Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen Leaf 2011/2012 som har 12barer? (>84%SOH)

Startet av LeafSwe, tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:13

« forrige - neste »

LeafSwe

Min 2012 med ~8200mil har SOH falt fra 91 til 85% sedan i vintras.
Fortsatt 12 barer.
3P+
3SR+

Turbato


Smiling when sailing

Jeg også med ca. 146000 km. Men sist jeg sjekket var den på ca 87 SOH. Blir nok borte snart den 12. streken.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

LeafSwe

Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 05. juli 2018, klokken 07:10
Jeg også med ca. 146000 km. Men sist jeg sjekket var den på ca 87 SOH. Blir nok borte snart den 12. streken.

Wow! Cold climate very good for leaf battery health
3P+
3SR+

Sverre_E

Har fremdeles 12.
Siste måling viste SOH=87,48. Passert 70000km nå.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Chrian

Våres 12 mod med ca 80000km har fremdeles 12 barer. Den lader til rundt 94% SOC og 240 Gids fremdeles.
Blir ladet til 80% når den ikke skal brukes umiddelbart og til 100% når den skal brukes rett etter lading.

LeafSwe

Förlorade första igår, 8300mil 2012. Värmen har gjort att SOH sjunkit snabbt.
3P+
3SR+

Trekkoppbil

#7
Det er mulig man 12 barer hører mer og mer til sjeldenhetene, men jeg trur du vil ha noen tilfeller mange år framover, da aldringa varierer voldsomt etter hvordan bilen blir holdt.

Jeg tipper man i praksis vil beholde 12 barer så lenge man holder batterier kjølig og med låg spenning.  For lenge sida blei det posta en video på forumet her, av en batteriguru som hadde gamle lithiumceller som hadde holdt seg bra. Jeg husker ikke nøyaktige tall, men jeg lurer på om han holdt dem på 3,5V i ca 15 år nedkjølt. (For låg spenning kan også være døden for ei celle)

På  en sommer som dette, kan nok batteriet tape seg mye for den som parkerer i sola med høy spenning. En enkelt langtur i sommervarmen kan nok også ødelegge mye for batteriet. Gjentatte hurtigladinger på en dag, spesiellt over 50% soc, og ujevn kjøring med høye effekter gir varmt batteri.  Hvis man fullader batteriet etter endt kjøring før det har kjølt seg ned, så har man gjort noe dumt. Og man trenger gjerne ei natt på å kjøle ned batteriet.

En del USA-biler fra sørstatene har fått nye batterier innen kapasitetsgarantien etter ca 3-5 år. Det er nok ikke så mange som har brydd seg med å importere så gamle biler hit til landet, men du finner noen 2012-modeller med batterier fra 2015-2016, og disse batteriene skal være betydelig mer robuste.

Sverre_E

Første prikk ble borte for en drøy uke siden.
Begynner å bli misunnelig på andre sjåfører som forteller om "eventyrlige" rekkevidde-tall, når det slås av en liten prat ved hurtigladerne...
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Trekkoppbil

Hva med å ha en konkuranse om hvor lenge man klarer å holde 12 barer for å se om man klarer det til bilen er veteranbil?

I USA ligger 2012-modeller på ca 4000-5000usd på auksjoner, og nytt batteri koster anslagsvis ca 6000usd. For ca 120-130 000kr burde man kunne få en 2012-modell med nytt batteri importert til Norge, og de fleste er fra tørre stater, så bilene kan være bra.

Her er en professor som har lagra celler fra 1999 på ca 3.5V. I 2013 var de som nye. Etter 1t7min ute i videon her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=28543.0

Hva om man har en Leaf 24 med nye batterier. Og man til vanlig lar den stå med ca 20%SOC, og man lader den kjappt opp rett før man skal bruke den. Har man 2-3 mil til jobb, behøver man ikke lade til mer enn 40% rett før avreise. Det skulle bli omtrent 10kwt med ett batteri på 22kwt. Man kan gjerne lade med 6 eller 10kw. 6 kw kan man få hvis man fastmonterer ekstra likeretter på 3kw. 10 kw bør man kunne få med Chademo, og for den som har TN-nett, bør man kunne få ca 10kw på en 16A kurs. Av og til bør man lade til 80% for å balansere, og man kan lade til 100% ved behov.

Parkering bør man gjøre i sval kjeller.


sylwester

Min 2012 har gått 84'km og har SOH 88%. Jeg regner med å miste min første bar i falltiden neste sommer, men det kan jo hende jeg er heldig og at den får en vinter til over 85%. Jeg er pessimistisk siden etter jeg fikk 40kWh så er ikke denne på langtur lengre. Kun korte turer i byen :-(
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Turbato

Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 21:38
det kan jo hende jeg er heldig og at den får en vinter til over 85%. Jeg er pessimistisk siden etter jeg fikk 40kWh så er ikke denne på langtur lengre. Kun korte turer i byen :-(

Hva betyr dette? At langturer er bra for batteriet?

Trekkoppbil

Sitat fra: Turbato på søndag 29. juli 2018, klokken 21:50
Hva betyr dette? At langturer er bra for batteriet?
Det er mange som opplever at SOH stiger etter noen hurtigladinger, hvis batteriet er daukjørt. Samtidig vil jeg advare mot at hurtigladinger kan gjøre batteriet varmt, og det kan være spesiellt ødeleggende på en varm sommer som dette.

agarfors

Har ikkje testa med leafSpy, men strek 12 forsvann nettopp frå høgresida. Men som vedlagt bilde viser, så går det framleis an å lade den til 12 strekar. Kan nokon forklare det? Betyr at SOH ligg på ca 87% ?

Bilen er 2011-modell, vart importert frå Belgia og overtatt av oss i februar 2013 med ca 10.000km på tellaren. Visstnok "demobil". Tipper ein god del av tapet vart gjort før vi overtok, for sidan det har den kun vore lada til 80% med særs få unntak, og skilpaddesymbolet har eg aldri sett. Bilen har gått 62.000km, altså ca 52.000 km i vår eige på snart 6 år.

JBS

Den "venstre" bar viser SOC, altså hvor meget du har ladet op på batteriet.

Så i dit tilfælde har du ladet 100% op på et batteri med 87% kapacitet SOH, som er den bar til "højre".
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA