Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2011-årganger

Startet av Osloensis, tirsdag 03. juli 2018, klokken 07:59

« forrige - neste »

Osloensis

Hjelper en som snart får lappen med å se på biler. Vedkommende er ingen mekke-type. Tenker det er greit å kjøpe en så billig bil som mulig, da man ofte bulker/skraper opp bilen første tiden man har fått lappen.

Er det trygt å kjøpe 2011-årganger av trilling, leaf eller ford connect? Er det fare for at bilen får stort verdifall / blr verdiløs på to år?
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Electrix

Jeg har selv en Leaf 2012. Man får kjøpt bedre elbiler nå, med bedre rekkevidde, men det koster også en god del mer penger.

Av de bilene du nevner så er trillingene vesentlig mindre og har bare 4 seter, og forden mangler mulighet for hurtiglading.

Leaf er en grei allrounder, de har blitt solgt i store antall så det finnes mye info og deler/tilbehør til disse rundt omkring. De er også driftsikre med lite feil og veldig billige å holde. Selv bytter jeg stort sett bare et kupeluftfilter til 200,- hvert år og ellers klarer den seg selv. Kan være lurt med en service ca hvert 3. - 5. år for å bytte kjølevæske, bremsevæske og lignende, men ellers er det veldig få deler som krever vedlikehold med mindre de er ødelagt.

Disse bilene har allerede tatt mesteparten av verditapet og det har vært veldig lavt de siste årene. Det er jo også slik at så lenge en slik bil virker så vil den ha en bruksverdi som er mye høyere enn tilsvarende bensin eller dieselbil. Om man har en dieselbil til 20-50 000 og kjører 20 000 i året så kan man i løpet av få år tjene inn en elbil til 75 000 bare på drivstoff, bom, vedlikehold og lignende. Jeg tror derfor at disse bilene vil fortsette med veldig lavt verditap en del år fremover.

Jeg har de siste ukene kjørt 3 ganger tur-retur Kristiansand-Stavanger og det fungerer greit når man er kjent med bilen og har appen LeafSpy.

Jeg anbefaler å lese seg litt opp i Leaf delen av forumet, der er det mye relevant info både kjøp, bruk og vedlikehold.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Osloensis

Kjøperen er i 20-årene, og bør ha en så billig bil som mulig.
De er vanligvis to, samt en hund.

Leaf er jo en veldig fin bil, men de som kanskje kan gå økonomisk, har gått veldig langt, gjerne over 100.000 km. Trillingene har gjerne gått mye mindre, og koster i tillegg mindre enn de billigste Leafene.
Men betyr dette at de vil vare kortere / være dyrere i.f.t service enn Leaf?

Det blir ikke så enormt med kjøring. Daglig til og fra jobben (2 x 6-7 km, buss kun en gang i timen), og til studiestedet 1 x per uke (2 x 25 km), samt en "langtur" på tilsammen 300 km ca 1 gang/mnd. Samt vanlige småærender. Ca 10.000 km / år.

Men viktig at bilen funker de 10.000 km uten for mye styr.

Forden var litt med tanke på evt utleie, og heller leie bil de gangene de skal på langtur.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Livsforvalteren

Kjøpte -11 i-miev selv for drøyt et år siden, godt fornøyd. Batteriet holder godt til kjøringen som nevnes, og tar hurtiglading for lenger strekk. Min holder akkurat to gangwr t/r jobben (2 kuperte mil hver vei) før den må lades. Batteristatusoversikt over eldre modeller finnes i trilling-forumet.

Ville spurt forrige eier om AC-service er gjennomført (og gjort det om ikke), samt sjekket batteristatus før jeg slo til. Og alle de vanlige biltingene selvsagt :) Kan være en del behjelpelig med app og OBDplugg på forumet så man slipper utgift på batterisjekk (jeg kan hjelpe i Bergen).
2011 i-MIEV

Trekkoppbil

Til småkjøring kan en 2011 være helt topp.

Å kjøre 30 mil sammenhengende i en 2011-modell, kan være for spesiellt interreserte.

Det kan være stor forskjell på en bil som har full ladehastighet opp til f.eks 13 kwt, og en som begynner å sette ned ladehastigheten når du er kommet til 8 kwt.

Tilstanden på 7 år gamle batterier varierer nok mye med hvordan bilen er holdt.

TB

Har 2012 trilling - det er ikkje ein bil for langkjøring. Det er mulig for spesielt interesserte, men pga lite batteri, og liten bil tar det tid. Hurtiglading hver 80 km må påregnes. På vinterstid kortere.

Slitasjen på batterier er ikkje nødvendigvis direkte koblet til antall km bilen er kjørt.

Eg har ODB2 dongel og app. Kan lese av for interesserte i Lørenskog / Oslo / Akershus område.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Det tar tid, men en aldrende i-MiEV vil klare Oslo-Trondheim på kortere tid enn en Leaf 40 kWh. Fordi den hurtiglader raskt (aktiv batterikjøling).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trekkoppbil

Sitat fra: tomrh på mandag 30. juli 2018, klokken 19:28
Det tar tid, men en aldrende i-MiEV vil klare Oslo-Trondheim på kortere tid enn en Leaf 40 kWh. Fordi den hurtiglader raskt (aktiv batterikjøling).
Det kan du da vel ikke mene?

Ut fra det lille jeg har klart å finne ut om kjøling av batteri på i-MiEV, så er det enkelte utstyrsvarianter som har ei vifte, og den brukes kun under lading:  There is no temperature management during normal operation of any I-MiEV. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?t=1712

Det går ann å kjøre svært klønete med Leaf, og på langtur kan du gjøre dumme ting, som å hurtigladet til høy SOC, buke e-pedal, kjøre ujevnt og fort i oppoverbakke, da man har kraftigere motor.

For å regne litt på det.
Med 40kwt Leaf, ville jeg lade ca 20kwt etter 20, 30 og 40 mil. Jeg har ikke erfaring med disse bilene, men med 24kwt Leafer får jeg som regel 48kw ved lading til 50-60%. Det burde bli 3 ladepauser av 25 minutter hver. Ved uøkonomisk kjøring med eldre Leaf om vinteren etc, kommer jeg ca 5 km pr kwt. På søndagstur riksvei i 80, kommer jeg 7-9 km/kwt hvis jeg går inn for å kjøre økonomisk. Når man kjører uten batterikjøling, vil man gjerne ikke lade til mer enn 50%, hvis det ikke er noen god grunn til det.
Vanligvis er ikke lading opp til 50% noe problem for batteriet, og hvis man gjør det 3 ganger på en dag på noe så sjeldent som en Oslo-Trondheimstur, så burde det ikke være noe problem med temperaturen. Når man lader fullt opp, så blir det vanskelig for de siste elektronene å finne ledig plass, og batteriet går varmt. På et halvfullt 40kwt batteri, vil det fortsatt være 20kwt ledig, og ikke noe problem. Lader man f.eks 48 kw, så blir ladehasigheten 1,2C. Noen mener at batteriet slites mer med lading over 0,8C, men opptil halvfullt batteri, er det ikke sikkert det har noe å si, og man kan kalle det semihurtig lading.

Med i-Miev:
De eldre har vel samme batteri som de andre trillingene, og jeg finner data her: https://elbil.no/elbil/peugeot-ion-citroen-c-zero/ 14,4kwt batteri, og lading til 80% tar 30 minutter.
Er bilen gammel, vil man ha mindre kapasitet og større indre motstand. La oss si at man har igjen f.eks 80% av kapasiteten etter 7 år, og den blir på 11,5 kwt. Lader man til 80% av dette er man oppe på 9,2 kwt etter en halvtime. På et gammelt batteri kan indre motstand være større, og det kan ta mer enn 30 minutter å komme opp på 80%, og det kan gi ekstra varmgang.  Lader mann til 9,2 av 11,5 kwt, har man 2,3 kwt ledig kapasitet på slutten, og det blir vanskelig for de siste elektronene å finne plass.
Hvis man i perioder klarer å komme opp i 48kw effekt her med batteriet på 11,5 kwt, så blir hastigheten over 4C. Kjølevifte på batteriet blir vel bare en dum vits på en langtur med hurtigladinger, hvis vifta går kun under lading.  Jeg tør ikke tenke å tenke på hvor hyppig man må lade med en sånn bil, og hvor høyt man må lade for å kommeg seg videre, og hvor varmt batteriet blir når man lader på den måten, og hvor treig ladinge ofte blir når man må lade til høy SOC.

automat

Trillingen bruker aircondition til å kjøle batteriet ved lading. Ikke bare en vifte. Og jeg har aldri opplevd redusert ladehastighet ved gjentatte hurtigladinger. Ladehastigheten kan være oppe i over 40kw under optimale forhold.

Lader man til 10-60% (til litt over halv på batterimåleren), så går det på et kvarters tid, og da rekker man 50km til neste hurtiglader.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

#10
Det var en lang utredning @Trekkoppbil, jeg tar en enklere variant. :)

Vi får 120A ladestrøm eller ca 37-39 kW kontinuerlig opp til 10 av 16 streker eller ca 70%, det kobles inn AC underveis for aktiv kjøling. I-MiEV er vesentlig kjappere å lade enn 2012 Leaf, som vi også eier (i rekkevidde pr tidsenhet), selv ved low-soc strategi på Leafen.

Leafnor argumenterer for at han kommer raskere fram Trondheim-Sandefjord med 2012 Leaf enn Leaf40 ved å kjøre på low soc og stoppe ~10 min på alle hurtigladerne underveis, ergo må i-MiEV klare enda kortere ladetid og dermed slå både Leaf24 og 40. Laderne står såpass tett at rekkevidden på i-MiEV vil holde sommers tid.
(Leafnor har dokumentert Leaf24 vs Leaf40 langturduell ganske godt i ulike tråder i Leaf 2018-forumet relatert til #rapidgate).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

#11
Så dere som har trilling når dere kjører på motorveien i 100km/t, hvor langt kan dere kjøre mellom hurtigladerne? dvs. fra 80%. Jeg har en 24kWh Leaf kommer du 70-80km med 1kWh i bunnen. Jeg regner med at trillingene har noe lavere forbruk, men det blir vel forst spist opp på motorveien?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

50-55 km i praksis. Men straks man reduserer til 80 km/t så klarer man 70 km mellom hurtigladerne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Enkelte biler har kjøleveske på batteriet, og når man snakker om aktiv temperaturstyring av batteriet, så er det gjerne vannbåren kjøling og varme man tenker på.
Dersom i-Miev har ei luftvifte som blåser på batteriet mens EVSE er kopla til, så er det i prinsippet aktiv kjøling det også, men det blir noe helt annet veskebasert kjøling.

Enkelte mener at Leafen kan kjøle batteriet med kupe-luft, da overskuddsluft blåses ned i batteriet. Hvis man setter på AC når bilen står til lading, f.eks, så har man delvis aktiv kjøling her også, men det er ingen som snakker om at Leaf har aktiv kjøling: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=22276

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Feil som en del brukere opplever på både på trillinger og Leaf etter garantiutløp er feil på varmeapparatet/AC som gir en dyr reparasjon, usikker på hvor ofte dette inntreffer siden jeg antakeligvis bare får kontakt med de som får en utgift og ikke de som har en "feilfri" bil. Leaf må også ofte påregne skifte av bremseskiver etter ca 0' som gir en ubehagelig, men ikke like dyr utgift. Leaf'en har også en svakhet på elektriske vindusheiser.

Har man ikke en amerikansk import modell er batteri noe sannsynligvis svekket i forhold til nybil, men bør kunne holde ut i mange år til med 10-20% reduksjon.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA