Sitat fra: Amperson på onsdag 04. juli 2018, klokken 10:11
Takk for svar, har virkelig lyst til å bli stormannsgal vdr. elnettet når jeg først skal fikse det. Om jeg ikke får til å legge inn egen trafo i huset og kjøre på 400v. Har jeg da muligheten til å legge ut 230v 3*32A til garasjen, koble til en Tesla wall charger (uten trafo) , eller må jeg ha Trafo for å kunne benytte frefase.

Referer her til installasjonsguiden til Tesla Wall charger, listen nederst i dokumentet. Hvor det står 3*230v ved 6/10/13/16/20/25/32 Ampere.

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_install_guide_Wall_Connector_APR17.pdf

Du kan benytte 230V 3-fase men da er maks ladeeffekt 8,5kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA