Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

blanding av nye og gamle blokker i et batteri

Startet av PLUTO, søndag 21. oktober 2007, klokken 21:09

« forrige - neste »

janhelge

Når det gjelder rehabilitering av batteripakker og derav følgende mix av nye/gamle batterier tror jeg man skal ta hensyn til følgene:

Hvis man ikke har installert avansert utstyr for overvåkning av hver enket Saftblokk (a-la PakTrackr), er vannforbruket en av de få gode indikasjonen på batteritilstanden.

Dersom man mikser nye og gamle Saft-blokker, bør man nøye vurdere praksisen om å vannfylle så ofte at det totale vannforbruket ikke overskrider ca 6-8 liter. Siden det er de dårligste blokkene som tar det alt vesentligste av vannet, vil man lett bli lurt til å tro at tingenes tilstand er bedre enn det faktisk er.

Dersom man mikser gamle og nye batterier i en vannfyllestreng (vår favorittbil Th!nk har som kjent tre uavhengige vannfyllestrenger), tror jeg det kan være et sjakktrekk at man plasserer batterier med forventet høyest vannforbruk i samme vannfyllestreng. Som kjent får man bare målt vannforbruket per vannfyllestreng, og hensikten med å plassere de "tørsteste" Saft-blokkene  i samme streng er å unngå å maskere stort vannforbruk. Ved vannfylling vil man da se at batteriene i en gitt vannfyllestreng ikke har samme kondisjon som de øvrige batteriene.

Det vesentlige er at en rehabilitert batteripakke blir vannfylt så ofte som "det svakeste ledd i kjeden" tilsier.

For øvrig tror jeg at Henning Sjølie har et meget viktig poeng i at man også må være svært forsiktig når batteripakken er nær utladet. Jeg for min del tror at den såkalte minneeffekten er lite vesentlig. I tillegg til å være lite vesentlig, representerer misforståelsen om at man må kjøre batteripakken helt ned en svært viktig skadeårsak ved at man kommer til å reversere enkeltceller. Dette er muligens et litt annet tema, men når det gjelder rehabiliterte batteripakker, tror jeg bestemt at det er veldig lett å komme til å gjøre mere skade enn gagn dersom man praktiserer "å kjøre batteriet tomt". Jeg tror at man skal fraråde denne praksisen på rehabiliterte batteripakker.
Først Th!nk, men nå iMiev.

Lynet

Helt enig i alt du sier janhelge, flott innlegg.
Det er bare et lite problem jeg har erfart og det er at energimetret sier for lite kapasitet etter en utskifting av blokker. Erfart dette på to biler.
Man må da koble til instrument, enten diagnosetesteren eller ett voltmeter og kjøre til kapasiteten på batteriet er nesten brukt opp. Dette ser man på spenningen, når den er nede på 95V ved ca 30A belastning er det ikke mye igjen i batteriet.
Energimetret vil da vise hele kapasiteten etter neste opplading.

MEN VIKTIG:
IKKE BELAST MYE NÅR PAKKEN ER UNDER 20%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Jeg er av det samme oppfatning i forhold til tømming av traksjonsbatteri. Om man har et godt balansert pakke er det ikke skadelig med å ta den ned til null en gang i blant. Hvis man har byttet blokker i det siste eller man har dårlig rekkevidde så er det fare for reversering og økt forbruk av batterivann. Å kjøre ned til 20%eller litt mindre er akseptabel og husk full lading med noe overlading minst en gang i uke. Håpentligvis vill de nye tilpasse seg etter hvert og å måle vannforbruk er viktig. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

en rettelse til et tidligere innlegg av meg i denne link.

Det gjelder de power Chek som vi snakket om

Jeg har mailet med  City el i Danmark og de opplyser at det er 2A modellen som er den gamle (selv om den er dyrere). denne kommer fra USA. 5A typen er en nyutviklet dansk sak som de er grossist for og at derfor selger den for 280 Dkr for eksport til Norge(uten dansk moms). Designmessig er den amerikanske mer fancy, men det betyr jo lite siden de ikke vil være synlige.

Jeg regner med at jeg setter inn 18 slike i min Think for å utjevne mine blokker som etter test hos elektrolux gir fra 98 til 110 Ah. 10% forskjell er jo endel.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#34
Hallo Pluto

Tror ikke du bør bruke Power check på NiCd eller NiMh eller andre batterier med negativ spenningsutvikling i slutten av ladefasen.

Logikk tilsier da at ugjevnhetene bare forsterkes. Power check er nok beregnet på batterityper der spenningen er proposjonal med ladetilstanden.

Har forresten selv bestillt 3 stk av den nye typen i statene for ca 1000 kr til sammen, da jeg trodde den danske prisen på den nye typen var 950 Dkr stk. Disse skal brukes på blybatteriene i EVT scooteren.

Se: http://www.evsource.com/tls_powercheq.php

Ellers har du såpass mange blokker i 98-102 Ahr klassen, at bilen vil stoppe på nedre spenningsgrense, før du tømmer de svakeste blokkene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har vært i kontakt med den Europeiske importøren av produktet:

"We are PowerDesigners European Sales Organization. We do carry local stock.
We are selling these for endcustomers at 75 Euro each plus shipping."

Dette er antagelig den billigste måten å få tak i dem her i Europa.

Importøren heter Bordan Consult.

mail: bordan@bordanconsult.net

http://www.bordanconsult.net

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

frank

Hvis man skal koble ladere på hver blokk i en serie må man forsikre seg om at de har galvanisk skille.
Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

PLUTO

Sitat fra: frank på tirsdag 06. november 2007, klokken 07:30
Hvis man skal koble ladere på hver blokk i en serie må man forsikre seg om at de har galvanisk skille.
Frank

jeg skjønner ikke dette helt når jeg ser din kommentar sammen med hens sin
Sitat fra: hens på lørdag 27. oktober 2007, klokken 07:43
Når det settes en lader på hvert batteri vil ikke strømmen kunne gå noe annet sted enn det batteri den er koblet til. ¨
Det er derfor det er en fordel med en elektronisk styrt lader for hvert batteri,
for å sikre at hvert batteri får en individuell riktig oppladning.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Noen ladere f.eks Manzalitta fører ene fasen på nettet rett gjennom laderen og ut som - pol

Dersom du kobler opp flere av denne typen ladere til en batterirekke vil du effektivt legge sammen alle minuspolene og dermed kortslutte alle bortsett fra det siste batteriet i laderekken.

Dette er veldig ofte et problem på "billige" loggere, da de nesten alltid har felles masse til tross for mange kanaler og tilsynelatende seperate innganger. Har selv en Omega logger som har 10 kanaler, men siden alle har felles masse kan kun parallellkoblete batterier logges, ikke seriekoblete.

På de fleste moderende swich mode ladere er likevel ikke dette et problem, da de vil "flyte" på det nivået de kobles til. Utgangen er m.a.o. galvanisk adskilt fra inngangen.

Tror det er billigere og bedre med en god lader kombinert med utjevnerkretser, enn alle disse enkeltladerene. Enkeltladere har ofte ikke temperaturkompensasjon, og gjerne ikke like optimale ladekurver. Selvfølgelig finnes meget bra ladere for 12V , men de blir dyre dersom en skal ha nok til å dekke kjøretøy med 48V og høyere spenning
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frank

Regner med at Elektrolux sitt svar var godt nok

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

El rayo

Takk for info, Elektrolux. Da slipper jeg å gjøre den tabben.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Takk for tilbakemelding Elektrolux.
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2007, klokken 23:57
Tror ikke du bør bruke Power check på NiCd eller NiMh
Jeg mailet med City El i Danmark igjen og fått bekreftet at den kun fungere til blybatterier. den er faktisk slik at den kutter ut hvis spenningen går under 10V på en blokk. Dermed var det helt utelukket for mine Saft batterier. Får se på dette med Pak Trakr for å følge med hver enkelt blokk istedet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Her har du 6V versjoner også. Men like fullt ikke beregnet på batteriteknologi med negativ spenningsutvikling i slutten av ladefasen.

Ellers skal en være meget forsiktig med oppkobling av følerledninger o.l. da det er farlige spenninger og strømmer en leker med, og Think er dessuten overfølsom for isolasjonsfeil, som lett er et resultat av slike ekstra koblinger.

Har en en god samling med blokker, slik Pluto nå har, trengs ikke overvåkning.

Men skjønner selvfølgelig at det er spennende å følge med på hva som skjer for egen læring. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Mener du at det så lett vil bli registrert jordfeil på en Think at det neppe vil være mulig å få montert en PakTrakr uten at det vil slå ut? jeg er jo utrolig nysgjerrig på å følge med :'(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Det spørs om du klarer å holde pack a trackene gidt nok isolert i forhold til gods på Thinken din. Det blir utvilsomt enda en ny mulighet for jordfeil, men bør selvfølgelig la seg gjøre.

Boogie har oppdaget et problem med Pack a track i at det trenger en isolert strømforsyner for å virke. Hør med han før du bruker masse penger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA