Ser at prisen vil ligge på rundt 500,- pr modul inn til Norge. Da er du oppe i ca 10000,- for en Saxo/P106/Think.
Trodde en trengte 4 moduler a 6 blokker for en 20 blokks bil. Stemmer regnestykket ditt Boogie?
Med stadig nye hjelpemidler, kan en slik test av kapasitet som du nevner gjøres litt mer vitenskapelig. Med utstyret jeg og Boogie bruker får en grafer som sammenligner blokkene. Dermed er det betydelig enklere å velge blokker som passer sammen i en bil.
Det stemmer at du trenger 4 moduler a 6 blokker for P106/Saxo/Think, eller 4 moduler a 8 blokker for Partner/Berlingo.
Men her refererer jeg ikke til PakTrakr, men til et battery eqalizer system som heter Powercheq. Da trenger du en enhet mindre enn du har blokker (de står mellom blokkene). Prisen pr enhet er ca 500,- inn til Norge.
Ulempen med våre målesystemer som riktignok gir oss veldig gode data og kurver er at det tar ganske lang tid. Jeg klarer mellom 2 og 4 blokker per dag, men dersom jeg ikke skal stresse for mye klarer jeg kun 2 blokker pr døgn.
Jeg kjører også vanligvis to serier for å få blokkene så gode som mulig. Da snakker vi om ca 3 ukers jobb.
Holder også på med en jigg som jeg skal plasere bak i en av mine Partnere med PakTrakr overvåkning. Da tester jeg ut 27 blokker under belastning, og kan plukke ut de 20 som fungerer best sammen også i praksis, og ikke bare på benken. Regner da med å kunne skille ut pakker som vil fungere godt sammen bedre enn tidligere.
Det fine med denne jiggen er at jeg også kan bruke den som en range extender med dobbel batteripakke i bilen (dersom pakkene ikke er like må de brukes etter hverandre i tid).
Fordelen med våre målesystemer er at vi ikke bare får se hva kapasiteten er, men hvordan blokkene oppfører seg gjennom utladningen.
Legger ved et bilde som viser forskjellen på to blokker som satt i samme bil, og som har samme kapasitet. Ved 96Ah er det en differanse på nesten 0,4 V!!!
Dette er dramatisk, og vil ikke fungere bra så lenge.