Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla X gjeldsbomber

Startet av elektrolux, mandag 02. juli 2018, klokken 08:00

« forrige - neste »

Mippen

#30
Sitat fra: Amoss på mandag 02. juli 2018, klokken 18:56
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 15:44
Data til denne undersøkelsen ble vel hentet inn før Tesla på sommeren kjørte aggressiv kampanje med nesten 0 rente. Den kan derfor ikke sies å være relevant. Undrer også på hvordan de henter inn data...

Hvilken sommer?  Snakker du om før i fjor sommer så hadde du hatt ett poeng. Men ser ikke noe i artikkelen som tyder på at dette er en gammel undersøkelse. Tipper den ble gjort for få dager siden. Hvor nye bilene de sjekket var vet jeg ikke, men gjetter på relativt nye biler. Den beste rente-kampanjen var i fra i fjor sommer til utpå høsten (0,25%).

Hvordan de hentet inn data kommer vel egentlig greit frem fra artikkelen?  De går inn på Finn.no, sjekker biler til salgs og klikker på "Sjekk heftelser på EKXXXX", og man kommer hit (tilfeldig bil valgt som eksempel): http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EK83216. Derved får man opp hvor mye som ble lånt med sikkerhet i bilen den gang bilen ble kjøpt, men ikke hvor mye gjeld som gjenstår nå som den er tilsalgs.

Dette er en test man ikke behøver å bruke lange tider på å gjennomføre eller analysere før den slippes (og den bærer ikke akkurat preg av å være godt analysert heller...), så ingen grunn til å tro at vi her snakker om gamle irrelevante data.

2017, men dataene er hentet inn fra 2016. (2016-2017). Det er ikke meg bekjent publisert ny analyse i år for 17-18.

SitatKilder: TNS Kantar: «The Norwegian EV and plug-in hybrid car market» (2016). Bisnode: «Solgte biler siste året». Rapporten er en analyse av kjøperne av de 20 mest solgte bilmerkene gjennom 12 måneder (2016/2017). Statistisk sentralbyrå, OFV, Bilnorge.no.

https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/teslakjoperne-er-rikere-enn-andre-bilkjopere/

Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 20:46
https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/teslakjoperne-er-rikere-enn-andre-bilkjopere/

Ahhh... Sorry, missforsto vist hvilken undersøkelse du snakket om, koblet det til den som er topic her, men ser nå at du snakket om noe annet ja... Beklager.
Model S 85D

Burger

Bare for å komme med innspill om belåningsgrad. To jeg kjenner har fullfinansiering på Tesla-en sin pga lav rente selv om de hadde råd til å cashe ut bilen kontant. Grunnen er enkel, de får bedre avkastning på 700k ved å investere.

Middels inntekt, 550k ish, men sitter godt i det ved å tenke annerledes på lån, investering og risiko.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

MrOtto

En bil synker daglig i verdi og verdien kan forringes mye ved skader og annet. Lånet synker ikke tilsvarende i verdi, men øker. Stor risiko å låne store verdier til bil.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MrOtto på lørdag 07. juli 2018, klokken 10:53En bil synker daglig i verdi og verdien kan forringes mye ved skader og annet. Lånet synker ikke tilsvarende i verdi, men øker. Stor risiko å låne store verdier til bil.
Lånet øker så klart ikke, man betaler det ned med omkring 5-10.000 kroner hver måned.

Og det er tilnærmet ingen risiko, så lenge man har penger på konto til å cashe ut lånet når som helst. Så klart, om man investerer pengene, så risikerer man å tape pengene, og om man da f.eks mister jobben så kan man risikere å måtte selge bilen, og kanskje man da blir sittende igjen med et restlån. Men da må altså mye gå galt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MrOtto på mandag 09. juli 2018, klokken 11:01Lånet øker så klart med renten som lånet har
Som på alle andre lån så betales renten fortløpende. Jeg betaler f.eks ca 5000 kr per måned på mitt Tesla-lån, der ca 4500 er avdrag og 500 er renter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: MrOtto på mandag 09. juli 2018, klokken 11:01
Lånet øker så klart med renten som lånet har. Nordmenn forstår hva lån og renter betyr og derfor setter man seg i økonomisk elendighet. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/JdmP/--Jeg-har-mott-18-aringer-som-ikke-vet-hva-rente-er
Den totale kostnaden ved nedbetaling av lånet øker når renten øker. Men lånet i seg selv blir ikke større.

Slik Tesla lånet blir beskrevet, virker det for meg som en litt kreativ måte å gi rabatt på en bil som har en fast pris som ellers er lik for alle. Hvis man kan spare 25-30000 kroner på finansieringen vil det være dumt å takke nei til å låne 100% av kjøpesummen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

arthur

At Tesla ikke gir rabatt på salgspris, men via finansiering er nok en bevisst strategi som lønner seg for dem først og fremst. Selvfølgelig vil jeg si. Ser jo mange som gjør det tilsvarende, ofte 1,99% rente, men den effektive renten blir jo da gjerne rundt 4%. Og folk kjøper!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. juli 2018, klokken 17:39
Slik Tesla lånet blir beskrevet, virker det for meg som en litt kreativ måte å gi rabatt på en bil som har en fast pris som ellers er lik for alle. Hvis man kan spare 25-30000 kroner på finansieringen vil det være dumt å takke nei til å låne 100% av kjøpesummen.

Jeg tolker det egentlig til at denne rabatten kom når NOK=>USD kursen tilsa at de strengt talt *burde* ha satt ned prisen i kroner, men at de innså at det fort kunne snu den andre veien igjen. Så istedet for å sette ned prisen og risikere å måtte øke den igjen etter kort tid - med alle de gnissinger det ville medføre - så valgte de heller å gi "rabatten" som en gunstig finansierings-kampanje som ikke kunne bli sure om en eller annen gang tok slutt. Dagens rente-kampanje er mindre gunstig enn den som var i fjor, og reflekterer godt dagens kurs vs. den som var i fjor høst...
Model S 85D

arthur

Når man underskriver kontrakt (og med levering laaaangt frem i tid) får man da en fast pris i kroner eller i dollar eller liten skrift med at kunden sitter implisitt med ansvaret for negativt utvikling (sett med Teslas øyne) på kurs nok/usd?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Du betaler norsk pris som angitt på avtaletidspunktet, med forbehold om endringer i myndighetspålagt toll/moms. Og dersom det kommer en prisreduksjon underveis etter bestilling så lar Tesla det komme allerede satte bestillinger også til gode, så lenge det skjer før utlevering.

1000kwh

Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 20:29
Når man underskriver kontrakt (og med levering laaaangt frem i tid) får man da en fast pris i kroner eller i dollar eller liten skrift med at kunden sitter implisitt med ansvaret for negativt utvikling (sett med Teslas øyne) på kurs nok/usd?
Vi fikk en betydelig redusksjon i pris midtveis i bestilingen  :+1:

Ikke på tide at du kjøper en Tesla? Det er en fantastisk bil å ha ;)

geear

Kan med hånden på hjertet si at det er den kjekkeste bilen jeg noen sinne har eid, så er enig der, løp og kjøp, arthur!

(Tipper omtrent 80% av bilene mine har vært BMW, ellers en og annen Audi, Volvo og litt annet tjafs.)

arthur

Jeg har vel allerede skrevet at en Tesla vil muligens bli vurdert på sikt, men ikke før de får orden på leveranser, kvalitet og service/oppfølgning. Har egentlig ingen stor preferanse mht merke eller hvor en bil skal bygges og har eid Chrysler, Oldsmobile, VW (diverse), Audi, Toyota, Honda, Mitsubishi, BMW blant annet og en ting er det ingen tvil om; japsene bygger de mest pållitelige bilene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gordon Retriever

Sitat fra: Amoss på mandag 09. juli 2018, klokken 19:42
Dagens rente-kampanje er mindre gunstig enn den som var i fjor, og reflekterer godt dagens kurs vs. den som var i fjor høst...

Hva er forskjellen på betingelsene i årets kampanje sammenlignet med forårets?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA