Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

blanding av nye og gamle blokker i et batteri

Startet av PLUTO, søndag 21. oktober 2007, klokken 21:09

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Sitat fra: PLUTO på tirsdag 23. oktober 2007, klokken 22:23
ok. skjønner opplegget, Elektrolux. Ser under tema "recondisjonering av Saft blokker" at du skriver at det er anbefalt lading med 10A. i dokumentasjon fra saft (som du hadde som vedleg) beskriver de at blokkene kan hurtiglades opp til 75% på 30 min. dette ville jo senke ladetiden betraktelig.


Ladeprosessen med 10A i 12,5t med spenningslogg er den biten som forteller mest om blokken sin tilstand. Dermed må vi bare ta den tiden det trenger. Hurtiglading er som Boogie sier bra for gode blokker som er våkne. Har desverre dårlig erfaring med hurtiglading av blokker som har ligger i dvale.

Hurtiglading vil heller ikke fylle blokkene helt opp med strøm. Dermed ville en ikke fått riktig kapasitetsverdi, når en skal måle dette.

Disse NiCd blokkene er nærmest som levende vesener. De skal behandles deretter. Har til og med sett at lagring av blokker har medført forbedrete egenskaper.

Som boogie sier, er dette en hobby, og gjøres på det grunnlaget. At vi får dekket litt av egne utgifter i den forbindelsen trenges for å rettferdiggjør stadig springing fram og tilbake til garagen døgnet rundt. Tror nok der er en del ELbilenker rundt om som føler seg forsømt grunnet litenskapelig interresse for disse interresante blokkene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. oktober 2007, klokken 08:28
Tror nok der er en del ELbilenker rundt om som føler seg forsømt grunnet litenskapelig interresse for disse interresante blokkene.

Hihi  ::)  Men vi overlever foreløpig...

Ganske interessant det du sier om blokker som ligger i dvale. Think satte en del av sine krasj-test-biler til side uten å gjøre noe mer med dem før det hadde gått flere år. Blokkene ble tatt ut, og sjekket. De var da i utgangspunktet helt tomme/døde. Da de ble sjekket var de fremdeles som nye!!!

Mens andre batterier som man har vedlikeholdt med gjevne mellomrom, ladet og passet på faktisk er i dårlig forfatning fordi NiCd ikke tåler å stå fulladet over tid uten å bli brukt.

Av US Thinkene var det mange som nesten ikke hadde kjørt noen ting, og som kom tilbake med flate batterier. Disse var fremdeles som nye da de ble kjørt opp igjen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på onsdag 24. oktober 2007, klokken 08:10
Bor du i byen tenker jeg vel at kanskje også naboer begynner å klage snart og ikke bare kona. Er det egne prosjekter eller andres biler som venter på hjelp?

Jeg bor litt utenfor byen, og bygde om hus og innkjøring for noen år siden, så jeg har vel plass til 8-10 biler.

Fire av bilene er mine og en står til lagring foreløpig. Er ikke sikker på hva som skjer med den enda. Den tilhører Go-Green, og inngår i deres konverteringsprosjekt av Postens/Lyse energi/Statkraft sine elbiler til LiIon fremdrift. Mulig bilen skal til USA. Mulig til Italia. Computeren er i USA hos Alternano. De tok den med sist de var på besøk hos meg.

Den siste bilen ble kjøpt av en Asker-mann for noen uker siden. Bilen er helt grei, men batteriene må gåes over og slik det ser ut nå må 5 blokker byttes. Kan også se at forrige eier har kjørt for mye på gult/rødt slik at det er skader på kommutatoren, men det har vi slipt ned slik at den nå er OK.

Det er så lett å falle for fristelsen å kjøre på gult/rødt. Det gir så lite ekstra, men kan koste veldig dyrt.
Det er nok bare å innse at akselerasjonen på disse bilene ikke er helt på topp, og kjøre deretter.
Du kommer ikke fram noe senere allikevel. Men vi sparer miljøet.  :D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Angående lagring:

Cellene jeg satte inn i Cityel'en min var fra før 1994, og hadde ligget i dvale i ca. 10 år da jeg kjøpte dem.

Det var SAFT STM 1-60 celler. som betyr 1 celle på 60 Ahr nom.

Etter oppvåkning, og kaptasitetstesting gav de fleste av dem over 70 Ahr.

Bare synd at så mange av de gode batteritekologiene enten blir patentert og nektet produsert, eller rett og slett forbudt av byrokrater som tror alle NiCd batterier er like.

Et batteri som holder i over 10år, og som blir resirkulert grunnet sin egen fysiske størrelse. (de ferreste hiver vel en dårlig blokk i båset) er vel ikke et miljøproblem?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Har sett litt nærmere på PowerCheq.
Ser at prisen her i Europa ligger på nærmere € 90,-
Prisen blir da tilsvarende høyere også.

En annen ting er at operasjonsområdet er ned til 5,25V. Vi vil gjerne helt ned til 5,00V normalt, -kansje lavere ved en unormal situasjon.

Strømmen som kan gå gjennom den "gamle" versjonen er på 5A, og den nye tåler ikke mer enn 2A.
Det er sikkert greit ved lading, men ved forbruk blir dette for lite om ikke batteriene er rimelig like.
(Og da trenger du egentlig ikke PowerCheq lenger).

Tanken er god, men....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#20
Kikket også netyopp på Power Check.

Skal kjøpe 3 stk etter sjokkmåling på scooteren. Etter fullading med originallader, satte jeg på C-tec'en over hvert batteri. 1 batteri trengte 16Ahr  :o på å bli fulladet, de andre mellom 3 og 5 Ahr.

Ser ikke problemene ved 2A kontra 5A. Det viktige er jo at alle batteriene blir likt ladet. Om ikke alle blir tappet 100% i forhold til egen kapasitet er vel ikke så farlig.

Nå er jo Power check helst beregnet på Bly og andre teknikker der spenningen gjenspeiler ladetilstanden. På NiCd, og NiMh er der negativ delta U på slutten av ladingen, og dermed er disse typene batterier mindre utsatt for ugjevn lading.

Det vi trenger på NiCd er en overvåkingskrets, ikke så mye en utligner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#21
Jeg skal ikke si at jeg virkelig har greie på dette, men så langt jeg kan se er Power Check designet for å utjevne skjevheter både ved opp og urlading. At det vil være en fordel å passe på at de ulike  blokkene blir laddet helt opp og ikke ujevt ladet/overladet er naturlig nok viktig for da vil alle blokker starte på samme nivå når bilen skal kjøre. Dersom Powercheck kan passe på at de ulike blokkene også tømmes likt vil jo det være med på å avlaste de svakeste blokkene og dermed føre til at de svake vil kunne leve lenger sammen med nye, enn de ellers ville ha gjort. Det er vel her Boogie mener at 2A er for lite til å følge med.

ser også på følgende nettside http://www.cityel-import.dk/  at både den gamle 5A typen og den nye 2A typen er å få tak i.  5A koster kun 350 Dkr og 2A typen koster 799 Dkr
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Hallo Pluto

Kan du maile meg historien bak blokkene dine og KEN sine til Robortk@hotmail.com

Ser brukbart ut hittil, men de er tørste som f. 0,6-0,8 liter / blokk. Har de stått lenge ubrukte?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. oktober 2007, klokken 17:25
Kikket også netyopp på Power Check.
Skal kjøpe 3 stk etter sjokkmåling på scooteren. Etter fullading med originallader, satte jeg på C-tec'en over hvert batteri. 1 batteri trengte 16Ahr  :o på å bli fulladet, de andre mellom 3 og 5 Ahr.

Ja det er mange blybatterier som har fått en altfor tidlig død pga mangelfullt ladesystem (BMS)
Batteribalansere er bra, en lader pr batteri er best!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PLUTO

#24
Sitat fra: bosonic på fredag 26. oktober 2007, klokken 00:05
Batteribalansere er bra, en lader pr batteri er best!
Jeg var i kontakt med en del folk i forbindelse med min Kewet med blybatterier og spurte om dette med flere ladere. Flere anbefalte meg å da ha en ordning som kobblet fra hvert enkelt batteri ved lading slik at stømmen ikke "fløt avgårde" til andre blokker. vel og merke var det da snakk om ulike batterityper jeg skulle koble sammen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

"Alle batteriene i Kewet er av samme type" og det er ikke nødvendig å koble de fra dersom man benytter en lader på hvert batterisett. Det som er det viktige her er at batteriene ikke skal få skadelig overspenning under lading. På AGM batterier som er benyttet her er det svært skadelig med for høy ladespenning.
Dersom man parallell kobler ulike batterier er man "ute og kjører" bokstavlig talt.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Hei Pluto, dette er en seriekobling.

"Flere anbefalte meg å da ha en ordning som kobblet fra hvert enkelt batteri ved lading slik at stømmen ikke "fløt avgårde" til andre blokker."

Når det settes en lader på hvert batteri vil ikke strømmen kunne gå noe annet sted enn det batteri den er koblet til. ¨
Det er derfor det er en fordel med en elektronisk styrt lader for hvert batteri,
for å sikre at hvert batteri får en individuell riktig oppladning.


Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Når batterier lades i paralell, kan det være greit å koble batteriene fra hverandre og bruke separate ladere. Dette  MÅ gjøres på nicad, da en liten temperaturforskjell vil kantre pakken under paralellading.
H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

igjen takk for avklarende svar. I mitt aktuelle tilfelle hadde jeg planer om fire 12V og et 6V i serie for å økespenningen det lille hakket. jeg ville da ikke kunne få en 6V blokk av samme type som de andre. Jeg hadde en god lader for 48V koblet til de fire 12V blokkene og lurte da på å ha en lader kun for det nye 6V. Ut fra det dere sier høres det ut som om det ville ha fungert.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Hvis det er den gamle laderen til serie1-2 fra FN, kan den justeres opp til 72 volt nominell.   Maks spenning ut er 92-96  volt.
Alle parametrene er justerbare med potmetre inne i laderen.
Hovedladeterskel, hovedladestrøm, etterladestrøm, etterladetid.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA