Det tar tid, men en aldrende i-MiEV vil klare Oslo-Trondheim på kortere tid enn en Leaf 40 kWh. Fordi den hurtiglader raskt (aktiv batterikjøling).
Det kan du da vel ikke mene?
Ut fra det lille jeg har klart å finne ut om kjøling av batteri på i-MiEV, så er det enkelte utstyrsvarianter som har ei vifte, og den brukes kun under lading: There is no temperature management during normal operation of any I-MiEV.
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?t=1712Det går ann å kjøre svært klønete med Leaf, og på langtur kan du gjøre dumme ting, som å hurtigladet til høy SOC, buke e-pedal, kjøre ujevnt og fort i oppoverbakke, da man har kraftigere motor.
For å regne litt på det.
Med 40kwt Leaf, ville jeg lade ca 20kwt etter 20, 30 og 40 mil. Jeg har ikke erfaring med disse bilene, men med 24kwt Leafer får jeg som regel 48kw ved lading til 50-60%. Det burde bli 3 ladepauser av 25 minutter hver. Ved uøkonomisk kjøring med eldre Leaf om vinteren etc, kommer jeg ca 5 km pr kwt. På søndagstur riksvei i 80, kommer jeg 7-9 km/kwt hvis jeg går inn for å kjøre økonomisk. Når man kjører uten batterikjøling, vil man gjerne ikke lade til mer enn 50%, hvis det ikke er noen god grunn til det.
Vanligvis er ikke lading opp til 50% noe problem for batteriet, og hvis man gjør det 3 ganger på en dag på noe så sjeldent som en Oslo-Trondheimstur, så burde det ikke være noe problem med temperaturen. Når man lader fullt opp, så blir det vanskelig for de siste elektronene å finne ledig plass, og batteriet går varmt. På et halvfullt 40kwt batteri, vil det fortsatt være 20kwt ledig, og ikke noe problem. Lader man f.eks 48 kw, så blir ladehasigheten 1,2C. Noen mener at batteriet slites mer med lading over 0,8C, men opptil halvfullt batteri, er det ikke sikkert det har noe å si, og man kan kalle det semihurtig lading.
Med i-Miev:
De eldre har vel samme batteri som de andre trillingene, og jeg finner data her:
https://elbil.no/elbil/peugeot-ion-citroen-c-zero/ 14,4kwt batteri, og lading til 80% tar 30 minutter.
Er bilen gammel, vil man ha mindre kapasitet og større indre motstand. La oss si at man har igjen f.eks 80% av kapasiteten etter 7 år, og den blir på 11,5 kwt. Lader man til 80% av dette er man oppe på 9,2 kwt etter en halvtime. På et gammelt batteri kan indre motstand være større, og det kan ta mer enn 30 minutter å komme opp på 80%, og det kan gi ekstra varmgang. Lader mann til 9,2 av 11,5 kwt, har man 2,3 kwt ledig kapasitet på slutten, og det blir vanskelig for de siste elektronene å finne plass.
Hvis man i perioder klarer å komme opp i 48kw effekt her med batteriet på 11,5 kwt, så blir hastigheten over 4C. Kjølevifte på batteriet blir vel bare en dum vits på en langtur med hurtigladinger, hvis vifta går kun under lading. Jeg tør ikke tenke å tenke på hvor hyppig man må lade med en sånn bil, og hvor høyt man må lade for å kommeg seg videre, og hvor varmt batteriet blir når man lader på den måten, og hvor treig ladinge ofte blir når man må lade til høy SOC.