Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner å betvile den berømte minneeffekten

Startet av elektrolux, onsdag 08. august 2007, klokken 08:29

« forrige - neste »

Baltor

Pak Trakr ser ut til å være en smart løsning, jeg hadde ikke lest den lenken grundig nok. En slik live visning av spenning på hver eneste blokk burde være det viktigste instrumentet i en elbil. (viktigere enn speedometer, har sluttet å bryte fartsgrensene).  ::)
Det faktum at bilprodusentene ikke har laget noen form for overvåking av enkeltblokker er litt snodig, de må ha tenkt at batteriene skulle vare evig..
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

Sitat fra: Baltor på tirsdag 05. februar 2008, klokken 20:03

Det faktum at bilprodusentene ikke har laget noen form for overvåking av enkeltblokker er litt snodig, de må ha tenkt at batteriene skulle vare evig..


Det beviser vel egentlig hvor tidlig i utviklingen elbilen er?
Styrings-og overvåkningselektronikk er billig i dag, det handler mest om "vilje til å utvikle og ta i bruk"
8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 05. februar 2008, klokken 20:03

Det faktum at bilprodusentene ikke har laget noen form for overvåking av enkeltblokker er litt snodig, de må ha tenkt at batteriene skulle vare evig..


Husk at disse bilene ble konstruert før folk hadde PC hjemme, og slikt utstyr var dyrt. Dessuten vil en NiCd pakke som er OK fungere helt greit uten overvåkning. ( i motstning til f.eks bly)
Likevel ville et overvåkingsystem kunne avslørt batteriproblemer før dette fikk utvikle seg, og kunne dermed medført ferre skadde blokker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. februar 2008, klokken 12:29
Sitat fra: Baltor på tirsdag 05. februar 2008, klokken 20:03

Det faktum at bilprodusentene ikke har laget noen form for overvåking av enkeltblokker er litt snodig, de må ha tenkt at batteriene skulle vare evig..


Husk at disse bilene ble konstruert før folk hadde PC hjemme, og slikt utstyr var dyrt. Dessuten vil en NiCd pakke som er OK fungere helt greit uten overvåkning. ( i motstning til f.eks bly)  ???
Likevel ville et overvåkingsystem kunne avslørt batteriproblemer før dette fikk utvikle seg, og kunne dermed medført ferre skadde blokker.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#19
I motsetning til F.eks bly, der spenningen bare øker ved videre overlading!

Så lenge laderen er spenningstyrt vil noen blokker dermed risikere å ikke oppnå full lading grunnet at de andre blokkene har oppnådd f.eks 16V. Så dette meget tydelig på scooteren ved logging av individuelle blokker ved lading.

Vil derfor påstå at det er nødvendig å  bruke utlignere, eller seperatladere, eller ekstremt mye overlading på blybatterier, noe som igjen går ut over levetiden.

På NiCd med negativ spenningsutvikling på slutten, og stor tolleranse for overlading vil en enkel spenningsstyrt lader med overladingsfunksjon enkelt kunne synkronisere usynkrone blokker, og holde disse i sjakk. Problemet er at laderen ikke registrerer om en eller 2 celler detter ut, og dermed kjører bilen videre mens en risikerer eksplosjon og overbelastning av de resterende blokkene.

På LiIon må en passe på å ikke komme over eller under et vist spenningsnivå, og dermed er BMS påkrevet på cellenivå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Er det sant at de batteripakker som består av mange sammenslått små  Li ion celler må ha indivuelle overvåkning? Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA