Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

blanding av nye og gamle blokker i et batteri

Startet av PLUTO, søndag 21. oktober 2007, klokken 21:09

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg leser at det etter hvert er blitt vanlig at det i en bil er en blanding av nye og gamle blokker. jeg tenker at dette vil være noe uheldig, men trolig nødvendig siden brukte blokker er mangelvare. Hvordan vil dette påvirke de nye og gamle blokkene? Jeg er interessert i både erfaringer og teori om dette.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Gamle blokker vil nødvendigvis ha en nedadgående trend angående kapasitet, mens nye vil ha en oppadgående trend en stund, før de også blir kjørt 10-20000 km og begynner nedturen.

Nå er dette veldig små variasjoner, og teorien min er at det er OK å blande gamle og nye blokker, forutsatt at en setter inn minst 3 nye blokker.

Bilene stopper på ca 100V, og med 3 nye blokker eller mer som går tomme vil bilen stoppe før en reverserer disse blokkene.

Å bytte kun en blokk, er derimot risky, og har gjerne kun holdt noen få måneder.

Forsøker likevel å sette sammen batterier, med blokker som er mest mulig like dato, og kapasitetsmessig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Når det byttes blokker i en pakke er det vesentlig at blokkene har tilnærmet lik kapasitet. Det forutsetter at gamle blokker som har vært lagret en stund , får en initiallading , at de blokkene som er ok får en opplading, og at pakken utlades samlet mens spenningen på enkeltblokkene noteres ned etter hvert som spenningen faller. Ut fra de spenninger som noteres , kan en se om blokkene har relativt lik kapasitet.

Dersom blokkene ikke har lik kapasitet, vil de dårligste cellene få en relativt dypere utlading enn de gode, og til slutt reverseres. Dette medfører varmgang som i sin tur øker selvutlading og aldring. Pakken blir mer og mer  skjev inntil dårligste celle skades, eventuelt eksploderer.

Dersom det oppdages mer enn 5% skjevhet under utlading, vil jeg foreta en
ny samlet opplading med full overlading, og deretter en ny utlading med måling av spenningen. Da kan dette rette seg, eller bli verre.

Jeg bruker en stor motstand  på ca 2 ohm som trekker 60-65 A under utlading, det er omtrent det samme som en pen kjøretur, og en får da en utlading over ca 1,5 time. Typisk kapasitet er da 95-100 Ah før spenningen når 5 volt pr blokk.

Batteripakkens temperatur stiger 15-20 grader etter utlading, slik at den bør ikke være over 25 grader ved utladingens begynnelse.

Av samme grunn vil jeg advare mot overdreven dyputlading av batteripakken. Dette vil hver gang gi en reversering av dårligste celle, som igjen kan forårsake skade.

Hvis batteriet skal kjøres ned under 20% skal dette gjøres forsiktig, og ikke ute i en stresset trafikksituasjon.

H

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Ett enkelt tips:
Varmeapparatet trekker 10-30A ved bruk, det kan derfor brukes som belastningsmotstand ved kapasitetstest.
Men det krever att man måler strømmen ut fra batteriet.
Med vifta på trinn 2, varmen på maks og vinduene oppe vil strømtrekket bli ganske jevnt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

har noen testet power cheq (battery Equalizer)?Den skal i følge reklamen passe på å utjevne forskjellen på blokkene. se link  
http://www.powerdesigners.com/powercheq.htm

Sitat fra: hens på mandag 22. oktober 2007, klokken 21:07
Jeg bruker en stor motstand  på ca 2 ohm som trekker 60-65 A under utlading, det er omtrent det samme som en pen kjøretur, og en får da en utlading over ca 1,5 time. Typisk kapasitet er da 95-100 Ah før spenningen når 5 volt pr blokk.
til Hens: stopper du da første blokk er helt nede på 5V?

Til Lynet: Mener du at du tester hele batteriet under ett mens det sitter i bilen?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på mandag 22. oktober 2007, klokken 23:00
har noen testet power cheq (battery Equalizer)?Den skal i følge reklamen passe på å utjevne forskjellen på blokkene. se link 
http://www.powerdesigners.com/powercheq.htm

Ser i utgangspunktet ut til å være et OK system.

Ser at prisen vil ligge på rundt 500,- pr modul inn til Norge. Da er du oppe i ca 10000,- for en Saxo/P106/Think.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lynet

Til PLUTO;
Ja, varmeapparatet får spenning via ett rele direkte fra 114V-batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på tirsdag 23. oktober 2007, klokken 07:24

Ser at prisen vil ligge på rundt 500,- pr modul inn til Norge. Da er du oppe i ca 10000,- for en Saxo/P106/Think.

Trodde en trengte 4 moduler a 6 blokker for en 20 blokks bil. Stemmer regnestykket ditt Boogie?

Hens

Det jeg i det siste har oppdaget er at gode blokker har 10 Ahr lagret som "minneeffekt". Dårlige blokker har gjerne mer, og har sett så mye som 80 Ahr. Dermed blir det ikke den brutale reverseringen hver gang. I alle fall ikke så lenge en holder seg innenfor 10 Ahr forskjell på blokkene. I stedet blir det en slags recondisjonering av de nye/svakeste blokkene, som selvfølgelig sliter ekstra mye, og som du sier bør unngås.

Med stadig nye hjelpemidler, kan en slik test av kapasitet som du nevner gjøres litt mer vitenskapelig. Med utstyret jeg og Boogie bruker får en grafer som sammenligner blokkene. Dermed er det betydelig enklere å velge blokker som passer sammen i en bil.

Men prinsippene er framdeles de samme. Og ved tomkjøring må en kjøre veldig forsiktig slik at strømmen holdes på et minimum.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. oktober 2007, klokken 09:26
Sitat fra: Boogie på tirsdag 23. oktober 2007, klokken 07:24

Ser at prisen vil ligge på rundt 500,- pr modul inn til Norge. Da er du oppe i ca 10000,- for en Saxo/P106/Think.

Trodde en trengte 4 moduler a 6 blokker for en 20 blokks bil. Stemmer regnestykket ditt Boogie?

Med stadig nye hjelpemidler, kan en slik test av kapasitet som du nevner gjøres litt mer vitenskapelig. Med utstyret jeg og Boogie bruker får en grafer som sammenligner blokkene. Dermed er det betydelig enklere å velge blokker som passer sammen i en bil.

Det stemmer at du trenger 4 moduler a 6 blokker for P106/Saxo/Think, eller 4 moduler a 8 blokker for Partner/Berlingo.
Men her refererer jeg ikke til PakTrakr, men til et battery eqalizer system som heter Powercheq. Da trenger du en enhet mindre enn du har blokker (de står mellom blokkene). Prisen pr enhet er ca 500,- inn til Norge.

Ulempen med våre målesystemer som riktignok gir oss veldig gode data og kurver er at det tar ganske lang tid. Jeg klarer mellom 2 og 4 blokker per dag, men dersom jeg ikke skal stresse for mye klarer jeg kun 2 blokker pr døgn.
Jeg kjører også vanligvis to serier for å få blokkene så gode som mulig. Da snakker vi om ca 3 ukers jobb.

Holder også på med en jigg som jeg skal plasere bak i en av mine Partnere med PakTrakr overvåkning. Da tester jeg ut 27 blokker under belastning, og kan plukke ut de 20 som fungerer best sammen også i praksis, og ikke bare på benken. Regner da med å kunne skille ut pakker som vil fungere godt sammen bedre enn tidligere.

Det fine med denne jiggen er at jeg også kan bruke den som en range extender med dobbel batteripakke i bilen (dersom pakkene ikke er like må de brukes etter hverandre i tid).

Fordelen med våre målesystemer er at vi ikke bare får se hva kapasiteten er, men hvordan blokkene oppfører seg gjennom utladningen.

Legger ved et bilde som viser forskjellen på to blokker som satt i samme bil, og som har samme kapasitet. Ved 96Ah er det en differanse på nesten 0,4 V!!!
Dette er dramatisk, og vil ikke fungere bra så lenge.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Hallo Boogie

Disse blokkene er nesten representative for P 106 E'en og AX'en min.

Førstnevnte er innkjørte etter alle kunstens regler, mens AX'en ruller med batteri innkjørt av postens ansatte. Antakelig med betydelig klattlading og manglende tømming.

Selv om kapasiteten på blokkene er like, er tilgjengelig energi større fra den som ligger høyest i spenning:

P=U x I
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg leser av den fine grafen at du belaster med 50A. dersom dette er fast under hele testen tar det ca 2 timer å "tømme" batteriene. regner med at de da blir litt varme under testingen, og det vil vel være noe ulik varmgang i de ulike blokkene. måler du det også? lurte også på hva det er i testprogrammet som gjør at du kun klarer to pr. døgn. Tar du kun en om gangen eller er det noe annet som bruker mye tid? urladingen tar ca 2 timer (hvis jeg skjønner riktig) og ladingen tar noen timer også avhengig av styrken på ladingen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Du får snart rapporten min Pluto.

Da vil du forstå hele prosedyren. 

Kort sagt er det snakk om utlading med 50A ned til 4,5V fulgt av en recondisjonering med 5A ned til 2V. Deretter en 12,5 timers opplading med 10A fulgt av kapasitetstest med 50A ned til 4,5V ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#12
ok. skjønner opplegget, Elektrolux. Ser under tema "recondisjonering av Saft blokker" at du skriver at det er anbefalt lading med 10A. i dokumentasjon fra saft (som du hadde som vedleg) beskriver de at blokkene kan hurtiglades opp til 75% på 30 min. dette ville jo senke ladetiden betraktelig.

kommentar til dette med Powerchec. 10.000 er jo en del penger men kan jo være økonomisk forsvarlig. Dersom den faktisk greier å jevne ut forskjellene vil det avlaste de svakere blokkene slik at de i hvertfall i teorien skulle kunne holde betraktelig lenger en ellers i en batteripakke som er sammensatt av nye og gamle blokker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Det er fullt mulig å lade batteriene som du sier på 30 min opp til 70%, men det krever en rimelig kraftig lader, og du vil sannsynligvis ikke klare å lade så mange blokker av gangen. Jeg bruker hurtigladeren på Torp i Vestfold en del etter at blokkene har kommet inn i bilen igjen. Den lader med 150A ladestrøm, og det gjør godt for batterier som er OK, men kan knekke batterier som ikke er helt i orden. Sannsynligvis ville de knekt allikevel om kort tid uten hurtigladeren...

Men det som faktisk også er et problem er at blokkene har en relativt stor selvutladning de første 8 timene (opptil 1 % pr time). Dette gjør at jeg ikke ønsker å lade flere enn jeg har utstyr for å teste kapasiteten med. Dvs to blokker av gangen. Utstyret er såpass dyrt at for en enkelt person holder det med to sett foreløpig. Prisen for disse tjenestene står ikke i forhold til det vi legger inn av arbeid. Da ville ingen ha bestilt en slik service, og det er også derfor ingen andre enn privatpersoner kan gjennomføre dette.

Så langt har jeg investert nærmere 35000,- i utstyr. Noe jeg på ingen måte har fått igjen for dette arbeidet. Men utgangspunktet mitt var ikke å bli rik på dette, men å kunne være selvhjulpen siden ingen verksteder kan hjelpe meg med dette. Det er jo også hyggelig å kunne hjelpe andre elbileiere, og så skal man jo ha en hobby...
(Kona synes kanskje det går litt langt siden jeg nå har 6 elbiler utenfor huset. Jeg får vel kvitte meg med noen snart).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Instillingen deres er jo bare helt fantastisk og er noe som elbileiere over hele landet nyter godt av. Prisen dere tar for å hjelpe andre er også meget fin og noe som passer oss hobby elbileiere godt. Jeg må bare på vegne av mange bukke og takke for dette.

Bor du i byen tenker jeg vel at kanskje også naboer begynner å klage snart og ikke bare kona. Er det egne prosjekter eller andres biler som venter på hjelp?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA